Jump to content

kan man skyte rev med 22 mag??


Hawk_hunter92

Recommended Posts

Men har 22wmr blitt lovlig nå i det siste eller har den vært det lenge? Ser at det står i Rev og Revejakt av Morten Kraabøl at 22 wmr ikke holder kravet til annslagsenergi på 100 m( 490J). Bare lurer ettersom jeg har lest de fleste andre steder at den er lovlig:wink:

Link to comment
Share on other sites

Her er en som faktisk synes .22WMR er en god revepatron. Faktisk meget god. Har sikkert begrensning på hold utover moderat, men med 33 grs V-Max er resultatene overaskende gode. I motsetning til både .222Rem med 50 grs V-Max og 6x45 med 58 grs V-Max, har .22WMR-revene uten unntak lagt seg på stedet. Med et unntak, har ingen vært gjennomskutt.

 

Gir ingen analyser på dette. Begrenser meg til å referere egne erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Et eller annet sted på forumet er det postet et skriv fra DN om kaliber for småviltjakt, deres tolkning er at selv om kravet til anslagsenergi er fjernet er de ikke helt "fritt fram"

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener ingenting, jeg bare husker denne uttalelsen fra DN

 

"Hei

I henhold til forskrift av 22. mars 2002 om utøvelse av jakt, felling og fangst kan salongrifle - long rifle med hullspiss benyttes til vilt opp til hares størrelse men ikke hare. Det er riktig som du peker på at det tidligere var anslagsenergikrav for småvilt. Dette ble fjernet under en gjennomgang av regelverket med sikte på forenkling. De gamle anslagsenergireglene skulle fremdeles være retningsgivende for hva som ble ansett for human jakt. Disse er imidlertid ikke lett tilgjengelige for folk flest i dag. I disse sto det imidlertid at gås krevde våpen med anslagsenergi på minst 30 kgm eller 294 joule på hundre meter. Long rifle når ikke opp til dette kravet.

 

I dag vil en måtte vurdere all felling av vilt opp mot viltlovens § 19 som er en generell bestemmelse om human jakt. Human jakt har mange aspekter - våpen og ammunisjon er bare ett av flere. Ved gåsejakt vil avstanden være veldig viktig. Det hjelper ikke med ammunisjon på 294 joule dersom avstanden er 200 meter. På den annen side kan det være forsvarlig å felle kortnebbgås med 22 long rifle dersom avstanden er svært kort.

 

Direktoratet for naturforvaltning vil ikke anbefale 22 - long rifle til kortnebbgås fordi gåsa da må felles på svært kort avstand, (under ca. 15 meter) noe det sjelden er mulighet for. Normalt vil avstanden ved gåsejakt være relativt lang - ofte mellom 50 og 100 meter og da er patronen helt uegnet. Felling av gås på denne avstanden med 22 - long rifle må, etter en konkret vurdering, ansees straffbart.

 

Vi vil anbefale at det på kortnebbgåsa brukes 22 magnum eller kraftigere ammunisjon. Også 22 magnum har begrensninger med hensyn til avstand som ikke bør overstige 60/70 meter.

 

 

Med hilsen

Arild Sørensen "

Link to comment
Share on other sites

Ja, man legger seg t.d normalt ikke til på 200m+ og skyter rev med 22wmr. Da trenger man litt kraftigere skyts p.g.a avstand. 17hmr er også lovlig på rev, men krever god skudd plassering.

 

P.s 22lr m/40gr kule i sub på 50m avstand eller mindre, er mer enn adekvat for human avlivning av alt fra steinkobbe til rev via grågås. Det er ikke lov å bruke kaliberet til slik jakt, men det er hevet over enhver tvil at på denne avstanden, er kaliberet meget effektivt (man kan ta ut en elefant på kloss hold med dette kaliberet med god skudd plassering og mye mot). Forbudet eksisterer vel som vanligt for å unngå misbruk, og burde nok ha vært definert som lovlig til og med Hare, men ikke på Tiur og stor skarv. Ja vel og merke om fornuften skulle råde.

 

Heisan, her ser jeg DN skriver mye det samme gitt.

 

Slik jeg ser det, er 22wmr lik en 22lr, men med lenger effektiv skuddvidde. Husk at disse to kalibrene gir stor dybdevirkning grunnet sin lave hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser det, er 22wmr lik en 22lr, men med lenger effektiv skuddvidde. Husk at disse to kalibrene gir stor dybdevirkning grunnet sin lave hastighet.

 

Her tror jeg du forenkler mye! Aner ikke hvilke erfaring du har med .22WMR, men min erfaring tilsier at dybdevirkning er et produkt av ladning(les kule og hastighet). I .22WMR som i alle andre kaliber. Det er jo ikke uten grunn det ofte velges rundnesa helmantel som andreskudd mot vilt som har lyst til å ta igjen meg jegeren.

 

Som jeg skrev i min forrige post: Av de revene jeg har skutt med .22WMR og 33 grs V-Max, er kun 1 gjennomskutt - og jeg pleier ikke å skyte revene mine på langs. Så vidt jeg vet er ikke telemarksreven spesielt hardt pansret heller :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...