Jump to content

Surplus ammo, 5,56 NATO.


einherje

Recommended Posts

Jeg fikk kjøpt en kasse billig "Surplus ammo" i 5,56 NATO. Det er patroner med bunnstempel RORG og FN og en del forskjellige lot´er.

Kan jeg bruke disse patronene i min Remington?

Det er også noen patroner med grønn spiss, og en del med rød spiss. Kan jeg bruke disse til noe?

Link to comment
Share on other sites

Og NATO ammo bør en være forsiktig med i .223 Rem. rifler...

 

Jeg har virkelig ikke peiling på kulevåpen, jeg er bare ivrig etter å lære, så jeg klarer ikke la være å spørre hva du mener med dette, ettersom salgsargumentet i et par velrenommerte og seriøse våpenbutikker jeg har vært og sett på .223rem-rifler, nettopp har vært at den nye NATO-ammoen er identisk med .223rem, og dette gjør tilgangen på billig ammo nesten uendelig...

Link to comment
Share on other sites

Ammoen er eksternt like men ladet til høyere trykk. men kammerene er ikke like.

 

Military M16s have slightly more headspace and have a longer throat area, compared to the SAAMI .223 chamber spec, which was originally designed for bolt-action rifles. Commercial SAAMI-specification .223 chambers have a much shorter throat or leade and less freebore than the military chamber. Shooting 5.56 Mil-Spec ammo in a SAAMI-specification chamber can increase pressure dramatically, up to an additional 15,000 psi or more.

http://ammo.ar15.com/ammo/project/hist_diff.html

 

Og SAAMI i USA advarer spesifikt mot å skyte 5.56 NATO i 223 Rem kammer. http://www.saami.org/Unsafe_Combinations.cfm

 

Bare noe å være obs på.

Link to comment
Share on other sites

ettersom salgsargumentet i et par velrenommerte og seriøse våpenbutikker jeg har vært og sett på .223rem-rifler, nettopp har vært at den nye NATO-ammoen er identisk med .223rem, og dette gjør tilgangen på billig ammo nesten uendelig...

 

nesten uendelig tilgang på militær ammo?

om det er snakk om gratis treningsammo, så

høres det ikke ut som den militære verdenen jeg har opplevd iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Cardinal:

ammoen er lik men ikke kamrene?

Det der forsto jeg ikke. jeg trodde i min uvitenhet at en patron skal passe så nøyaktig som mulig i kammeret, og at hvis 2 patroner er eksteriørmessig like, så er de laget for samme kammer.

At det kan være lademessige grunner til å ikke bruke mil-ammo forstår jeg jo.

 

og høggern,

jeg reagerte også på det der først, men jeg velger å legge godviljen til, og se det som at når et kaliber også brukes til militære formål, så blir det flere produserte eksemplarer å fordele grunninvesteringene for produksjon i akkurat det kailber, og dermed kan man selge sivil ammo billigere, i tillegg til at man kan bruke militær treningsammo.

For meg er det vel heller et argument at man får .223rem helt ned i 2.70kr smellen til trening, og at alternativt kaliber for meg var 6,5x55 med helt andre ammopriser.

Link to comment
Share on other sites

:idea: 5,56 NATO er den millitære utgaven.

:idea: .223 er den sivile.

 

Den millitære er ladet kraftigere og er derfor ikke å anbefale i alle typer sivile rifler...

Funker forsåvidt greit i halvautoer som AR, AUG, SIG, HK og slike rifler av millitær karakter.

Ville ikke ukritisk overforet boltrifler med den.

Om det er miljøammo man får tak i ville jeg ikke skutt et skudd av dem i mine rifler!

De sliter jo ut løp i rekordfart...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...