Jump to content

Levetid på løp i Sauer 202


Wadcutter

Recommended Posts

Lurer på om det originale løpet er slitt ut. Det har gått ca 2000 skudd. Mest snille ladninger og ca 500 litt harde.

Har eksperimentert med ammo i det siste, men jeg får ikke samlingene under 2 cm på 100 meter. Løpet har likt Scnenar 9 gram, men nå går den ikke alltid der jeg sikter....

 

Kan løpet mitt ha sett sine bedre dager eller er det jeg som har "dårlige" ladninger/skyteferdigheter?

Jeg kan kanskje ikke forvente BR samlinger etter 2000 skudd med løpet....

 

edit: Kaliberet er 6.5x55

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis du syns 2cm samlinger er dårlig burde du bytte løp til noen som ikke er så hardt mot pipa. 308win kanskje? Har skutt med flere rifler i 308win som har skutt mye mere enn 2000skudd og de har samlet rundt 200 med gode ladninger når skyteren har gjordt jobben sin.

 

Og ja glemte du har ikke kommet til og skade kroningen din da?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke skadet kroningen. Løpet har alltid gitt meg ca 2 cm samling på 100 meter, men nå har jeg ladd opp ammo i BR stil. Hadde forventet meg litt bedre samlinger.

De gamle ladningene er ikke trimmet og med alt for mye crimp. Nå er alle hylsene veid så jeg kun bruker 175 grain hylser fra Norma, trimmet til 54.62mm og kruttet er veid i vekt på alle patroner. Har variert friflukt også, men ingen bedring i presisjonen.

 

Jeg har kommet til den konklusjonen at det må skyldes slitasje på løpet....men er åpen for bedre forklaringer :)

Eller så er kanskje ikke børsa mer presis enn 2 cm på 100 meter...men det er jo litt trist.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal ikke jeg skryte på meg BR skytteregenskaper, så det kan godt tenkes spredningen skyldes skytteren også.

Løpet er helt rent så det skyldes ikke mantel. Momentnøkkel har jeg aldri brukt. Skrur sånn passe hardt.

 

Hvor får jeg tak i en egnet momentnøkkel? På biltema ol. går de kun fra 10nm og opp. Sauern skal vel ha 7nm om jeg husker rett.

 

Kan jeg selv se om kroningen er skadd, eller må dette gjøres av børsemaker?

Link to comment
Share on other sites

Løpet er helt rent så det skyldes ikke mantel. Momentnøkkel har jeg aldri brukt. Skrur sånn passe hardt.

 

Hvor får jeg tak i en egnet momentnøkkel? På biltema ol. går de kun fra 10nm og opp. Sauern skal vel ha 7nm om jeg husker rett.

 

her tror jeg det kan være noe. løpsskruer strammet på "gefuhlen" kan være et potensielt presisjonsproblem.

 

tidligere hadde de momentnøkler fra 4nm og opp på biltema. men skytterlinken har momentnøkler for sauer.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal ikke jeg skryte på meg BR skytteregenskaper, så det kan godt tenkes spredningen skyldes skytteren også.

Løpet er helt rent så det skyldes ikke mantel. Momentnøkkel har jeg aldri brukt. Skrur sånn passe hardt.

 

Hvor får jeg tak i en egnet momentnøkkel? På biltema ol. går de kun fra 10nm og opp. Sauern skal vel ha 7nm om jeg husker rett.

 

Kan jeg selv se om kroningen er skadd, eller må dette gjøres av børsemaker?

 

Hvis du rengør piben meget ofte med både det ene og andet lurium, kan du let reducere pibens levetid med 50-70%. Dette skyldes at de første skud i en kemisk ren pibe slider meget kraftigere end de efterfølgende, hvor der lægger sig en mikroskopisk kobberfilm, der virker beskyttende på stålet.

 

Jeg har fået et par reklamationer på piber i 6,5x55 der var udskudte efter 3000-4000 skud. Disse piber var atypiske, ved at der var en ekstrem speglblank overflade indeni piben, og ingen bomme de første 10 cm.

Normale piber der har gået 7000-10000 skud har stadig riffelgange de første cm. derimod findes der tryksprækker og krakeleringer.

 

Mange amerikanske BR skytter forventer levetider i omegnen af 1000 skud, men de pudser også som gale.

