Jump to content

Valgets kval: Ny.357- S&W m 27 eller S&W 686 ?


Bark

Recommended Posts

Jeg håper på noen som har greie på revolver vil hjelpe meg litt.

Jeg har funnet to aldeles nydelige Smith& Wesson M.27 revolvere hos en forhandler, en med 6 toms løp som er pinnet fast og forsenkede patronkammere . Revolveren er angivelig laget på 70 tallet.

Og en til av samme type m.27- med 8 toms løp men uten forsenkede kammer og løpspinne, som visstnok er laget etter 1982

Muligens avviker den eksakte løpslengden, jeg målte ikke, men så ut som 6 og 8 tommer.

Begge to er fine våpen, tilsynelatende nesten ubrukt, men den fra 70 tallet ser ut til å være finest polert og blånert .

Så gjenstår spørsmålet : Til revolverfelt og spesialfelt. Mag. 1 ---. Ville en rustfri 686 være et bedre valg ?

:roll: Må innrømme at jeg merker havesyken har begynt å feste seg allerede, når jeg tenker på den

6 tommeren fra 70 tallet, var nydelig fin og blå ja, den har flammeherdet avtrekker og hane , tennstift på hanen.

 

Rent praktisk spiller det visst ingen rolle hva jeg velger, siden jeg er en svært middelmådig skytter.

Har bare lyst til å høre hva revolver folk på kammeret mener.

Er det ikke en 686 med stillbart frontsikte for 4 forskjellige avstander?

Hva ville en magnum 1 skytter velge hvis han ikke tar hensyn til pris ? Freedom Arms er det vel ingen som importerer til Norge?

På forhånd takk dersom noen vil dele sine meninger med meg.

 

Ny på kammeret, Hilsen Bark

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg leser deg, har du ikke ambisjoner om å konkurere "særriøst". Da synes jeg at du skal kjøpe 70 talls utgaven, og hygge deg noe voldsomt uten å skjele til hva som er "gjengs" valg av modell...

 

Selv skyter jeg 4" SW M-19 av ca samme årgang og har det helt fint med det... Dessuten er kommer du i prat med endel folk når du har noe som ikke alle andre har og det kan forsåvidt være hyggelig.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takker.

Da har jeg vel bestemt meg for den eldste M. 27 revoveren, det er nok den som hjertet begjærer mest :mrgreen:

Så blir det å bestille etpar støpeformer, en til lettere ladninger og en til kraftige mag . patroner.

Kan jeg også be om råd angående kuletype og legering til støpte kuler ?

Jeg var så heldig å få tak i ca. 400 kg setteribly, de der små stengene med bokstaver. Det er vel ganske bra å blande inn i rent bly eller hjulvekter?

Må nok finne frem de gamle ladebøkene og lese litt igjen.

 

Bark

Link to comment
Share on other sites

Tja, en form jeg er fornøyd med er Lees 158TLSWC, for lettere ladninger har de vel en 125grs round/flat?

Hvis blyet du har er disse små platene med en linje tekst så er det mest sannsynlig snakk om Monotype, og den kan tynnes en god del. 1 del mono til 2deler bly bør være perfekt for magnumladninger, til normalnivå kan du nok bruke 1til 4. Det er godt mulig at du kan tynne enda mer, men der må du nesten prøve deg frem.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en mod 27 fremfor en Smith 686, det er virkelig fine revolvere. Personlig, om jeg hadde hatt valget, ville jeg gått for 8" utgaven. Har en 6" selv. Skal du støpe kuler, kan jeg anbefale denne kula:

Lee 6-Cavity Bullet Mold 358-158-RF (358 Diameter) 158 Grain Flat Nose

Den kula går godt i min 27, har tatt flere medaljer i NM mag1 med den kula,skutt i min 27. Fungerer også godt til svakere ladninger til revolverfelt.

Link to comment
Share on other sites

Melder meg på i rekken av de som mener at valget bør bli en mod. 27.

Skulle du av en eller annen grunn føle at N-ramma er for stor :? Får det bli en 686.

Ting fra Smith med tre siffer som begynner med et 3-tall, er det bare så styre klar av. Laget for folk som skal bære rundt på saken hele dagen , og er alt for lett for oss vanlige :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en mod 27 fremfor en Smith 686, det er virkelig fine revolvere. Personlig, om jeg hadde hatt valget, ville jeg gått for 8" utgaven. Har en 6" selv. Skal du støpe kuler, kan jeg anbefale denne kula:

Lee 6-Cavity Bullet Mold 358-158-RF (358 Diameter) 158 Grain Flat Nose

Den kula går godt i min 27, har tatt flere medaljer i NM mag1 med den kula,skutt i min 27. Fungerer også godt til svakere ladninger til revolverfelt.

 

Takk for kuletips.

