Jump to content

Døgngradsmåler...erfaring?


seawolf

Recommended Posts

Er det noen av dere som har erfaring med den Suvitek døgngradsmåleren som Winge har på tilbud?

Tidlig i jakta kan jo temperaturen variere mye, og for oss som ikke har tilgang til kjølerom blir det gjerne at en skjærer ned vel tidlig bare for å være sikker.

Virker denne som annonsert vil det kanskje være en stor hjelp...

Link to comment
Share on other sites

Min og mange andres erfaring er at kjøttet både tåler og bør henge noe lenger enn de 37 døgngrader eller hav det var.. Det som derimot er viktig er å få god tørkehinne utenpå kjøttet. Da tåler det utrolig mye. Lukt og visuell konsistens beskriver mørheten på kjøttet.

Link to comment
Share on other sites

Einig med Stec her ja. Som regel, så kan du bruke opp i 50-60 døgngrader, så lenge det er grei temperatur og ein får ei kjapp hinne på kjøttet.

Ein ting er skal være obs på er fuktigheit, at dyret henger luftig og at ein passer på i slutten av mørningstida, lukt osv.

 

Du angrer ikkje på å lag kjøttet henge litt ekstra. Til og med den seigeste filet, blir ikkje så aller værst hvis du er henger den lenge nok.

Link to comment
Share on other sites

Utfordringen er i starten av jakta da dagtemperaturen i snekkerbua kan komme opp i over 20 grader, mens natt-temperaturen er nede i 5 til 6.

Vanskelig å beregne døgngrader da.

 

Har også lurt på å montere vifte som gir god sirkulasjon, gjerne med luftinntak på skyggesiden av bua. Dette er eneste muligheten jeg har til å henge opp viltet, så det er om å gjøre det beste ut av det.

Derfor tenkte jeg at en slik "fidus" kunne være til hjelp med å regne ut snittet på en oversiktelig måte.

 

Under jakt England ble viltet hengt opp med skinnet på i tildels små og overfylte kjølerom.

De ville ikke høre snakk om flåing...forskjellige land, forskjellige skikker.

I Sør Afrika ble viltet behandlet på samme måte som her, flådd og vommet ut og rett inn på kjølerom.

 

Ellers er jeg enig i at vi sannsynligvis er for "redde" til å la viltet henge.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det med temperatur svingninger er ikkje alltid så lett. Skjønner at det er kjekt å ha ein sånn måler. Har vært inne på tanken sjølv, men eg er så heldig at ein kompis tar seg av kontrollen der.. 8)

 

Og det med vifte er ikkje dumt, jo raskere hinne på dyret, jo betre er det. Den treng normalt ikkje stå på meir enn 1 døgn, før den har laga ei fin hinne, sjølvsagt alt etter størrelsen på vifta... :)

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Det virket som en drøy pris når det gjaldt enkel elektronik. Jeg for min del ville kansje gått for en slik:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.18853 etter dagens sats så ligger den på 101,78 kroner og så koblet den opp mot en datamaskin. Her får du muligheten for å logge både temperatur og luftfuktighet, og du har også mulighet for å bruke ekstra programmvare som fks for å regne ut døgngrader. For hvem har vel ikke en gammel datamaskin stående som egentllig har møtt sin såkalla "End of life"? Tja det var vel egentlig mine tanker. Deal Extreme som linken går til er en webbutikk som jeg regelmessig bruker til elektroniske duppedingser. Ikke allverdens kvalitet på alt, men du får jo også det du betaler for. Gratis frakt. Bare husk å holde det under 200,- slik at du slipper toll og moms.

 

-Magnus

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Jeg fikk den Suvitek-saken til jul i forfjor. Fikk prøvd den mye i høst.Den tar hensyn til både temp og luftfuktighet og du kan selv stille inn alarmgrensene på antall døgngrader om du ikke er fornøyd med de 40 som ligger som standard. Bruken av den er veldig enkel og den holder styr på inntil 5 slakt. Det jeg opplevde med denne er at jeg har tatt ned skrottane for tidlig tidligere om åra og slakta var virkelig fine i høst. Så dette er en duppedings jeg trygt kan anbefale. Eneste aberet er at jeg må merke skrottene med nr.lapper for å holde styr på de ifht nummereringa på suvitek'en. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...