Jump to content

45-90 i krag?


Recommended Posts

Men jeg vet endel norske krag har blitt kamret i 9,3x57, noe som er forholdsvis enkelt i og med at patronene har tilnærmet samme bunndia

 

Ikke for å kuppe tråden, men hvilken børsemaker er det som piper om til 9,3x57?

Høres interesant ut!

Spesielt nå som Kragen er lovlig til storviltjakt.

Link to comment
Share on other sites

låsekassene er vel like i dansk og norsk krag? er det ikke da bare og få tak i sluttstykke eller utkaster armen?

De er nok ikke like nei..

 

Dansk låsekasse:

normal_M89.jpg

 

Norsk Krag (tror jeg, men den mangler ringen foran på låsekassen som de fleste Krager har.. er ellers lik):

normal_M94.jpg

 

Selv om bildene er tatt fra forskjellig side ser du godt forskjeller.

Link to comment
Share on other sites

fritjof nansen hadde en krag-jørgensen i 45-90. og det jeg lurer på er om dette er svartkrutt eller røyksvakt?

året var jo i 1892. hvis det går er det mye jobb med og bygge om låsekasse og sluttstykke til det kalibret??

 

Nansens 45-90 ble Bygget av Erik Jørgensen, med deler bestilt fra Danmark. Nansen valgte å benytte svartkrutt. Røyksvakt krutt var vistnok under utvikling i på denne tiden, men Nansen valgte det trygge og velprøvde svartkruttet. Den andre rifla Erik Jørgensen bygde var i 8mm, her kunne det leveres røyksvake patroner, men også i det kaliberet ble det valgt svartkrutt.

Link to comment
Share on other sites

Ellers er det jo et kjent fenomen at røyksvakt krutt blir sterkt påvirket av temperaturen det nyttes under.

Desto varmere det er desto mere trykk utvikles det under avfyring.

 

'Svartkrutt derimot er upåvirket av temperaturendringer og egner seg derfor bedre om du tar med deg ammunisjonen gjennom flere temperatursoner.

 

Kan jo også være en del av vurderingen til Nansen vil jeg tro.... :?:

Link to comment
Share on other sites

låsekassene er vel like i dansk og norsk krag? er det ikke da bare og få tak i sluttstykke eller utkaster armen?

 

9.3 x57 er ikke det et for kraftig kaliber?

 

Som en eller annen en gang i tiden sa: Låskassene på dansk og Norsk Krag er så ulike at de danske omtrent bare er Krag i navnet.

Det er store forskjeller ute og går, og såvidt meg bekjent ingen deler som passer om en annen.

 

Hva angår 9,3x57 så er ikke den hva jeg ville kalle et kraftig kaliber, den sender avgårde en relativt tung og grov kule, men med en ganske moderat hastighet og tilsvarende trykk.

Hadde det ikke vært for at man må frese ut endel gods nede i magasinet for å få plass til de rundnesede 18,5 grammerne i 9,3x57 så hadde jeg nok hatt en Krag i det kaliberet nå. :wink:

Link to comment
Share on other sites

?

 

 

 

.

 

 

Hadde det ikke vært for at man må frese ut endel gods nede i magasinet for å få plass til de rundnesede 18,5 grammerne i 9,3x57 så hadde jeg nok hatt en Krag i det kaliberet nå. :wink:

 

 

 

 

er det en stor frese jobb som må til? eller er det bare at man ødelegger en krag kasse som stopper deg?

 

 

er det noen andre svartkrutt kaliber som det går smerte fritt og få bygd om kragen til??

Link to comment
Share on other sites

?

Hadde det ikke vært for at man må frese ut endel gods nede i magasinet for å få plass til de rundnesede 18,5 grammerne i 9,3x57 så hadde jeg nok hatt en Krag i det kaliberet nå. :wink:

 

 

er det en stor frese jobb som må til? eller er det bare at man ødelegger en krag kasse som stopper deg?

er det noen andre svartkrutt kaliber som det går smerte fritt og få bygd om kragen til??

 

 

Det eventuelle prosjektet jeg sto og vurderte var bare kassen til an gammel artillerikarabin, ikke noe annet igjen å legge pietetsfølelse i der.

Saken var at gjennom magasinet var det trangt nok for en 8x57 (moderat) og absolutt ikke plass til en 9,3x57...

Magasinet var rett og slett konstruert for lange slanke 6,5 mm. og ikke tunge kladder som den "potatiskastar" ammunisjonen.

Mesteparten av godset som evt. måtte fjernes var i overkant av magasinet og noe justering av mating, det ble dømt ut på grunn av aet det ble for mye jobb, kort og godt.

 

Nå er ikke kragen skapt for smertefrie ombygginger av noe slag, tight maskinert som den er i mekanismen, links-gjenget og vrien i magasinløsningen.

Men du kan sikkert bygge den om til .30-40 Krag som jo i utgangspunktet var en svartkruttpatron, bare glem å bruke amerikanske løp, de er nemlig normalgjenget, ikke links.

Er man riktig sta går vel .303 British også inn, denne startet jo sitt liv som svartkruttpatron.

Link to comment
Share on other sites

Men du kan sikkert bygge den om til .30-40 Krag som jo i utgangspunktet var en svartkruttpatron, bare glem å bruke amerikanske løp, de er nemlig normalgjenget, ikke links.

Bare litt flisespikking, men .30-40 Krag ble så vidt jeg vet aldri ladet med svartkrutt. Tallet 40 angir her ladevekten i røyksvakt krutt.

Link to comment
Share on other sites

Er det snakk om å bygge om Kragskasse tilsvarende M1894 er det vel ikke nok gods i sluttstykkehodet til at det går bra. Rimmen på de fleste grøvre svartkruttpatroner er så stor at det nesten ikke vil være noe gods igjen i sluttstykket rundt rimmen. En annen ting er at sluttstykket på en Krag ikke går særlig langt inn i låskassehalsen. Er kort vei ut og opp om ting skulle skje.

 

Skal en bygge om til noe så er kanskje 9,3 x 72 et alternativt?

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Men du kan sikkert bygge den om til .30-40 Krag som jo i utgangspunktet var en svartkruttpatron, bare glem å bruke amerikanske løp, de er nemlig normalgjenget, ikke links.

Bare litt flisespikking, men .30-40 Krag ble så vidt jeg vet aldri ladet med svartkrutt. Tallet 40 angir her ladevekten i røyksvakt krutt.

 

 

Nå er jeg ikke heeeeelt enig med hverken deg eller wikipedia på det punktet.

Husk nå at røyksvakt krutt ikke ble oppfunnet før i 1886, og det første amerikanske patentet på røyksvakt krutt ikke kom før i 1890.

Konservativ miltær tenking på den tiden gjorde at man ikke umiddelbart var villig til å satse alt på et ukjent og uprøvet kort, man ville ha det "gamle" alternativet i bakhånd og patronen ble så utviklet og testet på basis av en svartkruttladning inntil den kunne lanseres med røyksvakt krutt.

 

Den samme utviklingen fulgte forøvrig en annen og betraktlig mer suksessfull militærpatron på den samme tiden, den engelske .303 British.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...