Jump to content

SWC blykuler i 9mm. Erfaringer?


Guest Øyvind J

Recommended Posts

Sliter litt med presisjonen i en 9mm 1911 (Colt serie 70).

 

Generelt har jeg erfaring med at swc kuler gir best presisjon i våpena mine, så det jeg lurer på er om noen har erfaring med å bruke swc kuler i 9mm? Ser at Clarry Haglund har swc i .38 både 130, og 140 grs.

 

Øyvind

Link to comment
Share on other sites

Litt generelt bare, mulig du er klar over det:

 

:idea: Diameteren på ei 9mm kule og ei til .38/.357 er forskjellig!

9mm er 0.355 til 0.356 tommer mens 38/357 er 0.357 tl 0.359 tommer i diameter.

Det er ikke mye, men det gir blyavskraping på hver patron du lader.

Dette samler seg øverst i dien, så du må være meget nøye med å overvåke patronlengden

slik at ikke kulene settes dypere og dypere.

Bank ut av dia om ofte om du må lade med slike kuler.

 

:idea: SWC-kuler kan gi mateproblemer i autopistoler, særlig i 1911-pistoler som sliter nok med korte patroner i utgangspunktet.

Link to comment
Share on other sites

105 grs swc er vel den wadcutteren som er den vanligste å bruke i 9mm, frutsatt at pistolen din klarer å mate disse sakene. 140 grs blir antagelig litt lange, og du må være forsiktig med settdybder, som ved bruk av 158 grs kuler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har testa 105 grs swc, men må såpass opp i hastighet for å klare faktorkravet, at blykulene begynner å slite litt med å entre riflene og presisjonen blir dårlig. Har prøvd 105 grs i lavere hastigheter og det gav brukbare samlinger....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hei

 

Har ikke prøvd dem enda, men har lyst! :D

Jeg formulerte meg nok litt dårlig.

Det jeg lurer på er om disse generelt går godt i 9mm? (funker som juling i 686'en min)

 

Har lett litt etter ladedata, men ikke funnet noe konkret.

Setter pris på tips.

Jeg har VV310,320,340 og 350 krutt.

 

Mvh

Torstein

 

Edit, jeg tenker på 105 grn swc, beklager rotet....

Link to comment
Share on other sites

Har bare prøvd de i spesialpistolen min, en 1911 9mm. Den gav super presisjon med disse kulene, men da med en hastighet rundt 650f/s som er milevis fra det man må ha for å nå faktor i mil.felt. Var litt kilen på funksjonering og, men er nok bedre i et våpen uten delt materampe.

Link to comment
Share on other sites

tenkte først og fremst å prøve det ut til trening, evnt hurtig grov og grov felt.

Husker du hva krutt og start vekt du hadde?

 

Sette dybden bør vel også justeres mtp funksjonering? ser for meg at det kan bli litt klatt der.

Har aldri prøvd dette før så setter pris på alle innspill og erfaringer jeg kan få.

 

På forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

Kommer an på hvilket våpen du har, min 1911 har ekstremt lettet sleide samt kappet 7punds rekylfjær, skal ikke så mye til for å få det til å sykle. 1,9gr N310 og 26,2mm i patronlengde. Dette vil ikke få en vanlig 9mm til å åpne en gang, men om du ikke trenger å ta hensyn til faktor, så kanskje rundt 4gr med N320 og patronlengde rundt 27mm..

Skulle værtfall ikke være noen magnumladning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...