Jump to content

Kikermontasje til FN Browning (delbar ) 22 l.r. på løp?


Tomas

Recommended Posts

Sitter med en gammel 22 l.r. fra FN, som jeg gjerne skulle ha montert en kikert på. Har tidligere hatt en slik for ca 30 år siden hvor jeg hadde en liten Redfield kikert i 4 x forstørrelse. Denne var da montert på låskassen, men hvordan ville det være å få montert kikert på løpet? Denne lille kikerten finner jeg for øvrig ikke lenger i deres sortiment, selve røret var tynnere enn 1", noen som vet om lignende, da jeg ikke har så lyst på en kikert av ordinære dimensjoner.

 

Er det noen som har gjort noen erfaringer med en slik montering? Løpsdiameteren er ikke akkurat særlig stor, så hadde løpet vært litt grøvre kunne det kanskje forenklet montasjen noe. Hvordan hadde det vært å få laget et grøvre løp, eller finns det kanskje?

 

Dersom det finnes muligheter for løpsmontasje, hvordan vil øyeavstanden bli? Eller finnes det kikerter som har ekstra lang øyeavstand uten at prisen er horibel?

 

Noen tanker rundt et lite fint våpen, vellaget, lett å holde rent, men etter min mening en liten svakhet p.g.a. løp og låskassens inngrep i hverandre.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Den mye utgaven av Browning delbar 22LR leveres med basefester på løpet. Vist jeg ikke husker helt feil så leverer leupold baser og montasje til denne. Dersom det ikke er gjenget opp for baser på løpet, så må du vel ta den til en børsemaker, og sjekke om det lar seg gjøre å montere base på løpet. Mener også å huske at baser gjør av kikkerten blir montert over fremre del av låskassa. Det betyr vel at du i prinsippet kan bruke en standard kikkert. Hvis ikke finnes det kikkerter med lang øyeavstand, men hvordan disse er i pris vet jeg ikke.

 

Når det gjelder montasjer som har mindre diameter enn 1 tomme, så er vel det mer eller mindre borte fra markedet. Du kan jo til tross for dette være heldig :D

Link to comment
Share on other sites

Den 4x Redfield-kikkerten du tenker på mener jeg har 7/8" mellomrør, og levertes med passende montasje for standard salongriflespor. Denne gikk ut av produksjon for mange år siden. Mekanisk var den ikke allverden, selv om det var en liten og nett kikkert for salongrifler med ok optikk.

Et bedre alternativ i dag er en Leupold M8 4x28 Rimfire. Denne er også liten og lett, god mekanisk og optisk. (Nei den er ikke like god optisk som de kjente Europesiske, men mye mindre og lettere!)

 

Hornetman

Link to comment
Share on other sites

Den 4x Redfield-kikkerten du tenker på mener jeg har 7/8" mellomrør, og levertes med passende montasje for standard salongriflespor. Denne gikk ut av produksjon for mange år siden. Mekanisk var den ikke allverden, selv om det var en liten og nett kikkert for salongrifler med ok optikk.

Et bedre alternativ i dag er en Leupold M8 4x28 Rimfire. Denne er også liten og lett, god mekanisk og optisk. (Nei den er ikke like god optisk som de kjente Europesiske, men mye mindre og lettere!)

 

Hornetman

 

Mange flotte tips, bør vel kunne være mulig å komme i havn her. Hilsen Tomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...