Link to comment
Share on other sites

Har en av de første Sauer 202 jaktmach med 17mm løp, og det er passert 10-12000 skudd, og det har ikke akkurat blitt pusset i hjel. Pusser ca 1 gang i året, etter endt sesong og når jeg brukte den skaut jeg vell ca 1500-2000 skudd i året med den, den samler fortsatt 5 skudd på 100m på klisterlappen. :D

 

Som Sharpshooter sa, så er det det samme med 202'en som 200'en, kommer det olje mellom løp og låskasse KAN man få problemer.

 

Og jeg anbefaler momentnøkkel, vet ikke momentet på en drill om JEG ville stolt på den. :roll:

Link to comment
Share on other sites

ok.. så det du sier er ikkje puss løpet for ofte? kor ofte skal eg pusse mitt sauer 202 outback løp 6,5x55? hver gang etter endt jakt? når børsa har vert ute i regnvær? etter hver øvelseskyting? ifølge jørund lien i magasinet Jakt er det så at eit løp ikkje kan pussest for mykje, så lenge det vert gjort riktigt...

 

 

Nå skal ikke jeg skryte på meg BR skytteregenskaper, så det kan godt tenkes spredningen skyldes skytteren også.

Løpet er helt rent så det skyldes ikke mantel. Momentnøkkel har jeg aldri brukt. Skrur sånn passe hardt.

 

Hvor får jeg tak i en egnet momentnøkkel? På biltema ol. går de kun fra 10nm og opp. Sauern skal vel ha 7nm om jeg husker rett.

 

Kan jeg selv se om kroningen er skadd, eller må dette gjøres av børsemaker?

 

Hvis du rengør piben meget ofte med både det ene og andet lurium, kan du let reducere pibens levetid med 50-70%. Dette skyldes at de første skud i en kemisk ren pibe slider meget kraftigere end de efterfølgende, hvor der lægger sig en mikroskopisk kobberfilm, der virker beskyttende på stålet.

 

Jeg har fået et par reklamationer på piber i 6,5x55 der var udskudte efter 3000-4000 skud. Disse piber var atypiske, ved at der var en ekstrem speglblank overflade indeni piben, og ingen bomme de første 10 cm.

Normale piber der har gået 7000-10000 skud har stadig riffelgange de første cm. derimod findes der tryksprækker og krakeleringer.

 

Mange amerikanske BR skytter forventer levetider i omegnen af 1000 skud, men de pudser også som gale.

Link to comment
Share on other sites

ok.. så det du sier er ikkje puss løpet for ofte? kor ofte skal eg pusse mitt sauer 202 outback løp 6,5x55? hver gang etter endt jakt? når børsa har vert ute i regnvær? etter hver øvelseskyting? ifølge jørund lien i magasinet Jakt er det så at eit løp ikkje kan pussest for mykje, så lenge det vert gjort riktigt...

 

 

]

 

Lien har vel ret, især hvis du også læser "så længe det gøres rigtigt"

 

Rensning med vanlig olie og kobber/messingbørste, vil kun være positivt, og kan anbefales umiddelbart efter hver brug. Efterfulgt af tørpuss med stofklud, filtprop eller blår.

 

Derimod er det min klare erfaring ar solvent og abrasive pussemidler, kun skal anvendes i meget begrænset omfang, da de enten efterlader helt råt stål, eller direkte sliber stålet. Evt efterlader abrasive midler sliberester i piben, som vil få næste kugle til at virke som firelapping, og dermed slide markant på piben.

Link to comment
Share on other sites

Puss gjør jeg hver gang jeg kommer tilbake fra skytebanen/jakt. Først 4 ganger gjennom løpet med kobberbørsten med olje på, så pusselapper (uten olje) til det er rent og tørt. Fungerer helt supert og er enkelt og kjappt. Bruker mantelfjærner til julevasken :)

 

Demonterte børsa i dag. Det var et tynt lag med olje i overgangen mellom løp og låsekasse. Løpet ble inspisert og det så meget bra ut. Klare fine riflinger og kroningen var uten hakk osv. Tror løpet er i god stand. Skrudde sammen igjen med 7Nm kraft.

Er spent på resultatet neste gang jeg skal på banen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...