Jump to content

tips til langholdsrifle, armalite?


Dexter

Recommended Posts

hei.

 

ønsker å prøve meg på litt lengre hold,så har sett litt på armalite ar-30.

 

noen som har prøvd denne? hva er å anbefale 338. utgår da jeg er glad i å skyte en del.

 

blir 300 eller 308. tenkte jeg.

 

andre rifler som er å anbefale? er vel tvilsomt at jeg går noe særlig over 600m.

Link to comment
Share on other sites

vell, min langholdspurke er en remington som er jazza opp etter alle kunstens regler. Mcmillan stokk, en bråte med badger deler, S&L løp type tjukt, 20 moa skinne, og NF 5,5-25x56 på toppen. Kaliberet er 300 winmag.

Problemet med å gå den veien er at det fort koster deg mellom 15-20 tusen å kjøpe donor rifle og få en til å skru det sammen. De får du ikke igjen. Det har vi erfart smertelig flere av oss men lærer vi av den grunn åånei

For 20 tusen er du ikke langt unna en TRG, og da er du i en annen divisjon.

Selv om det smerter litt å innrømme det, så er vell det billigste og beste? alternativet å finne en 200 STR, hive på en skikkelig kikkert og en tiltet montasje, og skyte i 6,5x55, evt 6,5x284 Det holder i massevis til 600 og dobbelte av det.

Det er det fornuftige alternativet, men man skal ikke snøfte av prosjekter heller.

Det hele koker litt ned til hva du vil. Vil du skyte, eller vil du prosjektere for så å skyte.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Siden du åpner for andre muligheter: Jeg har prøvd mye forskjellig, men har fallt for Steyr SSG. Her har du et våpen du kan ta rett ut av butikken og på skytebanen. Min i cal 308 treffer i vært fall godt på 700 m. Er da selvfølgelig avhengig av å vite avstand og evt. avdrift, men det er selvfølgelig noe av moroa....

Link to comment
Share on other sites

normal_ar30_004.JPG

 

Ja jeg har en i 338 LM, for tidlig å si så mye om presisjon, knapt innskutt.

 

Så langt kan jeg konkludere som følger:

Rekyl overhode ikke sjenerende (omtrent som en 308) pga bremsen, vekta og stor og brei rekylkappe.

Låskassa virker "tight" i forhold andre fabrikkbørser.

Avtrekk fra fabrikk er for tungt.

Utseendemessig en sær sak - men jeg liker'n 8)

Magasinet sitter litt skranglete - særlig når det er tomt, men mating fungere mykt og fint.

Børsa er stor og tung, godt egnet til formålet, men ikke noen for smygjakt :lol:

Du blåser hentesveisen av trauste DFS'ere både en og to standplasser bortenfor :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

se der ja, endelig noen som har den, da vet jeg om 2.

 

er 338 jeg har mest lyst på, men tror det blir dyrt i lengden å skyte med.

 

er litt sært utseende på den ja, men derfor jeg har mest lyst på den og.

 

takk for at du la ut info.

Link to comment
Share on other sites

Det fine hadde vært en rifle med et sært langholdskaliber og et treningskaliber/langholdskaliber, der man enkelt kan bytte. Mulighet for å bytte mellom 6,5x55 og 338 Lapua Magnum i samme rifla med litt enkle justeringer er en fin tanke.

Link to comment
Share on other sites

Det fine hadde vært en rifle med et sært langholdskaliber og et treningskaliber/langholdskaliber, der man enkelt kan bytte. Mulighet for å bytte mellom 6,5x55 og 338 Lapua Magnum i samme rifla med litt enkle justeringer er en fin tanke.

 

dette hadde jo vært helt gull.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg har en i 338 LM, for tidlig å si så mye om presisjon, knapt innskutt.

 

Så langt kan jeg konkludere som følger:

Rekyl overhode ikke sjenerende (omtrent som en 308) pga bremsen, vekta og stor og brei rekylkappe.

Låskassa virker "tight" i forhold andre fabrikkbørser.

Avtrekk fra fabrikk er for tungt.

Utseendemessig en sær sak - men jeg liker'n 8)

Magasinet sitter litt skranglete - særlig når det er tomt, men mating fungere mykt og fint.

Børsa er stor og tung, godt egnet til formålet, men ikke noen for smygjakt :lol:

Du blåser hentesveisen av trauste DFS'ere både en og to standplasser bortenfor :mrgreen:

 

hva blir prisen pr smell med 338? ferdig ammo og selvladet?

 

308 stiller sterkt hos meg da man får 20skudd for 300,-

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har denne rifla til minuteman vært på langhold i Kongsberg i helgen.

 

Jeg gledet meg til å se denne, av utseendet så er vel dette ei rifle som du liker eller ikke liker. For min egen del så syntes jeg den er knallstilig.

 

Langholdsskyting_april_2009_066_%28Large%29.jpg

 

Kaliber .338LP

Langholdsskyting_april_2009_067_%28Large%29.jpg

 

Den bremsen ser "SLEM" ut :mrgreen: Men utrolig effektiv etter det de sa som prøveskjøt den.

Langholdsskyting_april_2009_068_%28Large%29.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...