Jump to content

hvordan lage kulefanger?


Ole_Netland

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg trenger litt tips og råd nå som det går mot vår så skal jeg til å fikse resten av hagen, og på den siden av huset har jeg plass til en grei 15 meter bane for salong (heldempet) og luftgevær, men må ha kulefanger, har skutt litt der nå men da med grus/jord som bakgrund, men det går ikke når vi (jeg) skal til å lage hage der, og bakgrunden er fin,det er garasjen som er av mur.

 

Men hva skal jeg bruke som kulefanger? noe av metal utgår etter som at det smeller når kula treffer, bor litt for "sentralt" til det. og så skal det helst være litt diskre når "banen" ikke er i bruk.

har burdert å kle ut murveggen litt og legge oppkutta bildekk i mellom blinken og muren, hvordan vil dette bli på salong? hvor mye bildekk går ei salong kule gjennom på 15 m? tenker da på stander hastighet patroner. tips til andre "stille" matrialer jeg kan bruke?

Link to comment
Share on other sites

På vår innendørsbane har vi kappet 4"x4" trevirke og stablet tett i tett. Kulefanget er endeveden, eller 4x4 siden, om du vil. Lengden er ca 50cm. Det geniale er at når veden begynner å bli slitt, så trekker du ut den planken som er slitt og snur den. Når den er slitt i begge ender bytter vi den. Vi har dekket en hel vegg med dette. For å dempe støy og fare for rikosjetter henger det ei gummimatte i forkant av treveggen. Beskrivelse av opplegget finnes i ein av DFS s utgivelser.

NB!! Husk å bruke udimensjonert 4"x4", ellers så får du en overraskelse når du begynner å stable.

Link to comment
Share on other sites

hørtes jo ut å være en veldig grei måte å gjøre det på da, eneste minuset med denne for min del er at den bygger en del i dybden.

men med mindre der kommer andre forslag og jeg ikke kommer på noe lurt selv så blir det nok slik du beskriver det, bare bygge det slikt at det er skjult når det ikke er i bruk...

Link to comment
Share on other sites

Ikke glem at endel gummimatter og bildekk er for stive for luftgevær, kula kommer i retur, i en helsikens fart hehe. Jeg har en plan om å lage en kulefanger som er 20-25cm dyp og tilstrekkelig bred til formålet. Bygges i treverk, fyller hulrommet med sand, burde stoppe salong etc bra.

 

Med 20 cm sand og ei 1 eller 2 mm stålplate er du HELT sikker, problemet er at det blir hull og sanden renner ut....

 

På banen her kjøpte de slike baller med pussegarn, hardpakka, etter ca 5 år bytta de ut endel pakker og stable om på de gamle, Ingenting hadde gått gjennom pussegarnet, selv om det var 3mm stål på innsida, ikke 5 - 6 .45 ACP heller som noen hadde lurt seg til å knalle av, de hadde faktisk trengt kortere inn enn .22 LR ut av DFS børser.....

Link to comment
Share on other sites

Vi har lagd noen litt spesielle til skytebanen vår. Vi startet med kasser fylt med sand, ca 15 cm tykke. Jævla støv og søl når det ble hull i gummien i fronten.

La så en stålplate i bunnen av kassen og fylte resten med oppkappet trosse, 25-50 mm tykk. Det fungerer utmerket. Bruker finer og gummi i front for å holde trossa inne.

Et hvilket som helst tykt tau kappet i samme lengden som kassen vil fungere like godt. Lett i vekt og nesten ikke støv fra kulene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...