Jump to content

DuraHeat inni lyddemperen.


Wadcutter

Recommended Posts

DuraHeat kan tåle temperaturer opp til 1000 grader C. Ifølge en studie jeg leste på nettet så er temperaturen på muningsflammen til en 308 win på ca 1100 grader C, men temperaturen faller til 300 etter bare noen få millisekunder.

 

Hva med å legge et lag duraheat på innsiden av lyddemperen for å hindre rust. Tror dere det er mulig, eller vil duraheat bli blåst bort?

 

Er ikke sikkert det er så gjennomtenkt...var bare en tanke som slo meg.....

Link to comment
Share on other sites

Det vanlige er å dusje lyddemperen innvendig med olje for å forhindre rust. Tenkte et lag duraheat kunne beskytte godt, så lenge det ikke blir slitt bort av trykket og varmen. Om duraheat tåler det så er det jo genialt med tanke på å beskytte lyddemperen mot rust.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vondt for å tro at varmebestandig lakk vil vare særlig lenge innvendig i en lyddemper. Det trykket som er der i skuddet og sandblåsningseffekten fra uforbrent krutt og mantelpartikler tror jeg tar knekken på lakk temmelig fort.

 

Edit: Morten var før meg mens jeg fylte kaffekoppen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Interessant. :D

Innvendig i en kompensator altså?

Hvor mange skudd har gått gjennom den da?

Kaliber?

 

Har sett innvendig i noen dempere av aluminium og det vises jo tydelig at metall eroderes, det samme skjer i ståldempere, der tar det bare litt lenger tid. Her har også kaliber en mye å si. Er trykk, varme osv så heftig at det får stål og aluminium til å forsvinner så ryker vel lakken også?

 

Mulig at DuraHeat tåler en hel del og sitter så bra at den kan beskytte metallet i en periode, men jeg tror nok den må friskes opp av og til.

Håper noen prøver og rapporterer tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg aldri hørt prat om før,

men jeg synes tanken var spennende.

 

Har sendt mail til produsenten, og venter på hva de har å si om dette.

Hvis det er av interesse kan jeg antagelig få til en test på dette med rapport/artikkel etterpå,

men jeg tror desverre ikke jeg kan poste den på kammeret isåfall, av reklamemessige hensyn.

 

Vetle :)

Link to comment
Share on other sites

Har testet dette på Cmm-6. Som er en modulbasert stål demper.

 

Det den får mest deng, i periferien rundt kaliberhullet holder ikke dette.

 

Min faglige vurdering er at dette ikke er verdt det.

 

Spray for eksempel WD40, har fungert til nå.

 

En annen ting er vel at å lakkere en sveiset lyddemper kan by på noen utfordringer.

 

Du kan vel få litt på den første, men så er det den som trenger det minst også da….

 

 

IF IT WORKS, DON’T FIX IT!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...