Jump to content

Alfa M 77


Daggaboy

Recommended Posts

Stemmer høggern kjøpte meg 2 par med "billige" m77 produsert i europa en eller annen plass var det portugal? husker ikkje helt.

Men ikkje verd dei 350,- som eg betalte for dei,lekker i sømmene,og sålene sprekker etter et lite års bruk :evil:

Link to comment
Share on other sites

jeg har brukt opp endel par M77 de siste 18 årene.

orginale, vel å merke. å de varer utrolig lenge som oftest(fikk et par med smuldresåle fra 80 tallet engang, de varte i 3 mnd max, men fikk nye med en gang)

 

det er veldig solid fottøy. å passer foten min bedre enn det meste av annet skotøy beregnet forfriluftsliv. eneste minuset er vanntetthet, eller mangel på sådan

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tidligere kjøpt flere skopar (siden -75) - nå med typen som har glatt lær - som skal være like bra - iflg. kvalitetssikreren.

 

De forrige parene har gjort jobben sin i 2-3 år, og jeg foventer max. 2 år - med mitt bruk.

Så kan man diskutere i vidt og bredt - om hva som er bra/dårlig :? - men det er revnende likegyldig for meg.

 

Jeg skal ha et par sko - som brukes til mine ski/truger, afrikajakt, norsk jakt, feltstevner og fritidsbruk.

 

Da er det - og blir det Alfa 77.

 

Man kan hyle seg bløt om at den ikke er vanntett.

Og det er den ikke!

Det sier også fabrikken.

 

Derfor har jeg to sett med Seal-Skin labber, og kan være tørr hele tiden.

Samt ha en "lettinngåelig" støvel til alt.

 

Og ikke altfor kostbar - selv om den er i startgropen for å sammenlignes med div. Gore-Tex :wink:

 

Og det bør "sale-manager" merke seg :wink:

Link to comment
Share on other sites

jeg har også trasket "noen" mil i M77. Ungdomsopprøret mitt besto i å gå i M77 hele videregående :D Så var det noen år i kongens klær. Jeg har to par orginale nå, ett vinterpar og ett sommerpar. Problemet som flere nevner er mangelen på 100 % vanntetthet. Men med skokrem og gode pusserutiner, så holder de lenge. Ett annet aberet er at når de er som best inngått, gir de ankelstøtte som kokt spagetti, så det er kanskje ikke noe å klatre i fjellura med tung oppakning, om du er avhengig av ankelstøtte.

Jeg har i tillegg ett par alfa bever pro grip, og de er nok i en litt annen klasse, men så koster de desto mer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg får et nytt par gjennom jobben annet hvert år. De brukes daglig på jobb og fungerer utmerket til mitt bruk. De siste årene har jeg fått den typen med "lisselås" og kant som brettes over lissen (pilot støvler?). Disse er laget i glatt lær og er mer behagelig og slitesterk enn den gamle ruglete felttypen. Når jeg skal ut i skogen og på fjellet foretrekker jeg en stivere støvel/ sko slik som Alfa Bever i en eller annen utgave.

Link to comment
Share on other sites

Dere refererer til Alfa M/77 orginal.

Iløpet av min tid i forsvaret har jeg i tillegg til Alfa også forbrukt en del støvler fra Verner.

Men det er vel faktisk Alfa som har rettighetene til navnet M/77, men de må nok på lik linje regnes som orginale Norskbrukte støvler.

Det er mulig Verner har flere typer M/77 "kopier") i sin koleksjon, men alle de jeg har fått utlevert har vært fullt på høyde med Alfa.

Lundhags er det noen som nevner ser jeg, i starten på min tid i forsvaret brukte vi Lundhags støvler, relativt lik den modellen som heter luffar. Disse støvlene var muligens noe tettere en Alfa / Verner men bortsett fra det ville jeg faktisk valgt Alfa / Verner om jeg kunne. Alfa / Verner innga en bedre kvalitetsfølelse / komfor etter min oppfattning.

I dag går det i andre modeller støvler fra Alfa, for manges systemet. Er usikker på modellbetegnelsen på de jeg har nå men de er polstret og har membran.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...