Jump to content

Krimp i magnumkaliber


kjella

Recommended Posts

  • 4 weeks later...

Uten krimp vil du noen ganger oppleve att kula i patroner i magasinet kryper bakover av rekylen.

Har opplevd det noen ganger med 196 grain Oryx i 8x68S. (den har ikke krymperille)

Som du ser har jeg spurt om noen kan svare på om det blir noen trykk forskjell med eller uten krimp, men ingen har svart.

Link to comment
Share on other sites

- Må si jeg er usikker her. Har aldri krympet .375/338 patronene, og har aldri registrert at kula krabber innover under oppholdet i magasinet. Jeg antar at disse kan være noenlunde representative for de øvrige nevnt her. Men med .375 H&H er erfaringen at krymping må til. I tillegg til rekylkarakteristikken er vekta på hylsene avgjørende. Men det vil alltid være flere faktorer som spiller inn, så som hardhet i messingen, vekta på våpenet, hardhet i kulemantel osv. Har ikke registrert trykkforskjeller med/uten krymp med vanlig trykkringmåling - jeg tror forskjellen vil være ubetydelig. Ulempen er at en må være pinlig nøye med hylselengdene, og med justeringen av kuleisetterdien. En må for all del ikke krympe for hardt, og en må treffe krymperilla nøyaktig. Hvis en får overkrymping oppstår det gjerne en liten utbuling mot øvre ende på hylsehalsen, som gjør det vanskelig eller umulig å kamre patronene. Jeg har ikke brukt spesielle krympeverktøy, bare krympet med kuleisetterdien (Redding) og det har gitt strøkent resultat når det har blitt gjort riktig.

 

Hvis en ikke bruker krymp på patroner i denne klassen er det alltid riktig å kontrollere i startfasen om noe skjer med patronlengdene i magasinet under de første skuddseriene. Dersom kula krabber innover minsker volumet, og trykket vil ubønnhørlig stige..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har opplevd at enkelte kuletyper kan vandre inn i hylsa pga rekylen i 375 hh. Normalt så krymper jeg hylsene når det er krymperille på kula.

Har også prøvd å forske litt med presisjon med krympede hylser kontra ukrympede. Der har jeg i flere tilfeller oppnådd bedre presisjon etter å ha krympet kulene fast i hylsa. Vil tro at trykket kanskje stiger ørlite med å krympe fast kulene. Om det er dette som har forbedret presisjonen er jeg usikker på. I såfall hadde det da også hjulpet med økt ladning og ikke krympet

Dette er bare mine egne erfaringer og ikke et vitenskaplig resultat.

Link to comment
Share on other sites

Har forsket litt på det med krymp på 375H&H, og har brukt Lee factory crimp. Jeg fant ut at hastigheten ble mye jevnere med krymp. Med kuler på 300 grain, og ingen krymp, flyttet kulen seg litt (ca 1mm) innover i hylsa, når patronen lå i magasinet mens 20 skudd ble avfyrt. Jeg krymper alle mine 375 H&H patroner, mest på grunn av jevnere hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Lee påstår jo at deres Factory Crimp Die skal kunne krympe selv om ikke kula har krymperille.

Ved èn anledning kom jeg i skade for å overkrympe en patron ganske betraktelig, og etter hva jeg da kunne se tviler jeg ikke på at det er mulig å "lage" en krymperille der hvor det ikke er noen.

Jeg tror imidlertid at dette utsagnet til Lee henspeiler på blykuler, men det er ikke en metode jeg ville benyttet meg av, da fikk heller børsa bli en enkeltskudder med disse kulene som ikke har rille.

 

Grunnene er flere; for det første kan visstnok deformering av mantelen føre til mantelseparasjon når det gjelder jaktkuler. For det andre vil det være fare for ujevnt resultat (men det kan jo testes), og for det tredje vil du nok skvise ytterste del av hylsehalsen så mye at hylsa i beste fall blir kortlivet og i verste fall må kassères etter èn gangs bruk.

Link to comment
Share on other sites

Lee påstår jo at deres Factory Crimp Die skal kunne krympe selv om ikke kula har krymperille.

 

Etter å ha kjøpt og brukt en slik på min .416 må jeg bare gjenta at dette er ett aldeles uunværlig redskap for den som lader rekylsterke patroner.

Den er superenkel i bruk og man har aldeles super kontroll, noe man absolutt ikke har inni en vanlig kuleisetterdie.

Jeg har ennå ikke brukt den på kuler uten rille, men etter uhorvelig mange søk på nettet og roting innom mange forumer så skal det Lee sier stemme godt.

Jeg kommer også til å kjøpe en slik i cal .30 også da denne også sterkt bidrar til ett jevnere "slipptrykk" på kula. D.v.s at kula begynner bevegelsen ved samme trykkpunkt hver gang. Dette har absolutt noe å gjøre med presisjon. Bare legg merke til at all fabrikkammo krympes både med og uten krymperille så at det har noe for seg er absolutt.

Når vi diskuterer dette så ikke dra inn BR i diskusjonen da de gutta er i en helt annen liga.

Link to comment
Share on other sites

MauserM98.

Det du sier er nok fornuftig.

Jeg har sjekket flere av mine fabrikkladede patroner uten krymprille og kan ikke se att noen av de har krymp på hylsehalsen.

Dette er kanskje ett spørsmål til Norma som lader mange patroner i forskjellige kalibre?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...