Jump to content

Hjelp til riflevalg. 450marlin kontra 45/70


Pettersprett

Recommended Posts

Er på jakt etter en bøylerepeter til i skapet. Har en 30-30 fra før.

Har lyst på noe litt større og tenker da på 450marlin eller 45/70

 

Hva ville dere kjøpt?? Noen der ute som har prøvd begge? Mener og ha lest en plass at hvis man lader selv er det mer fornuftig med en 45/70. Har tenkt til å begynne med hjemmelading da jeg trenger noe mer å gjøre etter jobb :)

 

Klin til med deres erfaringer.. :)

Link to comment
Share on other sites

Helt klart kjøp 45/70. Der har du mest utvalg i ammo pluss med Winchester Nosler Partisjon og Hornady Leverevolution ammo har du fin ammo til elgen. Hylser er lett og skaffe og det er mange som lager hylser. Mens 45 Marlin er det 2 typer ammo pluss 1 hylse fabrikant. Har selv 45/70 og har skutt med 45 MArlin men jeg vil fortsatt ambefale 45/70 da den kan lades til samme nivå i en Marlin eller moderne browning/winchester.

 

PS. Marlin riflene er mest solide og har den beste mekanismen.(syns jeg da :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Har en Marlin 1895 GG i .450. Har brukt denne mest på hjort noen år nå, og er godt fornøyd! Tror du må se litt på hva du vil bruke rifla til,og så velge kaliber. Men jeg tror at i mange tilfeller er 45/70 et bra valg. Er mer utbredt en .450, og lettere å skaffe ladekomponenter og ladedata. Og som en kompis sa, 450'en sin kulebane er som en gris som hopper over et gjerde! :lol: Ikke noe langholdsrifle,men jeg tror ikke det er noe problem på hold under 160-170m. Og på hjort er det knall-og-fall effekt med 350 grs kule i 700 m/s......

Link to comment
Share on other sites

Oi! Raske og gode svar. Tusen takk! :)

 

Blir jo hovedsaklig rådyr vil jeg tro, evt elg hvis jeg blir med på jakta.

 

Så hvis jeg har forstått dere riktig;

 

- 45/70 er kanskje valget med minst kostnad ved hjemmelading.

- 45/70 har bedre tilgang på prosjektil/hylser ( Da disse ikke kan brukes om hverandre?)

- Ingen særlig forskjell i anslagskraft og kulebane?

 

Er ikke den med mest kunnskap om dette, erfaringen strekker seg til å bruke det jeg får kjøpt ferdig i hylla.

Kan jeg da slå meg til ro med at 45/70 er det riktige valget?

 

Har jeg misforstått helt eller er det er da ingen fordel med 450marlin?

Link to comment
Share on other sites

Går i samme tanker. Mitt bruksområde kommer til å bli elgjakt.

Til 450 finnes det to kuler å velge i blant fabrikkamunisjon. 300gr hullspiss(om jeg ikke husker feil) og 350gr LEVERevolution. Kun den siste sies å være brukbar til elg. Begge er ladd til rundt 3000 bar.

 

I 45-70 finnes det stort utvalg i kuler og ladninger, men svært få er ladd til mere enn 2000 bar. Har ikke sett at noen selger hardere ladninger i Norge, men det finnes fabrikker som leverer hardere ladninger.

 

For fabrikk er det kun en ting å si, vill du ha full-pupp-ladninger finnes det en brukbar til elg

 

Om man tenker å lade selv og ser bort fra økonomien er de to kalibrene forholdsvis like. Begge kan lades hardere en 1895'n tåler. Har imidlertid lest at det er et marginalt større hylsevolum i 45-70 enn i 450 marlin, det gir rom for å tyne litt mer ut av 45-70 ved samme trykk

 

Dette er kunn informasjon jeg har lest meg frem til

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Kan godt ver at 45-70 hylsene tåle mindre enn 450 marlin, men her spille da ikkje noko rolle sidan den er mekanismen som er svakste ledd.

 

Marlinen tåle like masse i 450 marlin som i 45-70, men 45-70 har større volum enn 450. Så du vil klara meir guff med den innenfor samme trykk.

Link to comment
Share on other sites

45/70 kan lades fra koseladninger for rådyr til ladninger for å torpedere elefanter....og en annen ting.. 45/70 er originalt svartkruttkaliber hvor du kan lade med svartkrutt å skyte svartkruttstevner, noe du ikke kan gjøre med en 450 marlin.

Link to comment
Share on other sites

Nye kalibre kommer og går. 450 er i denne sammenligningen ny, og gjør vel egentlig ingenting som 45-70 ikke kan overtales til?

Sistnevnte har vært her siden AttenPil&Bue, og holder godt koken.

 

Mellom disse to, og i vinkerifle er jeg ikke i tvil.. Fremtidens valg er det samme som fortidens.

 

Men egentlig hadde det vært allerbest med en savage 99 (eller browning BLR) i .358Win :P

Link to comment
Share on other sites

.og en annen ting.. 45/70 er originalt svartkruttkaliber hvor du kan lade med svartkrutt å skyte svartkruttstevner,
Nå ja... det er vel en sannhet med modifikasjoner.

Det er jo ganske så avhengig av hvilket våpen det skal skytes med også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...