Jump to content

Harejakt med rifle i Finnmark?


Malle

Recommended Posts

Kammertreff på Rolvsøy hadde vært gøy, jeg har vært der noen ganger i løpet av årene og er rimelig godt kjent rundt om til vanns og til fjells. Familien har et fritidshus der med og med litt godsnakk med ØKH :mrgreen: ....kunne sikkert innkvartering av noen sjeler latt seg gjøre. Vel vi får spinne litt rundt dette og jeg er gjerne med!

Ps, til helgen drar jeg dit for å få meg noen haresteker og fjellrøyer. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 184
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

@ Shark76

 

Har du tillgang på hus/hytte??? jeg kan skaffe tilveie 2 hus tror jeg, etter det, så er det Izzanova.no som gjelder, men de er stive på pris syns jeg.

Jeg bor selv på annlegget jeg jobber på, så jeg kan ikke huse noen.

 

@ alle

Og til dem som lurer, ja, det er det fiskemotaket som har vært i nyhetene i det siste :D

Vi kan selvfølgelig arangere en omvisning på et av norges største klippfisk anlegg, så kan dere se med egne øyne se at NRK har drevet feilinnformasjon anngående hygienen vår.

 

Fiske motaket.Kanskje jeg har sett deg på "Brisen" pub da :D

Link to comment
Share on other sites

Snakka med en kar på mottaket der som hadde en dachs som hadde gjort det.Vi kom innom sammen med postmannen/taxi sjaføren/butikk eieren før han kjørte oss ut til huset vi disponerte i fjor.Var første hælja i jakta

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Torsdag til søndag uke 40 høres ut som en plan.

Når det gjelder innkvartering har jeg såpass med døgn i det lille teltet mitt, at jeg helt sikkert klarer fire døgn til. Men det skader jo ikke om man har det "litt" mer bekvemt... :wink:

 

I verste fall blir det vel kanskje noen pils på lokale puben en kveld? Eller 2? :mrgreen:

Da er det ikke like stas å bo i telt. Hehe!

 

Dette blir jo i oktober, så håper og tror armen er god til da. Må bare skaffe meg en rifle...

Faktisk håper jeg at jeg rekker å skaffe det før Kammersmellen. :roll:

Men er vel kanskje ikke helt feil å dra med hagle i tillegg heller?

Link to comment
Share on other sites

Dette blir jo i oktober, så håper og tror armen er god til da. Må bare skaffe meg en rifle...

Faktisk håper jeg at jeg rekker å skaffe det før Kammersmellen.

Men er vel kanskje ikke helt feil å dra med hagle i tillegg heller

 

Hvis ikke du har anskaffet rifle til da, så kan man antagelig sette deg opp med en "lånert". Ellers fungerer det vel hvis man samarbeider slik at en går med hagle for skudd de korte hold og uttak og en går med rifle for de litt lengre holdene. Underveis går det jo også å bytte litt :D .

 

Ift pub, så har jeg forstått det slik at de "lokale" vannhullene i Finnmark av og til befinner seg utenfor det man normalt forbinder med gangavstand... Jeg har det dessverre slik for tiden at jeg bestandig er kjørbar, så man skal da klare å ordne transport.

 

Det som hadde vært moro hadde vært om man fikk muligheten til litt undervannsjakt, men det blir vanskelig å gjennomføre med tanke på flytransport og gedigen dykkebag.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det med harebestanden på de forskjellige øyene for tiden? Jaktet en del på Sørøya før, og der kunne det variere en del fra år til år. Går og tenker selv på å ta meg en tur til gamle trakter igjen iår.

 

Du vasser ikke i hare på Sørøya slik man gjerne gjorde "i gamle dager", men det var bra der i fjor alikevel og bedre enn året før. Losen kommer, men det er ikke bare å slippe bikkja rett utenfor hyttedøra lenger....

Link to comment
Share on other sites

Sies at det var myye hare på Kvaløya utenfor Tromsø så langt opp som til på 80 tallet.

Men så kom det rev på øyene. Er bygget bruer og tunneller som gjorde dette mulig for den å komme.

Bruer og tunneller må vi ha, men sier litt om hvor effektivt reven er egentlig, harebestandet har aldri vært i nærheten av de gode gamle dager etter det.

Link to comment
Share on other sites

Det som hadde vært moro hadde vært om man fikk muligheten til litt undervannsjakt, men det blir vanskelig å gjennomføre med tanke på flytransport og gedigen dykkebag.

 

 

Som formann i dykkeklubben trur jeg dette skal la seg ordne :D utstyr skal jeg klare å skaffe også.

Link to comment
Share on other sites

Er det mange som har meldt seg på så langt?

