Jump to content

nato hylser 7,62


joakimB

Recommended Posts

hei!har to brødre som er offiserer i militærert på rena. de skyter jo ganske my 7,62 enda. har skutt noen av disse i jaktbørsa mi og og de kamrer veldig fint i børsa mi. tenkte de kunne plukke litt hylser til meg;) er disse hylsene av gog kvalitet? vil jo seff variere mellom lottene men noen som ha noe peil??

 

mvh joakim

Link to comment
Share on other sites

NATO-ammunisjonen bruker berdanhetter, som ikke normalt hjemmeladingsutstyr er ment for.

Hjemmeladingsutstyr er ment for boxerhetter.

 

Det finnes verktøy for å få ut berdanhetter,

men jeg ville heller bare kjøpt gode hylser på en våpenbutikk.

 

Du kan evt få dem til å ta med seg haugevis av hyls til deg,

selge dette som skrapmetall og bruke disse pengene på hyls.

Link to comment
Share on other sites

norske militærhylser er ikke vel-egna til omlading. de har to hull (type berdan) i hylsebunnen i stedenfor ett hull (type boxer). da brekker du utstøteren i dien din. for å kunne lade med slike hylser må du ha spesialverktøy.

 

 

men må spikke litt fliser. på regionfelt østlandet skytes det visstnok bare miljøammo NM231 i 7,62. å de har boxerhetter men fortsatt to hull i hylsebunnen. så de kan lades med boxerhetter men må fortsatt bruke berdanuttaker for å få de ut.

 

en anna ting er at hylser skutt i AG3 er særdeles uegnet til omlading pga bulker osv.

Link to comment
Share on other sites

Og berdanuttakere laget jeg selv i gamle dager.

Brukte drill og ei fil og dreide passende spiss på stålspiker av passende lengde. Dreide spissen så tynn at den passet i et av hullene i hylsebunnen. Deretter boret jeg hull tvers gjennom en bit av en trekubbe, satte hylsa over hullet, spikeren med spissen i hullet i hylsa, et lite kakk med lett hammer, og vips var hetta ute. Ladet flere tusen med berdanhetter slik i gamle dager.

Laget et lite lager med dreide stålspiker slik at jeg hadde nye etterhvert som spissene ble bøyd eller skadd på annet vis. Dette funker fortsatt. Enkelt og billig om du får tak i berdanhetter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hylsene fra 417 egner seg fint til omladning om du har en berdanhetteuttager.

Siste ammo vi brukte var forøvrig komersiell Federal bokser ammo.

Noen hylser fikk en liten deformasjon i toppen av halsen, men ikke mer en daien fint

fikser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...