Jump to content

Hvilket våpen?


Jeger93

Hvilken type våpen?  

68 members have voted

  1. 1. Hvilken type våpen?

    • Kombinasjonsvåpen
      27
    • Boltrifle
      36
    • Hagle
      5


Recommended Posts

Hvorfor velge hagle eller rifle når du får begge i kombien? Med litt trening så velger du automatisk hagle eller rifle når skuddet nærmer seg. Tren både med de åpne siktene og med kikkert så er du sikret uansett vær. Skal du gjennom et plantefelt med snø i trærne tar du av kikkerten. Skal du poste tar du den på. Møter du folk så knekker du børsa så hele verden ser at du er en ansvarlig jeger med fokus på sikkerhet. Er du av typen som liker å knalle av 3-4-5 skudd på et stakkars rådyr i fart så bør du sette deg ned å vurdere om du er rett mann på rett sted.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både rifle, hagle og kombi og ser at i 99% av tilfellene når jeg jakter de nevnte arter er det rifla som blir med på jakt eller post. Det hender jeg velger hagla, men det er under revejakt med drivende hund, når jeg vet at posten er spesielt trang. Som regel har jeg ingen anelse om hvor jeg blir stående på post, og da blir det rifle uansett. En kan dekke en haglepost med rifle, men ikke en riflepost med hagle.

 

Hvorfor kombien ikke blir brukt har jeg ikke noe godt svar på. Jeg stoler vel ikke like mye på den som på rifla, antakelig - og liker å ha muligheten til et raskt oppfølgningsskudd når det måtte være nødvendig. Og det hender jo, når en er av typen som liker å knalle 3-4-5 skudd etter et stakkars rådyr :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig spørsmål dette. Jeg hadde en Valmet 212 med kombiløp en gang i verden, men det var ytterst sjelden jeg benyttet kombiløpet til jakt. Det ble stort sett til at jeg enten tok rifle eller hagle. Jeg så for meg at kombien skulle bli perfekt til rev og rådyr, men...

 

Hvis jeg derimot kun kunne eie ett våpen, så hadde jeg nok valgt en kombi, eller aller helst en drilling. Med utgangspunkt i trådstarter's problemstilling så hadde jeg nok valgt en rifle i et "medium" kaliber som feks 6,5X55, .308W eller .30-06.

Link to comment
Share on other sites

Har fått med meg i revejakttråden 08/09 at du ikke har rifle og på bakgrunn av det ville jeg handlet rifle hadde jeg vært deg.

Å ha en hagle og en rifle som basis for allsidig jakt mener jeg er et must, så kan en heller kjøpe kombi/drilling til f.eks drivjakt senere. Når det gjelder kaliber mener jeg det er vanskelig å komme unna 6,5x55 som et meget fornuftig valg til det meste.

Link to comment
Share on other sites

Fornuften sier boltrifle, men hjertet sier kombi.

 

Unge jegere som står i begynnelsen av jegerkarrieren gjør lurt i å kjøpe seg en kombi. Det er et våpen som man trenger noe tid for å bli fortrolig med. Jeg har sett noen eksempler på 40 åringer som endelig har fått kloa i drømmeterrenget og kjøper seg kombi for å stå rustet til spennende og allsidig jakt. Ofte ender det med at De ikke blir venn med kombien, og den ender som pynt i skapet.

 

Desto tidligere man begynner å jakte med kombi, jo større sjans er det for at man kommer på talefot med dette litt sære våpenet. Men har man først blitt venn med det, så har man en venn for livet.

 

For meg så er det høytidsstemning når kombien og jeg er på skautur. En felling med kombien setter jeg skyhøyt over felling med hagle eller rifle.

Link to comment
Share on other sites

det har tippet bare mer og mer på en rifle med tofot og lyddemper. :D
Var jeg i dine sko ville jeg spart pengene til tofot og heller kjøpt ei skytereim. Mye mer allsidig og brukbart i skauen også. Her har jeg sagt litt mer om hva jeg mener om den saken.

 

Pengene du sparer kan du kjøpe ammo for, og trene mer ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...