Jump to content

Hagle kaliber 14


Steve

Recommended Posts

Har ikke så mye å bidra med ang det du spør om Steve, men ett foto av patronen kan du få. :wink:

 

Fra venstre:

Eley Kynoch 14, Nittedals Spesial 12 og Eley Kynoch 8.

 

normal_Kaliber_14%2C_12_og_8_002_(Medium).jpg

 

Sånn fysisk så er det liten forskjell på kal 14 og 12. Med skyvelæret midt på hylsekroppen måler kal 14 19,2mm mens 12'n måler 20mm. Den litt feitere kal 8 måler 23,2mm. :D

 

normal_Kaliber_14%2C_12_og_8_001_(Medium).jpg

Link to comment
Share on other sites

Det finnes "veldig" mange Kongsberg Rolling Block rundt om. Jeg mener å ha lest at de er enten borret opp fra rifle (12mm?) til det største hagle kaliberet som passet, og så sier noen at de er laget ny som kal 14, men på samme utvendige mål som riflene hadde.

 

Sikkert noen som sitter på eksakt viten her.

Link to comment
Share on other sites

I de tilfellene det var nok stål igjenn i løpet vil vel kal. 14 være perfekt for å borre opp en rusten og misshandlet kal 16, før masseproduksjonens tid var det sikkert lønnsomt i forhold til å bytte løp også. Skulle vel passe sånn passe til å "re-line" en rusten kal 12 også, om dette var noe man drev med i gamledager.

Link to comment
Share on other sites

Ettersom jeg aldri har sett våpenet, og eieren er borte for snart 40 år siden, så blir dette litt usikkert. Etter sigende var hagla en dobbeltløper. Hans bror hadde ett par Kongsberg Rolling Block hagler, i kal 24 og 28, den hagla i kaliber 24 fant jeg etter mye leting. Den var da brukt som jordspyd til en jordledning fra et fjøs!!! De to andre våpnene forsvant under den store turistinvasjonen for snart 70 år sia.

Link to comment
Share on other sites

oki, hagla forsvant jo under turistinvasjonen, så mulig det var en belgisk hagle, det er egentlig ikke så interessant da våpenet er borte for lengst. Men morsomt å vite at det ble importert dobbeltløpere i et såpass sært kaliber :)

Jeg kom til å tenker på en fiochi reklame (hagleammo) fra 80 tallet engang... der var det listet opp mye rart, bla kal 24 men jeg minnes ikke om det var noen kal14 på den lista.

Link to comment
Share on other sites

Nå har vel ikke det blitt laget kal.14 amo siden tidlig 1900 et sted om jeg ikke tar feil,men vet det er mulig å få tak i hylser til dette kaliberet.Men det er et sært kaliber,har ikke sett slike dobbelt hagler selv,bare bilder og de har vært Belgiske.Men Jeg lurer på om ikke Greener har laget kal.14 skal sjekke dette opp i litereaturen min litt senere.

 

 

Åh, du tenker på "Greener Police" eller "Riotgun" da?

Bygget på Martini kasser og kamret i en ganske sær kaliber 14 patron, denne hadde messinghylser og en snodig flaskehalspatron, mer som en kaliber 12 med kaliber 14 hals.

De laget en enda særere utgave senere, men ingen av disse har blitt kamret eller solgt til sivile formål.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...