Jump to content

Ny flott Norma-katalog


seawolf

Recommended Posts

Kanskje ikke rette plassen å poste dette, men jeg tar sjansen :)

 

Var innom Rogne Våpen på Heimdal for å hente min kjære Ugly Betty (M77 / .35 Whelen) som hadde vært til legen en liten tur.

 

Håkon børsemaker vet at jeg vurderer å bygge om en .338 Win Mag til noe større og kom med denne katalogen for å vise meg en planlagt nykomling fra Norma, .375 Norma Mag basert på nedkortet 416 Rigby hylse, som går i standard kasse. Spennende alternativ til .375 Ruger og kanskje lettere tilgang til ammo og hylser?

 

I tillegg planlegger de .300 NM og .338 NM basert på samme hylsa (muligens gammelt nytt for enkelte og nevnt her på Kammeret tidligere?)

 

Det begynner å bli ganske tett med varianter i de forskjellige kaliber etterhvert, men fordelene for oss skandinaver er kanskje at tilgang på Norma sine komponenter vil være bedre enn på utstyr fra andre sida av dammen ...

 

Det som blir spennende er når denne kreasjonen blir tilgjengelig :?:

 

Uansett, katalogen imponerte meg. Meget flott trykksak med masse god info om Norma sine produkter :!: :!: (Det jeg kunne ønske meg var at når de omtaler Nils Kvale, så kunne de sagt at han var norsk!)

Link to comment
Share on other sites

I katalogen sier de at disse tre nye magnumene med "all sannolikhet" vil bli utviklet.

Tydeligvis er de fortsatt i utviklingsfasen og ingen data er oppgitt i katalogen ihvertfall.

De sier også at både energi og hastighet vil bli høyere enn de moderne nye "shortmagnumene".

 

Børsemakeren mente at det ikke var problem å bygge om basert på Rugerkassen ihvertfall, den er i utgangspunktet litt "romslig" ifølge han.

Åpning av sluttstykkebunn, litt justering på mating, nytt løp, litt fabrikkammo, diesett og hylser og off you go :)

Spørsmålet er når den nye serien er klar for å slippes løs på markedet?

 

Når Hornady/Ruger greide å matche 375H&H ser jeg ingen grunn til at Norma ikke skal klare det?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...