Jump to content

Marlin 1894 .44 Magnum


Møringen

Recommended Posts

Hei,

Jeg har et par spørsmål angående Marlin 1894.

 

1. Avtrekk, har noen har tunet avtekk på en slik? hva må gjøres, slik det er i dag tipper jeg det er langt over 3 kilo, uten at jeg har målt det med vekt.

Det er iallefall for mye for min smak, alt for mye.. må jeg kjøpe custom avtrekker for å ordne dette?

 

2. Hva er ulemper/fordeler med microriller, fremfor "vanlige" rifle rillinger...

 

3. Hvilken pressisjon kan jeg forvente i en slik rifle?

 

4. Hvor på nettet kjøper jeg våpendeler til best pris i USA?

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Hadde en slik en gang. Lett og hendig. Min gikk imidlertid svært dårlig. Etter intensiv testing av div kuler og ladninger, klarte jeg ikke og få treskuddsgrupper særlig under 10cm på 50 meter. Det er godt mulig at jeg hadde et uheldig eksemplar. vårt forhold kjølenet raskt og jeg solgte.

Link to comment
Share on other sites

Brukte en slik i en periode.

 

Den gikk godt/best med Hornady 240 XTP og en passe dose N110, fikk presisjon på ca 5cm på 100m. Blykuler gikk dritt, men MicroGrove riflingen er heller ikke beregnet på slike.

 

Avtrekket kan sikkert en børsemaker hjelpe deg med.

 

Fin hendig "skogskanon" for rådyrjakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke fått testet så mye på annet en på 30 meter innendørs enda, men der samler den godt med 240 gr Klettekuler, 22 gr N110.

 

Men planen var å få tak i mantla kuler ja, dette er det jeg har (hadde) liggende.

Meget morsom børse å skyte med:)

 

Ingen som har tatt avtrekket på en slik som har litt tips da?

 

Er ikke så innmari kopliserte greier, så ej hadde tenkt å prøve litt sjølv først:D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt min i flere tiår nå på småvilt og rådyr og er helt topp skogsbørse , skyter like kjapt som en halvautomat om du vil , denne børsa har jeg hatt vanvittig mye glede av og kommer alltid til og stå i mitt våpenskap .

Pressisjon er meget god med de fleste kuler men de må være mantlet . Har forsøkt kjøpte blykuler og støpt kuler selv med både den ene og den andre hardhetsgrad men det går i hytt og pine og det vet jeg flere har forsøkt og det er jo tydlig flere på tråden har samme oppfatning.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke erfaring med micro rille løpa selv, men Handloader og Rifle har fra tid til annen omtalt og gjort tester av Marlin rifler. De hadde ikke spes kommentarer rundt at kula slipper riflinga, men det virker som disse løpa kan være ekstra følsomme m.h.t. rett riflestigning, eller omvendt, rett kule til riflestigningen.

 

At kula slipper riflingen, er vel mest kjent fra håndvåpen, hvor noen løp kan være svært grunnt riflet og derved ikke gir godt nok grep på bløte blykuler, mens mantlede og harde støpte går bra.

 

Ville selv, for en Marlin med micro riller, sjekket riflestigning og løps diameter. Brukt enten mantlede, eller blykuler av bra hardhet (over 16 brn), med gas check og .001 dia over løpsdiameter.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt to i .44.

Den ene gikk bra med både mantel og bly (men best med mantel).

Den andre godtok ikke bly i det hele tatt - uansett kuler/ladninger :(

 

Har pr. i dag en 357 - og den skyter ikke godt med bly (men er mye bedre enn ovenstående som ikke likte bly), men den er en j.... med mantel :)

 

45-70`en min - som ikke har dette micro-greiene, går godt med begge typer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...