Jump to content

Ville den ha virket


La linea

Recommended Posts

Det dukker opp alle slags rare spørsmål i diskusjoner om våpen. Her er et som jeg lurer på om noen har noen meninger om.

 

Om en revolver ble oppbevart ladet i en bod, garasje e.l. i 5-10 år. Hva tror dere er sjansen for at den vil virke om man prøvde å skyte med den?

Link to comment
Share on other sites

:) Normal luftfuktighet har ingenting å si. Ammunisjonen kan bli dårlig ved feillagring ganske fort, men vanlig luftfuktighet tåler de fleste ammotyper veldig bra. Jeg har skutt noe 9mm ammo fra 1940-45 som fungerte helt topp. Jeg har også skutt ganske mange forskjellige 'årganger' av RA 9mm som har overlevd i boder og garasjer i mange tiår.. Like bra! Jeg har også lagret selvladet ammo i 15-20 år som ikke har endret seg.

Et våpen vil jo tåle lagringen meget bra. Litt overflaterust kan vel dukke opp på 20 år uten vedlikehold, men funksjonsmessig har det liten betydning. Jeg forutsetter selvsagt at bod / garasje ikke ligger i strandkanten ved saltvann... :mrgreen: (Tenker jo automatisk på det herlige innlandsklimaet på Lillehammer jeg da!

Link to comment
Share on other sites

Fra andre siden av dammen har man også historier om munnladere som ble hengt over peishylla etter borgerkrigen, og som smalt da noen trakk av et hundreår senere. Dessuten er det ikke lenge siden (et år eller to?) en samler over there ble sprengt i lufta da han skulle desarmere en artillerigranat fra 1860-åra. Ammunisjon kan holde seg LENGE. Våpen likeså, så lenge de ikke ligger alt for fuktig eller gror igjen av spindelvev og muselort.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte engang en Smith 686 som hadde ligget i et skap i en fuktig kjeller i mange år. Bortsett fra litt flekker, som jeg kunne pusse bort med autosol og et skur som måtte byttes var den i meget god stand.

 

Problemet var derimot ammoen som var oppbevart sammen med den. Både bly og messing var veldig oksidert. Kruttet hadde nok også trukket noe fuktighet, skuddene gikk, men med så varierende hastighet og tvilsom presisjon at jeg endte med å bare dundre det av for å redde det jeg kunne av hylser. Hvis jeg husker riktig var det en eske med Lapua wadcutters som kom ut av munningen og ikke stort mer.

 

På den annen side skyter jeg fra tid til annen ammo som har blitt oppbevart siden andre verdenskrig. Korrekt oppbeverart ammo med de gamle korrosive hettene holder sikkert i hundre år og mer til uten nevneverdig degradering.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...