Jump to content

Spørsmål om Raw.-filer


Stec

Recommended Posts

Jeg kom i skade for å kjøpe meg et Olympus E-520 her forleden. Jeg har ingenting å utsette på kameraet, men et par datatekniske spørsmål har dukket opp. Når jeg tar bilder i Raw-format og deretter legger disse filene inn på pc'en, vises de som ORF-filer, hvilket sikkert står for Olympus Raw osv. Det fulgte med et program med kameraet som fungerer utmerket til å åpne/konvertere disse filene, så det er ikke noe problem. Spørsmålet mitt dreier seg om hvorvidt eller hvordan jeg kan få åpnet og redigert disse filene i Adobe Photoshop 7.0?

 

Hvis noen vet noe, så blir jeg glad. Slik ståa er nå, så kjenner ikke programmet igjen filene.

Link to comment
Share on other sites

Bare for å pirke litt...

Camera Raw 1.0 kom som plugin til PS 7.0.1 og dermed også muligheten for RAW i versjon 7.

Men tviler egentlig litt på at det går med nyere kamerafiler. Alltids verdt et forsøk...

 

Edit: prøvde med rawfil fra Nikon D70 i photoshop 7 som jeg hadde på en gammel maskin, den åpnet filene i konverteren.

Aner ikke om dette var tilfeldig med D70.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Kjøpt Photoshop Elements, den nyeste, den kan håndtere RAW. Photoshop er ikkje så god til det,

Enig i at PSE håndterer råfiler på en helt OK måte, men at PS ikke gjør det? Tviler. Til en pris på over 10k burde vel programmet omtrent ta bildene for deg :!:

 

Fordelen med PSE er at det er billig. Sjøl bruker jeg PSE til å "framkalle" råfilene mine, til det er den som sagt OK, men ikke til noe annet. Jeg liker ikke måten den overtar kontrollen når jeg prøver å gjøre annen bildebehandling (kurver, beskjæring, kontrastjustering etc.). Derfor lagrer jeg bildet i jpg, høyeste kvalitet, fra PSE og bruker en gammel kopi av PSP v8 til resten.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke se at Lightroom er nevnt i denne tråden før, men det er ett genialt program(synes jeg) når det kommer til raw-fil konvertering og generel\enkel bildebehandling. Veldig enkel og god arbeidsflyt. Her blir alle endringer på rawfilen lagret i en egen fil, slik at man aldri endrer på grunnfilen.

 

http://www.adobe.com/products/photoshoplightroom/

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker både CS4 og Photoshop Elements 5 & 7, og det er ingen tvil om at CS4 behandler RAW elegant, nettopp på Raw-konverteren er det at de største endringene i programmet har skjedd, her lønner det seg å ha en ny verson.

Link to comment
Share on other sites

Har Lightroom 1 men har aldri vært særlig begeistret for dette programmet... har stort sett brukt Photoshop cs3 med camera raw eller Capture NX. Capture nx er bra når du bare blir kjent med det, men det tar litt tid å sette seg inn i. Camera raw synes jeg er bra. Den nye versjonen som kommer med cs4 ser meget bra ut!

 

Men tilbake til Lightroom; har i det siste snuset en del på Lightroom 2, og den ser meget lovende ut!

Vil tro at fra nå av så kommer jeg til å gå over til LR 2 og bruke dette som hovedprogram både til "fremkalling" av raw filer og katalogisering :)

 

Til dere som er betalende medlemmer på foto.no - det ligger nå ute en 296 siders PDF du kan laste ned gratis om LR 2 :)

I tillegg så så finnes det en rekke instruksjonsvideoer på nett. Et svensk nettsted jeg kan anbefale på det sterkeste er

http://www.creativeadventures.se/videoguider.html

Link to comment
Share on other sites

Bruker du Mac vil jeg anbefale Aperture. Rett og slett meget bra. Særlig på DNG filer. Har du PC ville jeg ha valgt adobe ligthroom evt Capture one :D:D

Link to comment
Share on other sites

Åsmund: Installerte du plugin'en i CS2 eller CS3 før du ga opp? Min PSE (har brukt både v. 4,5 og 6 opp gjennom tida) kunne ikke håndtere råfilene mine før jeg hadde lastet ned en tilstrekkelig oppdatert plugin. Det samme med en CS3 som jeg hadde gleden av å prøve. Photoshop raw plugin kan lastes ned fra adobe.com. Hvis Adobe bare tilbyr siste versjon for nedlasting kan man sikkert finne eldre versjoner av photoshop raw plugin på softpedia.org

I denne oppdateringen kom plugin for Olympus E-520, den er egentlig for Photoshop CS3, men du kan prøve.

 

http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=4000

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...