Jump to content

Driftsplan og rutiner ved feilskyting hjort


mork

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg ønsker eksempler på rutiner ved feilskyting for driftsplan på hjort. Legg ut her eller send meg pr. pm.

Vi har ei driftsplan som har regler som enkelte finner vanskelig for å forstå. Skal til kommende årsmøtet komme

med alternativ.

 

På forhånd takk.

 

Edit: Forandre på trådtittel. "Strafferegler" var ikke det riktige ordet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har ingen erfaring fra hjortejakt, men i har drevet noen år med elg, og forskjellene er vel ikke så store?

 

Hos oss får det ingen konsekvenser om man feilskyter, hverken for laget eller for skytteren, utover den sedvanlige mobbingen innad i laget :D . Alle kan gjøre feil, og vi har heldigvis i hovedsak svært strukturerte lag i planområdet.

 

Det som har vært diskutert ved feilskyting er justeringer i tildelingen neste år, men hittil har det ikke vært nødvendig. Det henstilles imidlertid til lagene om å skjerpe seg neste år, og evt på eget initiativ spare dyr for å rette opp feilen fra året før, noe som blir fulgt opp.

 

Dette har fungert utmerket for vår del i de siste 8-9 årene, men vi er tre faste lag innen planområdet, uten leiejakt, og hvor stort sett alle jegere også er grunneiere, og alle er interessert i å bygge en sunn og solid elgstamme.

Link to comment
Share on other sites

 

Hos oss får det ingen konsekvenser om man feilskyter, hverken for laget eller for skytteren, utover den sedvanlige mobbingen innad i laget :D . Alle kan gjøre feil.

 

Amen!

Link to comment
Share on other sites

Vi er del av eit storvald med ca 160 hjorteløyver i året. 2009 blir siste året på andre treårsplana for dette valdet.

Feilskytingeit år vil berre bety at det vert "retta opp" neste år. Dersom ein kjem feil ut på treårsplan for dette eine jaktfeltet, vert det heller ingen straffereaksjon. Alle kan gjere feil, storvaldet har nokre løyver i bakhand og vi har uansett relativt låg fellingsprosent på storvaldet. Vi har bevisst ikkje noko straffesystem, det bygger på tillit og det fungerar bra.

Men klart at dersom det er gjentatte og bevisste feilskytingar kan det bli reaksjonar frå styret i storvaldet.

 

Rigide reglar og straffesystem har eg ikkje trua på. Då vil sikkert folk berre holde kjeft dersom dei er uheldige. I tillegg so trur eg at i alle fall når det gjelder hjort på Vestlandet, so bør ein kunne utnytte dei skotsjansane ein har dersom ein skal få effektiv avskyting. Då vil strenge reglar og straff verke mot si hensikt.

Link to comment
Share on other sites

Nakkeskudd for å sette et eksempel.

 

Utrolig hvor få gaupespor som glipper etter vi tok en sporer som missa ett. :roll:

 

Mnei, fra spøk (!!!) til revolver - sørg for at styret i storvald/tildelingsområde har hjemmel for skjønn i områdets statutter. Sett opp et klart regelverk, og mitt tips er at straffereaksjon rettes mot fremtidig tildeling. De fleste vil ha forståelse for akkurat det, i større grad enn bøtelegging osv. Skyter du for mye av en sort ett år, justeres tildelinga neste gang slik at målet med bestandsplanen kan oppnås.

 

Men det er en vanskelig knivegg en balanserer på, og jeg har egentlig liten tro på at en skal klare å gjennomføre ei regulert avskytning basert på ren tvang. Jegerne må ha forståelse for kvotetildelinga. Hvis de ikke har det og en truer med store bøter og kraftige reaksjoner, vil dere få en knallende fin avskytningsstatistikk. Alle skyter helt rett, og fryserne er så fulle at man stabler bildekk oppå dem for å holde ned lokket. Altså - feilskutte dyr "forsvinner". Hvis en i motsatt fall ikke klarer å skape forståelse for tildelinga, men ikke har noen reaksjoner, vil feilskytinger i større grad florere.

 

Så kort og godt - sørg for at dere har en avskytningsplan som jegerne forstår og respekterer, og la styret i området skjønnsmessig vurdere hvilke reaksjoner som skal komme ved feilskyting. Strengere reaksjon ved klare regelbrudd eller gjentagelser, mildere reaksjon ved klare uhell.

 

En tanke jeg har gjort meg, er om området skal ha en del løyver liggende som tilleggsdyr, som jegerne kan hente ut til en relativt stiv pris ved feilskyting. Da vil det altså bli en slags "bøtelegging", men ikke egentlig. Men da må i tilfelle prisen på et slikt "feilskytingsløyve" legges såpass høyt at ikke jegerne spekulerer i det...

