Jump to content

Fræddans patronquis er her !


Mauser68

Recommended Posts

La denne i samle tråden min her i går, men ingen prøvde seg på den. Så eg smeller til og lager ein quis her.

 

Klarer nokon å identifisere desse patronene her ? Patrona til høgre er ei 9.3x74R, det var dagens hint !! :)

Og for ordens skyld, så har eg ikkje klart å identifisere alle desse, av dei er eg faktisk usikker på kva er, men etter kveldens runde, så kjem eg med resultatet, og måla på dei som eg ikkje har funne ut av. :

 

Gamle_patroner.jpg

 

Riktig svar ( frå venstre ) :

 

1 : .500/450 BPE

2 : .500/450 BPE

3 : .500/450 BPE

4 : .450 BPE

5 : .577/500 BP no. 2 Express (BPE)

6 : .50-110 WCF/Winchester Express

7 : 10.15x65R Purschbusche ( kan den væra også .40-72 Winchester, den har omtren samme mål?)

8 : 10.15x61R Jarmann ( trepropp )

9 : 45-90 Winhester

10 : 12.17x44 Rimfire

11 : 12x44R Hagen-Lund

12 : 7.5 Nagant

13 : 9.3x74R

Link to comment
Share on other sites

Man får prøve seg igjen da :wink:

 

Fra venstre:

1. ?

2/3 ser like ut..500/450 BPE 3,25"

4. 450 BPE 3.25"

5. 577/500 BP no 2

6. 50/100 eller 50/110 WCF

7. 40/70 Sharps, evnt 40/72 WCF

8. 10,15x61 Jarmann

9. 45/90

10. 12,17x44 (Rimfire?)

11. Ligner på en 56/50 Spencer.. men kanskje litt lang... en eller anne peabody kreasjon..?

12. ?

Link to comment
Share on other sites

Raudnakke, no må du passe på at du snører korkene godt på den livseleksiren til Angelina, du har mulig litt stygge avgasser i nærheita. Eg skreiv i øverste tråden, det var ei 9.3x74R, men du var ikkje sååå langt på jordet, så lenge du gjetta.. :mrgreen:

 

Maral, du er på hugget, du har 6 rette, og alle er på rett plass også, det er ein liten luring der... Mulig du kan ha rett på den Nr5, men den har eg ikkje funne ut av enno, så eg kjem tilbake med måla seinere. :)

Link to comment
Share on other sites

Etter mye grubling, konferering med litteratur og djup meditasjon over en Jack on the rocks, har jeg kommet fram til at:

nr 5 må være en 577/500 BP no 2 det stemmer rimelig godt med de mål jeg har greid å tyne ut av Mauser 68 på chatten 8)

nr 7 ligner mistenkelig på en 10,3x65R Sveitsisk.

 

 

men så var det de 2 korpulente småtassene til høyre da.... aaargh

Link to comment
Share on other sites

He, he, får håpe ikkje eg har tatt søvnen din i natt med denne quis`en. :)

 

Du har nok sikkert rett på den Nr.5, det er ei av patronene eg ikkje har heilt funne i lista etter mål, men det er vel ganske sikkert denne. Det er i tillegg stempla R.W.S eller mulig P.W.S og No.2 i bunnmerkinga.

 

Ellers så har dei to vesle patronene til høgre følgende mål...

 

Halstjukkelse : 13.4 mm, Hylselengd : 43.9 mm og Rim mål : 16.3 mm. Og som sagt dette er ei Norsk patron.. :mrgreen:

 

Halstjukkelse : 11 mm Hylselengd 33 mm og Rim mål : 12.7 mm. Men desse målene fekk du i går på chat også. Men eg har ikkje den riktige betegnelsen på denne kula, så denne og Nr.5 var litt usikre for meg, og er det fortsatt.

Link to comment
Share on other sites

He, he, får håpe ikkje eg har tatt søvnen din i natt med denne quis`en. :)

 

Du har nok sikkert rett på den Nr.5, det er ei av patronene eg ikkje har heilt funne i lista etter mål, men det er vel ganske sikkert denne. Det er i tillegg stempla R.W.S eller mulig P.W.S og No.2 i bunnmerkinga.

 

Nattesøvna mi får du ikke, Mauser :wink:

Men vedr. bunnstempel.. 577/500 BP no 2 ble ladd i tyskland under navnet 12,7mm British No.2.. Dette kan muligens harmonere med R.W.S.-stempling. Nå vet jeg ikke om det var RWS som hadde patronen i sortimentet, ei heller i hvilket tidsrom den eventuelt ble ladd.

 

 

Den lille tassen på plass nr 12 har jeg slått helt fra meg, men så var det pluggen på plass nr 11...

Om dette er en norsk kreasjon, er det naturlig å tro at den hører hjemme i en eller annen kammerladersak konvertert til patronbruk, eventuelt en tennstempelrifle. Kanskje en "brainchild" fra børsemaker Hagen eller Larsen..

Denne var litt lei..hehe

Link to comment
Share on other sites

Javel, så den blei produsert under anna navn i Tyskland ja, hmm det var ein grei info og ha med seg. Så stemmer det nok kanskje med den bunnstemplinga på RWS.

