Jump to content

Finnes der Colt Anaconda i .45LC i Norge?


tunderbrd

Recommended Posts

Uff, nå er jeg igang igjen... :oops::lol:

Satt å leste litt på nettet om Colt Python i forbindelse med en tråd om disse som går her inne nå.

Og hva ser jeg? En luftspeiling? Eller var det en drøm?

Noe jeg ikke trodde fantes.

Mitt Kinderegg, om du vil!

 

:idea: En DA Revolver i .45LC!

:idea: Som er laget av Colt!

:idea: Og som er utrolig rå og lekker å se på!

 

Har noen vært bort i denne skjeldenheten av en Colt?

 

1993-anaconda.jpg

 

Bildet er lånt fra den fristerinnen av en side som nå har tatt nattesøvnen fra meg:

The Colt Snake Revolvers.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke i bransjen, nei.

Er nok bare litt over gjennomsnittet interessert i hva jeg skyter med.

Du får sikkert svar fra noen som har peiling på hva slikt vil koste.

Jeg vet forøvrtig om en Anaconda som aldri blir brukt (ikke min).

Det er ikke sikkert han kan tenke seg å selge, men man kan jo sjekke.

Link to comment
Share on other sites

Anacondaen i 45 colt står forresten nevnt i noen ladebøker som et våpen som tåler samme type ladninger som ruger og contender, altså litt oppjazza. colten har vel hakkene for låsebolten flyttet vekk fra der hvor kammerveggene er tynnest, så den ikke har det samme svake punktet som smithen.

Anacondaen har såvidt jeg husker samme konstruksjon som Trooper og King Cobra, og ikke den antikvariske pyton mekanismen?

det gjør den i såfall enda mer attraktiv i mine øyne..

Link to comment
Share on other sites

Fint om du gidder sjekke det El Gringo!

Beklager at jeg forvekslet deg med en annen her inne som er børsemaker. :oops:

 

Hadde en King Cobra for noen år siden, men med det visuellt ukorrekte 4'' løpet.

Og de skal være bygget på samme mekanisme disse to "nye" slangene.

Likte Cobraen, og med et "Shooters Pak" fjærsett gre Wollf ble avtrekket helt akseptabelt til mitt bruk.

Skyter Praktisk, Steel Challenge og Bowling Pin og ikke NSF sine grener som kanskje krever et enda mer silkemykt avtrekk.

 

Ser for meg å brotsje tønna og sleeve løpet, samt gjøre tønna om så den også tar moonclips.

Sånn at jeg kan skyte .45ACP også i den :lol:

Har en hang til litt sære patroner i revolvere men har aldri hatt noe annet enn .357 magnum...

Link to comment
Share on other sites

Ombygging er saktens mulig... Jeg har rett som det er sett slike revolvere til salgs på GunsAmerica, AuctionArms og Gunbroker, og prisen ferdig importert (f.eks. gjennom ETSS) havner som regel nærmere 15.000,-

 

Her er f.eks. en:

http://www.gunsamerica.com/952965495/Guns/Pistols/Colt-Double-Action-Revolvers-Modern/Colt_Anaconda_45_Colt_Rare_Free_Shipping.htm

 

mvh,

Cogito

Link to comment
Share on other sites

Fint om du gidder sjekke det El Gringo!

Beklager at jeg forvekslet deg med en annen her inne som er børsemaker. :oops:

 

Hadde en King Cobra for noen år siden, men med det visuellt ukorrekte 4'' løpet.

Og de skal være bygget på samme mekanisme disse to "nye" slangene.

Likte Cobraen, og med et "Shooters Pak" fjærsett gre Wollf ble avtrekket helt akseptabelt til mitt bruk.

Skyter Praktisk, Steel Challenge og Bowling Pin og ikke NSF sine grener som kanskje krever et enda mer silkemykt avtrekk.

 

Ser for meg å brotsje tønna og sleeve løpet, samt gjøre tønna om så den også tar moonclips.

Sånn at jeg kan skyte .45ACP også i den :lol:

Har en hang til litt sære patroner i revolvere men har aldri hatt noe annet enn .357 magnum...

Du har PM :D

Link to comment
Share on other sites

Ombygging er saktens mulig...

