Jump to content

Vertikal spredning


Rango

Recommended Posts

Jeg får vertikal spredning. Fra 40-55 mm. Jeg har en mistanke om at det kan bedres ved endring av stramming av skjefteskruene. Eventuelt la løpet ligge intill stokk.

Rem med KKC stokk. 243 win. Stokk er beddet. frittliggende løp

Noen med erfaring?

Link to comment
Share on other sites

Ligger begge låseklakkene på?

Hvis ikke, få de rettet.

ADL eller BDL?

Er det ADL skal avrekkerbøylens fremre skrue bare være svakt til dratt. Ta ut denne, så er det likt for BDL også; la skrue som er fremst og opp mot låsingen sitte stramt. Løsne skruen som sitter opp bakerst ved avtrekker bøylen, hever bakre del av løsekassen seg fra stokken under denne operasjonen er beddingen feil.

Var det slik i orginal stokken også?

Få det sjekket/rettet hos kompetent børsemaker.

Link to comment
Share on other sites

Personlig ville jeg sjekka skytteren først før jeg begynte å styre med børsa. De gangene jeg har hatt vertikalspredning har det nesten uten unntak vært pga. slurvete rekylopptak.

 

Det er litt flaut å innrømme det, men som regel er feilen hos sjåføren, ikke på kjøretøyet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er det et ekstremt lett våpen? Kan ikke forstå at rekylopptaket vil være kritisk i dette kaliberet ellers. Mykt underlag under fortre burde eliminere "hopping".

 

Du sier at den beste kule/ladning kombinasjonen gir en vertikalspredning på 40 til 55 mm. Dette må vel sies å være særdeles dårlig uansett med tanke på at alle andre kombinasjoner går enda dårligere!

 

Har du prøvd fabrikkammo i forskjellige kulevekter. En eller annen fabrikkammo bør kunne gi akseptabel presisjon selv om rifla er kresen. Om dette ikke gir noe bedre resultat bør du vurdere å koble inn en kompetent børsemaker med tanke på å få sjekka om det er noe feil med løpet eller anleggene på låseklakker.

 

Moment på skjefteskruer er ikke kritisk om beddinga er gjort riktig.

 

Remington rifler kan variere mye i kvalitet når det gjelser maskinering og toleranser, slik som på andre rimelige rifler. Det kan derfor være verdt å kikke på tilpassning mellom løp og kasse (sitter løpet fast) samt konsentritet- løpsborring og pipe.

 

Kontroll av kikkert og montasjer må uansett være utført før går løs på rifla. Er dette skikkelig utført og montasjene er uten spenn? Prøv for sikkerhets skyld et annet sikte om det er den minste tvil. Flytter du kikkerten til ei rifle du veit går godt og den funker der har du hvertfall eliminert den som feilkilde.

 

Veit ikke om det faktisk er tilfelle, men har etterhvert fått inntrykk av at .243 en er litt mer kilen å få presisjon i enn endel andre vanlige kalibre.

Link to comment
Share on other sites

Var ute for samme problemet under noe ammotesting i dag. Samtlige serier skutt med støtte ga vertikalspredning. Gikk tilbake på skarpskytterrem, og problemet forsvant. Tror kanskje Sako 30-06 er inne på noe som bør sjekkes ut til å begynne med :wink: .

 

Y

Link to comment
Share on other sites

Var ute for samme problemet under noe ammotesting i dag. Samtlige serier skutt med støtte ga vertikalspredning. Gikk tilbake på skarpskytterrem, og problemet forsvant. Tror kanskje Sako 30-06 er inne på noe som bør sjekkes ut til å begynne med :wink: .

Y

Den justerbare kolbekappa har stått instilt for stående og jeg har skutt liggende og den har muligens sklidd nedover i armkroken i rekylen. Jeg var lat og stilte den ikke opp. Jeg skal begynne her så får vi se om jeg får prøvd igjen til helgen. Takk for mange inspill.

Link to comment
Share on other sites

Sånn gikk det med de første 3-skuddene :mrgreen: :

7mm.jpg

 

Det var desverre ikke representatvit for de neste 8. De havnet på ca 30mm, men det er nok der det ligger nå. Jeg har tenkt å prøve med annet krutt og ny neck die og annet ...

Det er vel det som er hobbyen :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...