Jump to content

hvem importerer bestillingsvåpen fra statene?


UltimaRatio

Recommended Posts

Har lenge ønsket meg en strøken eldre S&W mod. 29 eller pre-29 i 44 magnum med 4" eller 6,5" løp! Blitt lei av skranglete utskutte mishandlede modeller her på berget!! Tenkte jeg ville gi en forhandler her på berget oppdraget å skaffe ett strøkent eksemplar fra statene, hvem kan jeg henvende meg til?

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset, men jeg tenkte å la det gå gjennom norsk forretning så slipper jeg bryet med papirarbeid og å lete opp våpenet selv. Tenker det bør være en forretning med gode forbindelser.

 

Øh...

Du finner vel neppe en norsk forettning som gidder å gjøre det uten meget god betaling? (av typen at det vil lønne seg for deg å kjøpe noen av det jubileumsmodellene Winge har i bruktavdelingen sin)

 

Du finner våpent på www.gunbroker.com eller tislvarende websider, og har en avtale med en FFL holder som er villig til å ekportere (det må en norsk våpenforettning uansett gjøre) og så når våpnet er betalt og overført, alle papirer fyllt ut og godkjent, henter du og toller det inn på posten.

 

Det blir verken enkelere eller rimligere å bruke en norsk forettning

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Takk for tipset, men jeg tenkte å la det gå gjennom norsk forretning så slipper jeg bryet med papirarbeid og å lete opp våpenet selv. Tenker det bør være en forretning med gode forbindelser.

 

Papirarbeidet tas hånd om av din amerikanske eksportør. Han trenger godkjent kjøpetillatelse (merket import) og en oversettelse som forklarer hva du har tillatelse til. Stemplet og signert av utstedende myndighet (Våpenkontoret). Jeg har også brukt ETSS, og det var meget enkelt. På norsk side tar tollvesenet seg av papirarbeidet. Du henter og betaler.

 

Jeg har selv vært på utkikk etter samme våpen som du en stund. Markedet har imidlertid vært begrenset på grunn av våpenhamstring i forbindelse med presidentvalget. Nå ser ting ut til å begynne å normalisere seg. Du finner et stort utvalg på gunbroker.com. Prisene varierer mye, da dette kan være samlerobjekter i USA avhengig av tilstand. Det går en hel del tid til å finne et passende våpen, så hvis du først skal ta bryet og kostnaden med å importere så vil jeg anbefale at du har hånden på rattet selv. Da kan du finne NIB, d.v.s. helt ubrukte våpen som er over 50 år gamle.

Link to comment
Share on other sites

Har også brukt ETSS for import av våpen fra Statene, med meget god erfaring. Mike gir super service og gjør det lett å importere selv. Prisen ETSS tar for jobben er også grei, men nå har det tilkommet en ""government fee" på $250 som man må huske på.

 

Har også prøvd å bruke nordmannen som nå har flyttet til Kansas, og som har bistått med import av våpen til Norge. Det var forferdelige greier.

Link to comment
Share on other sites

ETSS har et påslag på 15% av kjøpsprisen for våpen opp til $3000. Så det er riktig at det kan bli litt dyrt når avgiften på $250 kommer i tillegg. Les forøvrig mer her:

 

http://www.etssincusa.com/

 

Så det er vel helst når man er ute etter spesielle våpen at det er aktuelt å importere. Bruktvåpenmarkedet i USA er jo enormt, og man får tak i stort sett det man ønsker. I tillegg til tilgjengelighet er prisene på mer eksklusive våpen gjerne vesentlig lavere i USA enn hjemme.

 

Selv var jeg på utkikk etter en Sako Finnwolf bøylerifle - "the Caddilac of lever action rifles". Disse ble produsert fra 1960 til 1972, pluss en "minneserie" på 350 gevær som Sako lagde i 1982. Etter å ha fulgt med på amerikanske nettsider et par måneder fikk jeg tak i en helt ubrukt Finnwolf fra minneserien, New-in-box som det heter. "I bought it in 82 and put it under the bed", sa selgeren. "It's been laying there until we refurbished the bedroom last year. My wife then told me to sell it."

 

Prisen var $1750, og ferdig importert og fortollet kom den på omtrent det samme som en ny Sako 75. Klart det er moro å importere!

 

Hilsen Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...