Jeg har rett som det er sett slike revolvere til salgs på GunsAmerica, AuctionArms og Gunbroker,

og prisen ferdig importert (f.eks. gjennom ETSS) havner som regel nærmere 15.000,-

mvh,

Cogito

 

Så om jeg f.eks finner meg en strøken en til 4000,- så kan jeg alltid bygge den om for noen tusen og likevel ha spart en god neve dollars :lol:

Har en på hånd nå, så får vi se!

Takk til El Gringo for hjelpen!

 

Noen forslag til hvem som tar på seg en slik jobb med å brotsje tønna og sleeve løpet, samt gjøre tønna om så den også tar moonclips?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde telefon fra en kjenning i forrige uke, han fortalte at han nå hadde fått tak i en Anaconda 45Colt (etter at han for et par år siden solgte sin ditto i 44 mag til meg) Det er nok laget vesentlig fler Anaconda´er i 44, enn i 45, begge ble prod med 4",6" og 8" løp, hvor nok 6" er det mest vanlige. Brotche nye kammer, går nok altids. Hør med Rafdal og Kvale. Sjekket det selv for et par år siden og lot det være med det! Er vel et firma i Sverige som rifler om løp. Jeg tror imidlertid kostprisen på råvare (44 mag revolveren) + 6 stk nye kammer, samt omrifling av løp, kan bli vesentlig høyere, enn det en dyr import kommer opp i.

Link to comment
Share on other sites

Ja, den Anaconda 45 LC som lå hos Sarpsborg Våpen er nå i min eie. Solgte min forrige Anaconda 44, sikkert til C. Patron, og angret bittert på det, men så fikk jeg denne i stedet :D

 

Livet er ikke bare fælt :D

 

Rart med de Coltene, etter at jeg fikk tak i min første Python, som forresten ikke har antikvarisk mekanisme, men håndtunet nydelig innmat, var det slutt på S&W for mitt vedkommende. En Colt har liksom mer "sjel".

 

Lurer bare på en ting: Hvorfor tar så mange enhver anledning til å rakke ned på de utmerkede Coltene?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror imidlertid kostprisen på råvare (44 mag revolveren) + 6 stk nye kammer, samt omrifling av løp, kan bli vesentlig høyere, enn det en dyr import kommer opp i.

 

:shock:

Så om jeg får en til 4000,- tipper du at det blir mer enn 10 000,- for jobben jeg skisserer?

Eller misforstår jeg heilt?

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg føler meg ganske sikker på det, sjekk først om du får den riflet om, tror det ligger på ca. 5000 sek for et rifleløp, da kommer ganske mange avgifter (også uforskammet dyr svensk transport) på i tillegg, men om de i det hele tatt vil gå løs på et revolverløp er det viktigste spørsmålet. Cylinderen får du kamrett om, men regn samme pris pr. kammer som ved kamring av et riflekammer.

 

Håper faktisk at jeg tar veeldig feil, men dette er i hvertfall infoen jeg har.

Link to comment
Share on other sites

Steike! :shock:

Vel, jeg har sagt fra til selger at jeg ikke kan si 100% sikkert om jeg kjøper den før jeg har sjekka med børsemaker om priser.

Men det er vel logisk at jeg må ut med 6x fullpris kamringsjobber, desverre...

Også pipa da. Trodde denne bare kunne bores og rifles på ny.

Ante ikke at dette var noe man måtte utenlands for å fa gjort.

 

Å, at jeg alltid skal få dilla på sånne helt utrolige prosjekter da...

Ikke snakk om å gi opp i 15 000,- for en revolver uansett!

Da kan jeg jo heller gi samuelcolt her et tilbud han ikke kan si nei til :lol:

Hans .45LC er ihvertfall original...

 

Har sendt mail til Rafdal og Kvale og skal ringe Alms imorgen så får vi se.

En rein .44 magnum tror jeg ikke jeg gidder å kjøpe.

Da får jeg heller rive i en flunk ny S&W 610 som skyter 10mm Auto og .40 S&W

Det er ikke Colt, men det er pistolparton i revolver. :?

Link to comment
Share on other sites

Man trenger vel ikke å bore opp løpet og rifle på nytt ?

Om man borer ut og setter inn en ny liner (sleeving), er det mindre arbeid enn å rifle på nytt.

Alternativt kan man bruke metoden som Dan Wesson bruker, dvs. et gjenget rør (selve løpet) med ei spennhylse rundt (løpskappa).

Tightes opp med mutter.

En annen fordel med sistnevnte er at man kjapt bytter løp dersom man vil ha en annen lengde.

