Jump to content

Dårlig presisjon, Tikka T3 SS


The Kid

Recommended Posts

Vi roter med Tikka T3 SS Lite. Den er helt orginal, 6,5X55. jeg får den ikke til og samle alle skudda. plutselig så drar den ut 1-2 kuler av en 5 skudds serie, den drar ca 15cm ut ... hva er galt?

 

Kikkert: Leupold 3-10X50 med stålmontasjer.

 

Ladningene er:

sierra MK 120 grain

40 grain N-150krutt

Federal 210 hetter

totallengde: 75mm

Link to comment
Share on other sites

obs obs, bransjetilknyttet.

 

Har vært borti 3-4 rilfer i standardkaliber av disse, der løpskanalen har vært for trang. Sjekk at ikke løpet ligger an noe sted.

 

Vi har måttet ta ut ganske mye av løskanalene på de vi har erfaring med. Dette samt ei søylebedding ville nok gjort susen.

 

Ingen garanti, men en grei plass å starte.

Link to comment
Share on other sites

prøvde og dra et A4 ark mellom løpet og stokk.. det kan ikke draes helt inn til låskassen....

Skal den kunne det??

Den stopper ca 10 cm før låskassa..

Prøvde på en anna tikka jeg har, der kunne jeg dra den helt inn til låskassa.

 

Er det her problemet antaglig ligger??

Link to comment
Share on other sites

Er det plaststokk eller laminat du har? Tviler på at problemet ligger i at arket stopper 10 cm foran kassa( 15 cm er mye...), men om du ikke får spredning med kaldt løp, kan det jo være det. ( prøv å skyte 5 skudd med kaldt løp.)

 

Ellers er spørs det mest om du har skrudd den sammen riktig, det kan være litt kinkig å få den løse rekylplata til å treffe riktig.

Jeg hadde sjekket alle skruer, tatt ut anlegget mot løpet, og reist på skytebanen. gikk den ikke da, hadde jeg slengt den i disken hos forhandleren og sagt: "Få denne til å gå, eller gi meg en ny". Jeg har samme børsa, den samler under 20 mm samme hvor varm den er, helt original.

 

PS: har du også dårlig fantasi når det gjelder "nick"? :D

Link to comment
Share on other sites

prøvde og dra et A4 ark mellom løpet og stokk.. det kan ikke draes helt inn til låskassen....

Skal den kunne det??

Den stopper ca 10 cm før låskassa..

Prøvde på en anna tikka jeg har, der kunne jeg dra den helt inn til låskassa.

 

Er det her problemet antaglig ligger??

 

Løpet bør ligge fritt inn til kassa ja. Så det enkleste ville vært å tatt ut løpskanalen og bedda rifla.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

vet ikke åssen de tikka skjeftene er å bedde,men det pleier å gjøre underverker på andre.la en erfaren børsemaker kikke på den,han vil nok fort finne feilen vil jeg tro.så vil det kanskje hjelpe å bruke litt tid på de 5 skuddan,ofte 4 og 5 skudd som drar ut pga varmen.tror n160 og 165 er bedre krutt i 6.5

Link to comment
Share on other sites

Vi roter med Tikka T3 SS Lite. Den er helt orginal, 6,5X55. jeg får den ikke til og samle alle skudda. plutselig så drar den ut 1-2 kuler av en 5 skudds serie, den drar ca 15cm ut ... hva er galt?

 

Kikkert: Leupold 3-10X50 med stålmontasjer.

 

Ladningene er:

sierra MK 120 grain

40 grain N-150krutt

Federal 210 hetter

totallengde: 75mm

 

Du nevner ladningen her. Hvis det er den eneste ladningen du har forsøkt , så hadde jeg testet en pakke fabrikk ammo , av anerkjent merke , før jeg begynte å mekke på rifla. Det er ikke mulig å gjøre seg opp en mening om presisjons potensialet på så snevert grunnlag.

Link to comment
Share on other sites

Ville nok vært forsiktig med å utføre/ få utført børsemakerarbeid på ei rifle som gir ualminnelig dårlig presisjon hos andre enn forhandleren der du kjøpte. Hva om åraken til problemet ligger annet sted enn i bedding eller frilegging av pipe slik at rifla går like dårlig etterpå? Kan by på trøbbel å returnere en vare du har "mekka" på, i alle fall om ikke avtale er inngått på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...