Jump to content

benelli


Daniel

Recommended Posts

Har Benelli Nova 12/89. Har ikke fått prøvd den noe særlig ennå, men så langt er jeg kjempefornøyd med bruksjernet. Solid roterende bolthode med skikkelige rekylklakker, demonteres veldig kjapt og uten bruk av verktøy.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har ei Benelli M2 12/76, er knallfornøyd! den veksler med alt av ammo, fra 24 til 52 grams.

har aldri hatt verken klikk eller vekslingsfeil på den, og rekylen er minimal pågrunn av comfort stokken.

M2 får man magasinforlenger på, man kan ha det fryktelig moro med leirduer og 10 skudd :mrgreen: .

eneste man kan utsette på den er utseende, men dette blir epler og pærer.

Link to comment
Share on other sites

Eg har ein Benelli Montefeltro 20, cal 20/76.

Den hagla skal eg aldri kvitte meg med! 8)

 

Fordelen/ulempa med denne modellen er vel vekta på ca 2.6kg. Lett å bere heile dagen, men litt verre å få "sving" på...

Når det gjeld finish og funksjonalitet er vel Benelli noko av det betre på markedet skulle eg tru.

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp fått meg en Comfort m/ 65 cm løp i kal 12/76. Har skutt 2-300 skudd, og så langt virker dette å være den beste halvauto jeg har prøvd (og jeg har da opp gjennom årene faktisk hatt en del forskjellig...). Den vekslet med 24 gr lerdueammo fra dag 1. God og svært behagleig å skyte med og fin balanse. Enkel å montere / demontere, Jeg kjøpte min hos Kenneth Aspestrand (Våpenlåven), han har gode priser.

 

Comfort'en er ikke veldig ulik M2, men det er noen forskjeller. Visstnok er det et litt mykere materiale i Comfort, noe som gjør at grepet blir litt bedre. Forskjeftet på Comfort er litt lengre, og penere utformet (etter min mening). Comfort er ca 200 gr lettere enn M2. I tillegg er stokken på Comfort litt høyere (mindre drop) enn på M2. Den store fordelen med M2 er at denne kan du få magasinforlenger til (totalt 9+1 skudd), koster ca kr 1.300,- hos Våpenlåven. Klarer man seg med 4+1 skudd vil jeg nok anbefale Comfort. Er usikker på hva en magasinforlenger fylt helt opp gjør med balansen, men morro (og dyrt) er det sikkert å smelle ut 10 og 10 skudd. Men lovlig på konkurranser og jakt er det ikke.... Prisen på M2 og Comfort er den samme tror jeg. Og det er vel 10 års garanti på alle Benelli, ihvertfall de som er importert av Våpensport.

 

Min Comfort ble levert i en OK koffert, med 5 stk Crio-choker (70 mm) og chokenøkkel, 2 stk magasinsperrer (som gir hhv 1+1 skudd og 2+1 skudd, mener jeg). I tillegg fulgte det med 4 stk forskjellige shims for å justere drop (fall). Det fulgte kun med 1 stk shims for justering av cast-off, men denne kan snus. Dvs at man kan få litt cast-off evt litt cast-on (links). Etter min mening burde man ha fått med shims som gir litt flere justeringsmuligheter, for de som krever mer vridning (cast-off). Men dette kan garantert etterbestilles. En annen ting som jeg synes burde ha fulgt med er nøkkel til å fjerne stokken. Dette er snakk om en 13 mm "pluggnøkkel" eller lignende, noe som vel ikke kunne ha kostet allverden å slengt oppi kofferten.

 

Comforten har en stokk som ikke er allverdens lang. Jeg bestilte den levert med den lengste kolbekappa på 35 mm (en rekyldempende sak i "silikon-pupp-materiale"....), og da er kolbelengden ca 37 cm totalt (fra avtrekker). Jeg kjøpte forøvrig med en ekstra kolbekappe (den korteste, 15 mm) slik at guttungen kan bruke hagla. Det er svært liten rekyl i ei slik halgle, så den egner seg godt for nybegynnere. Det er et godt pistolgrep på denne hagla, men avstanden frem til avtrekkeren kan kanskje være litt lang for folk med korte fingre.

 

Bruker man denne type halvauto til konkurranseskyting (lerdue) er kravet at man ikke skal forstyrre sidemannen. Og den hiver patronene ganske langt.... Men man kan da bytte ut en liten fjør inne i sluttstykket med en tilsvarende del i plast / alu, slik at hagla ikke veksler automatisk. Kenneth skulle ettersende en slik del til meg.

Link to comment
Share on other sites

Et annet triks for å hindre at sidemannen blir plaget av flyvende tomhylser er å tre en tykk strikk rundt låskassen over den forreste delen av utkasterporten.

Jeg gjør det i dag, men synes ikke at det er helt optimalt da jeg får benelli-klikk innimellom om jeg strammer strikker for hardt slik at sluttstykket ikke får låst seg ordentlig.

 

Vet du hvor mye Våpenlåven tar for denne plast/alu-biten?

Link to comment
Share on other sites

Tror at det er et passende rør på jobben som jeg kan stjele to og en halv centimeter av. :)

Antar at den skal erstatte "Inertia"-fjæren, men kan man ikke ta ut fjæra og droppe rørstykket?

 

7 mm Rem Mag: Du har all grunn til å glede deg. Har en M2 i kaliber 12 selv. :D

Link to comment
Share on other sites

Tror at det er et passende rør på jobben som jeg kan stjele to og en halv centimeter av. :)

Antar at den skal erstatte "Inertia"-fjæren, men kan man ikke ta ut fjæra og droppe rørstykket?

 

7 mm Rem Mag: Du har all grunn til å glede deg. Har en M2 i kaliber 12 selv. :D

 

Takk for svar på det ledende spørsmålet mitt, går mye i slikt om dagene:

 

 

 

 

:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...