Jump to content

Shilen løp


Recommended Posts

Rafdal Våpen ligg i Etne, men eg veit ikkje om han skaffer Shilen piper lengre. Det står i allefall på heimesida, at det blei vanskelig å importere Shilen piper, etter 11.9.2001, og at det er Lothar Walter, PacNor og Dan Lilja piper han bruker. Men det er verdt et forsøk å høyre med han.

Han har vel godt rykte på seg, for å være ein usedvanlig flink børsemaker også. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nylig bestilt meg et Shilen løp til en 10/22. Er det noen som vet om det vil gå utover treffsikkerheten om jeg får den gjenget om til lyddemper feste? En kar på XXL i Oslo mente at button-riflede matchløp bør holdes langt unna alt som heter lyddempere, såfremt de ikke kommer gjenget fra produsent.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nylig bestilt meg et Shilen løp til en 10/22. Er det noen som vet om det vil gå utover treffsikkerheten om jeg får den gjenget om til lyddemper feste? En kar på XXL i Oslo mente at button-riflede matchløp bør holdes langt unna alt som heter lyddempere, såfremt de ikke kommer gjenget fra produsent.

 

Dette er det værste tullet jeg har hørt. Har hatt lyddemper på mange løp opp gjennom årene i mange, forskjellige kaliber og ingen av dem har gått dårligere med demper enn uten. Alle har vært button riflede.

Link to comment
Share on other sites

vel, det er en fare for at innvendige dimesjoner i et knapp-rifla løp kan endres om du gjenger pipa, pga spenninger som løses ut av maskineringen. derfor kan det være fornuftig å vurdere en gjenge som fjerner lite gods, fremfor 1/2"x 20 som skjærer relativt dypt.

 

jeg dreit meg ut en gang sa jeg gjenget en brno med gjengesnitt(alt styrt rett og pent i dreiebenken, men allikevel en nødløsning), presisjonen forsvant totalt, og det var lett å kjenne dimensjonsendringen i munningen om man førte et prosjektil igjennom pipa med pussestang.

 

ved skjæring av gjenger på den riktige måten i benk, med mange lette kutt, vil sjansen for at slikt skjer være mye mindre, og normalt er det ikke noe problem.

 

se forøvrig Leons tråd om 22 rifla hans, der han poengterer at gjenging av ei kaldhamra pipe forårsaker det motsatte, og du får et trangere område der pipa er maskinert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...