Hvordan smører du denne kula ? Finnes det et toppstempel til denne kuleformen som kan eventuelt passe i en RCBS kalibreringspresse ? Eller en Saeco ?

Har funnet frem dette utstyret som jeg har hatt liggende i mange år, det ble i sin tid brukt til etpar 45 kalibere.

357 har jeg aldri ladet.

Støper du de Lee kulene med veldig hard legering ?

Den kula som Fulmen nevner: 158 TLSWC , er ikke det en slik som bare skal rulles i smøremiddel og skytes ukalibrert ?

 

En slik hardhets tester fra Lee er vel en god ting å hjelpe seg med, når gammelhobbyen skal fram i dagen igjen ?

Tidligere brukte jeg bare hjulvekter, men det virket som om de varierte endel i hardhet.

Har nå liggende både Bly, Tinn, hjulvekter, og setteribly.

Så med tid og litt tålmod og en Ransome Rest skal det nok gå å få til noe som er bra.

Link to comment
Share on other sites

Toppstempel som passer i Lymann passer vel også i RCBS.

Hardheten på kulene er vel rundt 15BHN.

Trenger ikke være for harde, av og til får jeg en "bomstøp" med for hard legering, strever alltid mere med å få presisjon da enn ved litt mykere blanding. Kalibreringsdiameter er nok vel så viktig som hardhet.

Men jeg ekstrasmører alltid kulene mine med Lee flytende alox, vertfall de uten bunnkopp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner hvor du vil. Linotype er jo opprinnelig en maskin som støpte linjer med tekst, og det er slike linjer det er snakk om her (Bilde fem på denne siden: http://www.woodsidepress.com/LINOTYPE.HTML).

Men legeringen stemmer absolutt ikke med linotype. Nå er ikke setterilegeringer så standariserte som mange tror, men uansett så er denne legeringen omtrent som det mono normalt oppgis til (9/19/72, 28 BHN).

Link to comment
Share on other sites

I mine gamle bøker finnes det en Sveitsisk standartabell for blysats, men den er så innholdsrik at det bare blir tull :D mono a, mono b, mono c, osv.

Rundt 10/16/74 for enkelsats, og helt fra 7/15/78 til 18/28/54 på linjesats var en gammel norm.

Monotype satsen kom ferdig og var som oftest av gjamn og god kvalitet, linjesatsen ble jo brukt om og om igjen i setteriet ...og ble der etter.

Link to comment
Share on other sites

Jo takk, kjenner til problemet. Mine notater lister lino fra 4/12 til 7/12 og mono fra 5/15 til 9/19. Men det jeg har vært borti av linjesatser er absolutt ikke linotype. Har sett mange referanser til "gjedder" som skal være større barrer i lino, men aldri sett det i praksis.

Link to comment
Share on other sites

Hei , PNMF

Jeg skal spørre forhandleren om han vil selge begge M. 27 revolverne sine.

De er hans private våpen, og jeg overtalte ham til å selge meg en av dem.

 

 

Du skal få melding i løpet av en dag eller to, om 8 tommeren er tilsalgs og kontaktinformasjon.

 

MVH , Bark

Link to comment
Share on other sites

Melding sendt, PNMF !

 

Nå har jeg hatt anledning til å studere begge revolverne bedre . Desverre er det litt rusk med den lange.

 

Timingen ser ut til å være perfekt på begge såvidt jeg kan bedømme.

Satte i en stram hylse(uten tennhette) med polert munning i kammerne og kikket i løpet med lys hjennom tennstifthullet, -- også med lys forfra ser det ut til at kammerne og løp linjer opp veldig fint.

Dimensjon på kammermunninger virker også bra, mantlede 357 kuler går gjennom med en liten motstand som føles veldig lik på alle kammerne på 8 tommeren. Den kortere 6"eren som jeg kjøpte har 2 kammer som avviker litt.

Jeg prøvde flere ganger med forskjellige kuletyper.

Løpene er blanke og fine, innvendig mål fikk jeg ikke sjekket. Avstand løp/tønne er ganske tight, best på den lange.

 

8 tommeren er en 27-3 og ikke fullt så fint polert og blånert som den kortere 27-2 'eren fra 70 tallet.

Og --- desverre har noen ukyndige tuklet med avtrekket, det er ikke bra som det er nå . Skruene i plata ser heller ikke så pene ut. Ellers ser den ganske pen ut.

 

Er det noen som vet hva det koster sånn ca. å få fikset et S&W avtrekk hos en som kan slikt ?

Link to comment
Share on other sites

Du har gjort et godt valg, Bark. Min egen 27-2 med forsenka patronkammer ,pinnet og 5" løp kommer jeg aldri til å selge. Når det er sagt så liker jeg best grepet og avtrekket på mine k-rammer til double-action skyting. Kos deg med 27 du... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...