Jump to content

På jakt etter karusell presse for håndvåpen


Rem700sps

Recommended Posts

Har du ladet noe før?Hvor store mengder i året skyter du?

Jeg personlig er tilhenger av Dillon pressene,men det er min mening da.

På feks ei Dillon 550 så kan du lade ca 400 skudd i timen når du kommer skikkelig i gang.

På ei xl650 presse kan du lade ca 800 skudd i timen,

Men dette krever litt erfaring med pressa.

Veldig lett å bytte kaliber på disse men det koster litt å kjøpe inn.

 

Har selv ei 650 presse

Link to comment
Share on other sites

Jeg ladet håndvåpenpatroner på Lee Turretpress i mange år. Volumet kan ikke måle seg med en progressiv presse, men jeg likte den oversikten turretpressen gav meg samtidig som volumet ble større enn på en enstasjonspresse. Jeg har også en Lee Pro 1000, men da jeg ikke er spesielt teknisk anlagt synes jeg denne blir litt "fiklete". Det går greit en stund, men så er det et eller annet som som skaper krøll og timene flyr mens jeg forsøker å skjønne hva det er som skaper problemer. Andre som ikke har så tungt for det ser derimot ut til å trives med Pro1000- pressen.

 

Nå har jeg kjøpt ny presse og pga tilfeldigheter ble det nok en turret presse, men denne gangen en Lyman T- mag. Den gir et adskillig mer solid inntrykk enn Lee sin turret. Ikke for det, Lee pressen duger i bøtter og spann til det meste av håndvåpen ammo, men den blir vel litt for ustabil til riflepatroner.

 

hvis jeg skulle ha startet helt fra bunnen av med innkjøp av utstyr, så hadde jeg kjøpt en Lee Turret og heller lagt litt penger i annet tidsbesparende utstyr som feks en hylsetrommel.

 

Uansett hva du kjøper; lykke til :D !

Link to comment
Share on other sites

LEE Turret ustabil? Ikke helt enig, for når du ser på hvordan den er konstruert, er LEE eneste produsent (så vidt jeg vet) som lager turret "O"-presser. Dien har støtte innenfor ramma hele tiden - blir vanskelig å dra noe skeivt der - selv med ganske store riflepatroner...

 

Det er meget mulig at du har rett og at jeg tar feil :D . Ovennevnte uttalelse om stabilitet baserer seg utelukkende på mitt inntrykk.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Morten der, ser en på geometrien så er Lee Turret en langt mer stabil konstruksjon. Og hvis du synes vanlige riflehylser er tunge å presse har du ikke prøvd 30US, der har jeg endt opp med å bruke smøring selv med carbid-dier.

Link to comment
Share on other sites

En slik bruker jeg,

 

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=218991

 

og med disse to diene på rett plass, går det så det koster.

 

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=136543

 

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=551402

 

Det som er fint med denne pressa, er at det er lett å fyllepå tennhetter og du får plass til 200 stk.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Når Dere beveger Dere oppe i den prisklassen der, HVORFOR går dere ikke på en Dillon 550 da???? Er jo den halv-progresive pressen som får best omtale.............Rote med lee-presser til over 3000 kr(Midway vel og merke da)....??

Link to comment
Share on other sites

jeg har selv både lee turret og dillon 550, og jeg vil si at lee er ikke noe dårlig presse i det hele, går litt saktere men mye mer oversiktlig. jeg bruker min turret i all hovedsak til 223 for å slippe å bytte tenhette dingser på dillonpressa. men har ladet mange tusen rifleskudd på lee turret før dillon kom i hus, og det er helt klart ei solid og god presse.

ANBEFALES

Link to comment
Share on other sites

Når Dere beveger Dere oppe i den prisklassen der, HVORFOR går dere ikke på en Dillon 550 da?

 

Fordi man kan få en komplett Loadmaster til under 3000kr mens en 550 uten dier fort koster 4lapper? Og ikke F om jeg betaler 4000kr+ for en presse uten automatisk indeksering. Da må man opp i 650 som vel koster mer enn det dobbelte av Lee.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...