Jump to content

Gammel Beretta


David

Recommended Posts

Har kommet over ei gammel Beretta hagle. Enkeltløper i kaliber 12. Vet ikke hva navnet på den er, men kan prøve å forklare hvordan den ser ut; Den har en "avtrekker" forran avtrekkerbøylen til å åpne mekanismen. Og i framskjeftet er det et spor for avtrekkerbøylen og denne "åpneren", slik at haglen kan legges helt sammen.

 

Så det jeg lurer på er; hvor mye kan denne være verd? (Er ikke rust på den, og er i god stand)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja den der vekker minner kan du sei. Far min har ei sånn, det var første hagla eg skaut med. Den han har er i kaliber 16, godt brukt, og i dag er den brukt som minkedreper på hytta av og til. Ei fin og solid hagle du har kjøpt deg, gratulerer med kjøpet !! :)

Link to comment
Share on other sites

Hva de er verd nå vet jeg ikke, men moren min kjøpte en til meg på loppemarked da jeg var 15- 16 år. Den kostet den nette sum av 50 kr den gangen, tidlig på 70 tallet. Jeg lurer på om nyprisen var ca 350 kr (?). Fin børse, men husker at min sparket hardere enn den andre hagla jeg hadde. Tipper at kolben ikke passet helt for meg.

 

Den ble gitt bort til en kamerat av broren min.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har to slike Beretta enkelt løpere. Bruker de som 'utlånsvåpen' når jeg inviterer kompiser på jakt tur. Alltid noen som har tatt jegerprøve men som ikke har hagle.. så de har vært flittig brukt gjennom årene og har overaskende mye skogsfulg på samvittigheten.

 

Den ene er omtrent som ny, mens den andre har det problemet at patronen sitter igjen i kammeret etter skudd. Noe kjempe problem er det i grunnen ikke, den som bruker hagla får fjerne den med Leatherman eller slippe ett skrujern ned pipa.

Men må vel få rotet meg til å få fikset det. Noen som vet hva det skyldes? ..klarer ikke å se noen synlig forskjell mellom den hagla der utdrageren fungerer og den der den ikke gjør det. (Det er kun etter smell at patronen sitter igjen)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...