 

Så langt har jeg registrert at følgende er interessert:

 

The kid

ilatad

gordon setter

Peacemaker

Amstaff

tailgunner

Shark76

neon77

Østeberg

Tex mexx

Malle

 

Følgende er jeg usikker på:

Glock34

Makkieboy

Ranger

 

Skulle jeg ha utelatt noen, eller misforstått noen, så beklager jeg. Gi beskjed, så skal jeg oppdatere :D !

 

@ Shark76: Supert :D ! Men jeg må poengtere at jeg er fridykker. Hvis det hadde vært mulig å låne 12kg bly, så skulle jeg vel klare å få med meg resten. Det hadde vært artig å se Finnmark under vann også :D !

 

Jeg kan se meg sjøl for meg der jeg står og argumenterer for Securitas vakten på Gardermoen; "for mye håndbagasje? hva mener du? Dette er jo bare harpun, rifle dykkermaske, våtdrakt, hagle, fangsnett, en lavvu og litt småplukk...?"

 

Hmmm... ikke umulig at jeg tar bilen :mrgreen: !

Link to comment
Share on other sites

Såpass mange ja, morsomt! Må begynne å se etter billetter snart da.

 

Du bor i Mjøsdistriktet eller hva? Velger du bilen, så sitter jeg gjerne på. Så deler vi bensinutgifter etc...

 

 

Edit: Modererte meg selv ang. sitering

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@ Shark76: Supert :D ! Men jeg må poengtere at jeg er fridykker. Hvis det hadde vært mulig å låne 12kg bly, så skulle jeg vel klare å få med meg resten. Det hadde vært artig å se Finnmark under vann også :D !

 

Jeg kan se meg sjøl for meg der jeg står og argumenterer for Securitas vakten på Gardermoen; "for mye håndbagasje? hva mener du? Dette er jo bare harpun, rifle dykkermaske, våtdrakt, hagle, fangsnett, en lavvu og litt småplukk...?"

 

 

12 kg bly kan jeg fikse, har harpun du kan få låne også :)

Link to comment
Share on other sites

Du bor i Mjøsdistriktet eller hva? Velger du bilen, så sitter jeg gjerne på. Så deler vi bensinutgifter etc...

 

 

Dine antagelser om bosted medfører riktighet :D ! Hvis jeg tar bilen er du hjertelig velkommen som medsjåfør. Laaaang tur, så man må nok regne noen ekstra dager i begge ender.

 

@Ranger: Skulle du likevel få muligheten, så håper jeg at du vil henge med :D !

Link to comment
Share on other sites

Takk for det Malle, er det noen som kjører forbi med plass til bikkje, mann og en sekk så bor jeg bare 100 meter fra E6 sør for Mo i Rana og kan lett overtales! :D He he, ring når dere passerer Mosjøen så jeg rekker å pakke! :mrgreen: Og bikkja er ikke tungbedt, han er gal etter å jage alt som ser ut som skal til å kunne bevege på seg, he he!

Link to comment
Share on other sites

Trodde vi skulle jakte på øya "til" Makkieboy jeg, slik at vi kunne bruke han som ressurs og kjentmann!?

 

Ja, det var vel utgangspunktet, men jeg ble usikker siden han ikke kunne være med. Dessuten ville jeg forsikre meg om at alle er enige om hvilken øy det gjaldt siden flere øyer har blitt nevnt i tråden.

 

Da skal vi altså til... Makkieboy sin øy som jeg ikke husker navnet på :oops: .

Link to comment
Share on other sites

Selv om ikke Makkieboy får vært med har han jo tilbudt seg å hjelpe oss med diverse - tips, etc, så jeg tror det enklest vil være å dra dit. Men det er vel flere meninger her...

 

Jeg er enig, men så lenge vi snakker om en øy med mye hare så er jeg åpen for forslag.

Link to comment
Share on other sites

Logistikken er en utfordring når man skal transportere folk, utstyr og forhåpentligvis noen harer hit og dit. Jeg heller mot å kjøre oppover for turen sin del og hvis jeg har anskaffet meg en ny og større bil innen den tid, så kan jo dette avhjelpe litt. Den bilen jeg har per i dag (alle gutters drøm: Skoda Roomster) er kapabel til å ta unna litt last da baksetene kan fjernes helt, men jeg går og teller på knappene om ikke jeg skal kjøpe noe som er litt større og som trekker på litt flere hjul.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Må prøve og holde denne tråden "varm" :D !

 

Vi som skal reise sørfra bør vel gjøre et forsøk på å organisere oss i forhold til reise og booking av husly. Etter en overraskelse på badet er en ting helt klart: jeg kommer ikke til å kjøpe ny bil i år :shock::( ...

