Jump to content

Var på tur i dag. Hadde kameraet på iso 1600


klumsen

Recommended Posts

Hei.

 

Har et problem her:

Var inne og tok en del bilder i en hall sist jeg brukte kameraet. Der fant jeg ut at iso 1600 passet bra.

Nå i dag tok jeg med kameraet ut og tok en del flotte bilder. kom hjem å så på pcen at bildene er rett å slett ødelagt av den høye isoverdien.

Går det an å redigere, endre på dette? "veldig" kornete bilder.

 

Klumsen

Link to comment
Share on other sites

Velkjent problemstilling det der. Selv om jeg liker å stille inn speilrefleksen på alle mulige måter, har det blitt en vane å alltid skyte noen bilder på standardprogrammene (portrett, landskap, sport, etc) i erkjennelse av at jeg av og til skrur meg vekk eller glemmer å stille tilbake slik som du beskriver. På den måten har jeg alltid noen greie bilder fra situasjonen likevel. Av og til hjelper det med å oppdage problemer og.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var det lyst eller mørkt da du tok bildene? Speilrefleks tar som regel bilder med høy oppløsning. Det kan hjelpe veldig å resize bildet dit? Kommer jo sefølgelig helt ann på hva det skal brukes til, men et bilde som ser helt elendig ut med f.eks. 3504*2336 pixler, kan bli helt fint om man resizer det til 1200*800. Tar ofte bilder på natten med ISO 3200 uten blitz. Dette er bare korn på oppløsningen som er brukt. Men ved å resize den ned til 1200*800 blir det et greit bilde i avisen.

 

Er veldig kjedelig å bruke feil ISO. Man tenker oftest ikke på det før det er for sent å ta nytt bilde.

Kan anbefale IrfanView til å resize bilder. Finnes mange andre muligheter også. Gratis: http://www.irfanview.com/main_download_engl.htm

 

Håper det løser seg.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes også "noise reduction"-plugins til Photoshop/Photoshop Elements. De koster gjerne noen få dollar, og du risikerer å miste litt detaljer, men kombinert med resizing som nevnt ovenfor kan du få et brukbart bilde.

 

Brukte du forresten speilrefleks eller kompaktkamera? SLR'er gir gjerne merkbart mindre bildestøy enn kompakter, særlig ved høy ISO, pga. den større bildebrikken. Med min Canon G9 -- som forøvrig har større bildebrikke enn mange kompakter -- går jeg helst ikke over ISO 200 og i praksis ikke over ISO 400 pga. støy. Nikon D60'en til guttungen gir mindre støy på ISO 400 enn G9'en gir på ISO 200...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...