Jump to content

Picatinney til Sauer 200 STR


Peter

Recommended Posts

Er det grunn til å anta at denne ikke passer til 200 STRen?
Jeg ser ingen grunn ihvertfall. Sporet på Saueren er 11mm og denne skinna påstår å være 11mm. Eneste er om skinna er for lang for kassa, men du har jo allerede avslørt at du har Dremel. :wink:

 

En annen ting:

Made from 6061-T6 and Type III Hard Matte Black anodizing.
Detta er vel en form for aluminium? Men det holder vel i og med at det står .308/.338/.300WM på siden av skinna?

Je veit itte je, som bonden sa. :?

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 2 weeks later...

Desverre kan jeg ikke gi deg det svaret før over helga, må ta en tur til våpenskapet. ringene jeg har satt på en krico salong min far hadde. tok av sikte en gang og vips der var bever rifla :D de er til tommes rør. jeg kan sikkert ordne et bilde om det var en oppdagelse for verden. :lol:

Link to comment
Share on other sites

hadde de visst her. fant ikke noe navn på de. men etter en liten titt tror jeg at jeg kan annbefale side 240 i midway katalogen. visst ikke jeg misforstår så kalles den type ringer dovetails. sikkert et greit søkeord på midway om du ikke har katalogen. og ja du får de til 30 rør og :)

Link to comment
Share on other sites

rart ikke innlegg kommer i rekkefølge. men man får også 34 mm dovetail- bare søk på google..

etter mitt litt sleivkjefta inntog, må jeg inrømme at tilting er en god grunn. nå har jeg aldri vært borti det, men det blir vel i bunn og grunn det samme om du kjøper to dovetail i ulik høyde..? da blir det vel fort noe av samme prisen.. og skinna kan nok kanskje forsvares prismessig. visst det er vanskeli å skru to skuer opp, dra av sikte og skyve på orginal diopter og skru det fast så ja.. hurtigmontasje ja det er jo greit å kunne skifte kikkert på jakt, jeg gjør det ofte.. litt frekk den der, men jeg har kun sett hensikten med det om man har skur og korn og kan benytte det under en defekt kikkert situvasjon. hvilket ikke min sauer 200 har. Litt mye fyring, men det er jo det som blir liv av :lol:

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at to ringer i ulig høyde vil lage spenn i kikkertsiktet.

Derfor må begge ringene sitte fast i en skinne for så å justere denne skinna. Å dette den ene ringen høyere enn den andre vil ikke fungere. Man kan heller ikke frese skinna under,for da vil den ikke skli inn i 11mm-sporet. Derfor må sporet man monterer kikkertsikte-ringene på ha litt vinkling. Right?

Link to comment
Share on other sites

:oops: ja som sagt vet jeg ikke noe spesielt om tilting.. den grunnen kjøper jeg. det er jo litt avhengig av forskjellige ting, men hvor langt kan man skyte med kikkert uten tilt og treffe? det er jo klart at om man velger en kikkert med retikkler ala mill dot og mange fler kan man jo strekke strikken litt lenger. men senter sikte maks ned? er klar over at det blir ca. (har en kamerat som har tilta og vil bort å prøve ca 800 m- hadde vært stas å gjort det samme uten :)
Link to comment
Share on other sites

Vel, det avhenger helt av kikkertsikte, kaliber og ladning.

Noen kikkertsikter har ikke justering annet enn til 500m med et greit kaliber, andre til over 1000.

Derfor har man ofte eksta justering i montasjen, for å plusse på når kikkertjusteringen ikke rekker lenger.

Som regel klarer man å skru seg ned til 100m med 20 MOA eksta, så da er det egentlig ikke noe å tape på å ha det. Det hjelper deg rett og slett til å kunne kompensere for kulebanen i tillegg til kikkertsikteklikkene.

 

Noen kikkertsikter har 50 MOA elevasjon(ca 125 cm på 100m), andre godt over 100(250 cm +).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...