Jump to content

fabrikkammo i 223


Lobis

Recommended Posts

Det var tid for min første rådyrjakt, og som uerfaren jeger gikk jeg ned til den lkokale våpensjappa og spurte etter ammo til rådyr i kal.223. Det hadde de selvfølgelig, og fikk noe lapua blyspiss, og forsikringer om at joda dette er bra greier, og restvekta er knall, men sånn ble det hvertfall ikke!

 

Etter et par jaktturer uten resultat, lånte jeg vekk rifla til en kompis, og samme ettermiddag fikk jeg en teleon om at han hadde skutt rådyr, (med mi rifle mens jeg var på jobb den jækelen :P ). Da jeg kom hjem for å se på slaktet, ble jeg imidlertid mildt sagt overrasket! det så ikke ut i måneskinn! Det virket som at kula hadde splintret i alle mulige retninger, og selv om skuddet var fint i hjerte/lungeområdet, hadde et (eller flere) fragmenter faktisk punktert vomma på dyret. Fant også kobbermantel opp under ryggraden langt bak på dyret.

 

Så derfor lurer jeg på om det finnes ferdig fabrikkammo som er duganes for rådyr i dette kaliberet? hørte om federal trophy bonded, men det produseres vist ikke lenger. Hvilke patroner bør jeg kjøpe?

 

Jeg har også gått til anskaffelse av en 308 win, kanskje jeg heller bør bruke den på rådyr? (tenker litt på den lavere hastigheten, og kanskje at større kuler er mer solide mot splintring?)

Link to comment
Share on other sites

De to beste (har jeg hørt) er Oryx, som er nevnt her, og Rhino.

Jeg har nå skaffet meg Rhino siden de er hakket billigere en Oryx men ellers så er de veldig like.

 

Skjøt rådyr med Winchester Varmint kule, det ble mye blodslått men kula gikk gjennom uten å etterlate seg noe slikt som du nevner.

 

Dette var da selvfølgeelig feil kule på rett plass, siden jeg hadde fått den esken med jordrotte på av butikken og ikke den med hjortehode på.

 

"Her er topp kuler!!"

 

Jeg gikk jo tilbake når tabben var åpenbar:

 

"De har du ikke fått av meg!!"

 

Liksom.... hvem andre selger ammo fra Winchester her da??

Link to comment
Share on other sites

Hvor tung er de kulene dine?

 

Skal du ta vare på pels er det to ting som gjelder, enten svært lette kuler som man håper ikke går igjennom reven. Eller svært tunge kuler ( for kaliberet) som ekspanderer sakte og kontrolert.

 

50-65grains kuler ladd til standard hastighet/ trykk i 223Rem vil nesten helt sikkert ødelegge en del pels, forutsatt at du ikke bruker spesialkuler konstruert for å ekspandere kontrollert.

 

Kuler mellom 35-45 grains type v-max, blitzking og lignende har jeg opplevd stopper i reven- i allefall noen ganger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...