 

Tjaaaaa, Hagen-Lund seier det deg noko, ang den patrona Nr. 11 ??? Bunnstemplina er Hagen-Lund, og det er ei 12x44R patron...

 

Den vesle patrona til høgre, har ein kulediameter på 9.7mm, hvis det kan hjelpe deg ? Resten av hylsemåla har du vel, ikkje sant ?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Der er to gamle kjenninger her som jeg vet hva er :

 

Hagen Lund patroner er det vi vanligvis kaller 12x44R Lund sentertenning, som er en slak flaskepatron ellers nesten lik vanlig 12xx44R til ombygget Remington 1867. Lund patronen omtales i gamle kataloger og prislister som 11,9mm, altså må det rette være 11,9x44R Lund. Patronene var til bruk i ombyggede Lunds geværer fra randtenning til sentertenning. Opprinnelig var jo dette kammerladere 4''', noen, kanskje mest de sivile ble nok bygget direkte om fra kammerlader til sentertenning. Som kjent var løpene i kammerladerne trangere enn Rem M67, derfor ble løpene ifølge skriften smerglet opp når man gjorde dem om til randtenning i forsvaret, for samme patron som Remington. Mulig derfor man kalte dem 11,9mm??

 

Den lille 10mm+ saken er en norsk slaktemaskepatron, 10,1mm SAA6550, ingen tvil om den, Raufoss produserte endel slike. Jeg er litt usikker men lurer på om denne patronen opprinnelig ble kalt 3''', ting kan tyde på det, bl.a. i en katalog jeg har fra 1880 (?)

Link to comment
Share on other sites

Siden CEA kom med de siste svarene, tror vi kan gå utifra at han har rett, kommer jeg med en liten quiz.

 

Ikke patroner, men noen hylser:

 

Hylser001.jpg

 

Er det noen som drar kjensel på disse? Kan si at den lengst til venstre er en omforma 7x57 hylse, den lengst ute til høyre er også omforma.

Link to comment
Share on other sites

He-he, det er noen som kan sin Newton her :wink:

 

Den til høyre er en .416 Newton ja, basert på .375 Ruger.

 

Og det er ikke en .30 Newton, men en .33, men det er vanskelig å se av bildet.

 

Men kan noen her fortelle hvilken Newton patron som er basert på 7x57 hylsa, ikke du Buster :wink:

 

Her er forresten .30 Newton:

 

Hylser003.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ingen som vet? Den skyter en 90 grs kule i 3100 fps. Eller gjorde det, er ikke mange børser igjen i dette kaliberet.

 

Charles Newton var et ballistisk geni, som utviklet mange interessante patroner. Han var en mester i effektiv hylsedesign.

 

Foruten de som er avbildet her, finnes også .280 Newton og .400 Newton som Buster nevnte. han har sikkert bilder av dem også :wink: .280 Newton har en interessant historie. Newton sin versjon har samme ballistiske egenskaper som en .280 Rem, bare at den ble laget før 1920. Det finnes også en villkattversjon basert på 10,75x68 hylsa. Og den "nyeste" er basert på .30 Newton, gir samme ytelser som en 7mm STW med mye mindre krutt...

 

Det finnes også en .270 Newton. Det er ikke Newton sin kreasjon, men laget av Speer. En .276 Newton ble også laget. Det finnes flere villkattversjoner basert på .30 og .35 Newton hylsa, som .375 Gipson og .400 Niedner og .400 Gipson, som er de samme patronene som .400 eller .40 Newton.

 

Det skal også ha vært en .450 Newton, den skjøt en 500 grs kule i 1000m/s....

 

Ellers har Newton laget patroner som .22 Savage High Power (5,6x52R), 250-3000 Savage, 25-06, hans versjon hadde skarpere skulder, og det er sagt at han hadde en god del å gjøre med utviklingen av 30-06.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, hvis du har for masse av dei Newton patronene på lager, så kan eg godt sende deg adressa mi... :mrgreen:

 

Artige patroner det der, har ikkje gravd meg ned i patronenes bibler enno, men eg har definitivt masse godt lesestoff igjen ser eg. :)

 

Når du bli gal nok, så finer du deg (som meg) sittende med bøker som "The Newton Rifle" i din bokhylle. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det som er så bra med Newton sine patroner, er det effektive hylsedesignet. Mannen var langt forut sin tid, husk at han skapte disse patronene for snart hundre år siden. Bare se på Ruger's "nye" serie med patroner, de er en direkte kopi av Newton sin design.

 

Boka Buster referer til gir et meget godt innblikk i Charles Newton sine patroner og rifler. En annen bok som kan anbefales, er Bruce Jennings: Charles Newton-The father of high velocity. En meget bra bok skrevet av den fremste eksperten på Newton.

Link to comment
Share on other sites

Det er flere som setter pris på Charles Newton og hans innovasjoner. Den kjente børsemakeren Harald Wolf har bygd en kopi av Newton sin Leverbolt børse:

 

NewtonInfo.jpg

 

 

Skulle jeg noengang finne på å kjøpe en rettrekker, hadde det blitt denne.

 

Patronen jeg spurte etter er forresten en .22 Newton, den brukte en 90 grs .228 kule.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...