Metoden gir også muligheten til å ha løp/tønne i to forskjellige kalibre og kunne bytte kjapt mellom disse.

Å få tak i ekstra tønne er nok ikke så enkelt, men neppe umulig.

Link to comment
Share on other sites

Sleeving tror jeg ikke er aktuellt, men DW varianten kan være mulig. To kalibre kan man glømme i det det knapt har kommet en ekstra skrue til et Colt våpen til Norge de siste 20 år og i hvertfall ikke sylinder. Det enkleste hadde i såfall vært nytt løp og sylinder fra fabrikken, da hadde ombygningen vært økonomisk fornuftig.

 

Skal få sjekket nårmere på et par DW løp og løpsmantler, hvordan den muligheten er kontra dimensjon på Anaconda´en. DW løp 17 mm, mantel 23,2mm. Anaconda løp 20,8 mm. Er nok mulig, men det blir litt tynnt med gods.

Link to comment
Share on other sites

En annen mulighet er "semi-Dan Wesson", dvs. at man skrur løpet inn i ramma og bruker selve løpskappa som mutter/spennhylse, m.a.o. at løpskappa er innvendig gjenget fremme og skrus inn på løpet slik at den spennes mot fremkant av ramma.

Løpet blir da spent opp mellom løpskappas front og selve ramma.

Da slipper man å sette av plass til egen mutter fremme i løpskappa.

 

Her ligger det forresten både løp og tønne til Anaconda:

http://www.gunsamerica.com/Search.aspx?T=anaconda

Link to comment
Share on other sites

Om jeg går for dette prosjektet har det ingen betydning om den ikke kan gjøres om til .44MAg igjen!

Men jeg frykter nå at prisen for å bygge den om kan bli for høy.

Det blir liksom litt feil å bygge om, slik at revolveren blir dobbelt så dyr som f.eks en flunk ny S&W610.

Kan jo til og med få tuna avtrekket på den uten å komme opp i 14-15000,-

Kanskje dette blir nok en "paper-tiger" som bare forblir på papiret.... :cry:

Link to comment
Share on other sites

Når jeg nevnte to løp og to tønner, var det igrunnen med den perverse tanken i hodet om å ha et sett i 357 og et i 45 slik at den kunne brukes til både Mag 1 og 2.

Skal man kun skyte Mag 2 eller koseskyte er det nok like greit med kun ett kaliber.

Ikke gi deg på denne ennå.

Det er nok folk her inne som har kontakter med noen som kan gjøre sånt for en fornuftig penge.

Dette må jo være en godbit for en børsemaker som liker å ha noe spennende å bryne seg på.

Link to comment
Share on other sites

Uff, ja det måtte jo vært noe å vise fram...

Prata nettopp med Alms, og uten tønne og løp i .45lc ville dette bli fryktelig dyrt sa de der.

Venter på tilbakemelding fra Rafdal & Kvale, men frykter at dette blir i drømmene.

At revolveren var 8'' og ikke 6'' ga meg også litt isvann i blodet.

Er jo en 6'' jeg helst vil ha, mener det er de estetisk mest korrekte!

 

Får "smøre" samuelcolt litt og se om ikke han heller skulle hatt en .44 magnum isteden :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har sjekket opp med børsisen min.

Han må kjøpe inn nytt verktøy til tønnejobben, men om du betaler halvparten av de 1500 det koster er det grei skuring.

Leveringstiden avhenger av om de har på lager, men det kan dreie seg om 2 uker til 2 måneder.

Pipa så han for seg en "semi-DW-løsning".

Totalt blir det rundt 6000 i arbeidspenger for både tønne og løp.

I tillegg kommer verktøyet pluss løpsemne.

For rundt 8 storinger burde dette være realiserbart.

Link to comment
Share on other sites

Å, ikke si sånn! :cry:

Jeg hater jo mainstream...

Uansett, de er ikke mainstream nok til at jeg klarer å finne en brukt en for salg av disse heller. :?

 

Men som en som liker å bytte ut innholdet i våpenskapet nå og da er det viktig for meg å ikke legge så mye i et våpen

at jeg må selge det til langt under halv pris om jeg noen gang finner på at jeg vil ha noe nytt i den klassen.

 

Også har jeg litt lyst på en revolver som faktisk talt er egnet til NFPS Revolver Division, ikke bare noe som hadde vært så kult å hatt.

Er redd en 8'' Anacoda blir noe uhamselig til dette bruket.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...