 

Jeg vurderer fortsatt kjøretur, men hvis man skal ha rimelige flybiletter, så er det kanskje en ide å handle disse før de er borte. Husly/ overnatting må jo også ordnes i god tid, eller skal man basere seg på feks lavvu?

 

Hvis vi skal organisere dette, så må vi vel også fastsette en eller annen frist for bindende påmelding. Jeg har ikke lyst å ende opp alene på en øy utenfor Finnmarkskysten med 10 sengeplasser til fri disp...

Link to comment
Share on other sites

Vi er min 5 stk fra grimstad/oslo område som driver og planlegger en tur. Men det blir nok ikke før 11-16 mars 2010. Hvorfor dra på høsten når all annen jakt er i full gang. Bedre og runde av sesongen med en skikkelig hara fest. Tenker og ha med oss min 2-3 stk kortfotinger.(bikjer).

Link to comment
Share on other sites

Jakt i en stor harebestand kan være fantastisk underholdende med bikkjer, så kortfotinger er ikke dumt nei! :D Har opplevd biløpere, og biløpere til biløperen, og biløperne til de igjen, på kryss og tvers til du ler deg skakk! :lol: Forvirrede harer med lettere panikk og ingen struktur i masseflukten er rett og slett et underholdende syn! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

@malle.

Blir det tur på oss. Kan du helt sikkert henge deg på lasset. Gøy med flere. Vi skal eventuelt ha med oss 1 basset, 1 dachs og 1 (drever/dachs). Vi får se hvem som blir meg og hvor mange. Tenker og fly med Norwegian fra Gardemoen

Link to comment
Share on other sites

@Melvin:

Ikke umulig at det blir en vårtur hvis høstturen faller i smak. Hvilket jeg tror den vil gjøre :D !

Hei Malle, er det flere som har bestemt seg for å reise til høsten? Jeg vurderer selv å ta turen til høsten men da med min unge Basseten.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor dra på høsten når all annen jakt er i full gang.

 

For meg er det veldig enkelt. Malle og jeg har sålangt satt av uke 40. I uke 40 har jeg høstferie, og i høstferien er det elgjakt her heme. Jeg jakter ikke elg - desverre, så da får jeg finne annen jakt og bedrive. Dessuten ser jeg på dette som en grei måte å få bikkja igang på...

Link to comment
Share on other sites

Uke 40, fra den 28 sept, er nok en ok dato å ta som utgangspunkt. Ved jaktstart kryr det av folk på øya, det smeller ved hver knaus der ute og det er rett og slett ukoselig å gå i kø, i tillegg er det meste av husly leid ut.

Men en skal være obs på vær og føreforhold når kalenderen bikker slutten av september, det er veldig skiftende; de fleste årstider kan en oppleve på en dag. For noen år siden var vi på naboøya på gåsejakt i begynnelsen av september og da vi våknet om morgenen var fjellene dekket av snø. Men jeg har også vært på rypjakt i fjellene her rundt 10.oktober og kunnet vandre i fjellene med jakka i sekken og "sommer-skjorta" på. 8)

 

Hvor mange er det som kan tenke seg å komme oppover?

Link to comment
Share on other sites

The kid

ilatad

gordon setter

Peacemaker

Amstaff

tailgunner

Shark76

neon77

Østeberg

Tex mexx

Malle

 

Dette er de som har gitt uttrykk for at de ønsker å være med så langt. Om jeg har glemt noen, så si i fra!

 

Det skal vel litt til for at alle kommer seg oppover, men det er fortsatt lenge til høsten, så antallet kan jo endre seg i både den ene og andre retningen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Spennende :D

 

Jeg å min svigerfar har snakka om å ta en tur opp til Sørøya til høsten. Ingen av oss har riktignok vært der før på jakt, men en gang må jo være den første! Tar gjerne imot mere info om dette av de som har vært der før.

Skal prøve å følge med på denne tråden fremover. Kanskje vi heller hiver oss med på en Kammertur :?:

 

Skal prøve å følge med etter beste evne på tråden, å ta en diskusjon med svigers :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Må prøve og holde denne tråden "varm" :D !

 

For å hjelpe å varme litt, legger jeg inn dette bildet, som bensin på bålet :wink:

Var ute en tur, og jaktet litt skade ravn på fiskehjelet i dag, og kom over denne setta, stjukk og fæl, ok klar for å sette noen flere jaktobjekter til verden om noen uker til :mrgreen:

 

ATT00064.jpg

 

Så forresten 4 andre også, harene knu..er noe forferdelig, så det blir nok bra til høsten. Virker også at vinteren har fart bra med dem, slik at det er mange produksjonsdyr i aksjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...