Link to comment
Share on other sites

Fritt gjengitt er vår plan slik ved feilskyting;

Feilskyting:

1. Dyret overtas av annet jaktfelt med tilsvarende dyr igjen på sin kvote. Dette bare dersom de er villige til å motta dette.

 

2. Dyret beholdes av jaktfeltet og trekkes/byttes mot neste års kvote.

 

3. Det brukes av tilleggskvoten som valdet har. Lovlig dyr trekkes da inn og mellomlegg i kjøttverdi betales inn til styret.

 

Felling av flere dyr enn tildelt:

1.Forsøkes overtatt av jaktfelt som har tilsvarende dyr på sin kvote.

2. Dyret selges til inntekt for drift av laget.

 

Skytes det voksen bukk i stedet for andre kategorier blir geviret inndratt og forsøkt solgt samt at jeger får tusen kr. i bot og gult kort.

 

Jeg har ingen store problemer med dette. Det har bare vært et par uheldige løsninger på feilskyting tidligere som har gjort at dette kom opp på fjorårets årsmøte. I ettertid kan vi kanskje si at man ikke hadde satt seg godt nok inn i alternativene og dermed ble det noen reaksjoner som kunne ha vært unngått. Siste feilskyting (klassisk kolle i stedet for fjorkolle-eksempel) ble løst ved rutine to. Byttet dyret mot neste års kvote. Tidligere har rutine tre vært brukt, noe som utløser ekstra utgifter for jeger/lag.

Link to comment
Share on other sites

Det er i alle storvald opprettet vedtekter og regler for jaktutøvelsen, disse kan variere mellom de forskjellige valdene.

For våres storvald gjelder følgende ordlyd.

 

4. Feil felling

 

Kvart jaktfelt er ansvarleg for at uttaket av hjort vert i samsvar med tildelt kvote/gjeldane bestandsplan. Feil som ikkje kan rettast opp innanfor desse reglane og godkjent bestandsplan skal svarast for av jaktfeltet som er årsak til feil felling.

 

Når fleirårig bestandsplan ligg føre, kan valdet overføre talet på dyr og type dyr mellom åra i planperioden, dersom det ikkje fører til vesentlige avvik frå det årlege avskytingsopplegget.

 

Jaktfelt som feller feil dyr eller fleire dyr enn årleg tildeling, skal varsla valdleiar dersom

om dette inntreff.

 

Feil felling av talet på dyr eller type dyr skal så langt som mogeleg rettast opp i samarbeid med andre jaktfelt i valdet, eller innan eige felt i løpet av planperioden. Dersom det oppstår vesentlege avvik som ikkje kan rettast opp innanfor valdet sine rammer og ordningar, skal dette straks rapporterast til kommunen.

 

Ved feilskyting som representerer vesentleg avvik, kan dyra overførast til jaktfelt som ønskjer å ta dyret på si kvote. Dersom ingen jaktfelt ønskjer å ta dyra på kvota, skal fordelinga skje etter loddtrekning mellom dei som har rette dyr igjen. Jaktfeltet som har stått for feil felling, skal gjere opp og flå dyret, samt syta for transport og levera slaktet utan kostnad for mottakar.

Styret for valdet kan fatte vedtak om reaksjonar ved feilskyting som fører til vesentlege avvik.

 

Styret skal godkjenne overføring av dyr (tal og struktur) frå eitt år til eitt anna år i jaktfeltet.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut til at de fleste har greie ordninger over her, jeg har ingen tro på strenge regler, det eneste man oppnår blir ofte at da blir folk mest opptatt av å lure systemet. Lempelige enkle ordninger gjør at de fleste gjør rett og de vet også at de ikke blir hardt straffet om de skulle gjøre en utilsiktet feil.

Men det er jo rettet avskyting de fleste steder og det betyr vel at man retter resultatet slik at det passer med tildeling før man sender det inn?

 

Jeg har en sterk følelse mange ganger at tildelingen er etter "tenk på et tall", ingen terreng eller bestander er like, en avskytningsmodell og antall etter areal kan virke en plass men være helt malplassert en annen plass i samme kommune. Dette gjør jo at endel skyter de dyrene de mener bør tas ut i forhold til det de ser lever i terrenget.

Enkelte plasser føler jeg at de som styrer valdene også er ganske på fjorden og skal bestemme ned til minste detalj. Jeg bruker da å si at det neste blir at man må skyte spissbukker på tirsdager, kalver på torsdager o.s.v. Dess mindre kunnskap dess mer detaljstyring som regel.

 

Etter veldig mange år som hjortejeger og viltansvarlig i en kommune så er min hellige overbevisning at myke fleksible regler er det beste for alle, så får man heller slå hardt ned på de som eventuelt bevisst går inn for å tøye regelene. Men hvis jegerne har det enkelt og greit så blir de ikke fristet til å tøye reglene for mye, for de ryker trolig ut av valdet etc.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...