Jump to content

Kruttmålet til dillon 550b/xl650, variasjon


h.ulberg

Recommended Posts

Hei,

 

Har nettopp tatt ibruk dillon 550B, har kontrollert endel og funnet at det er noe avvik i kruttmengde. Varierer med ca 0,3 grs, men har vært oppe i 0,5 grs. Er dette vanlig, hva er akseptabel variasjon? Kruttet jeg bruker er nc96m, (hvis det skulle bety noe). Testa det gamle rcbs målet, synes det var mindre variasjon med det.. Erfaringer?

 

mvh

 

Hans

Link to comment
Share on other sites

Sätt en gummisnodd runt plastpluggen som håller sliden på plats och basen på krutmåttet. då får du samma återgång på krutmåttet varje gång. har gjort så på mina och det ökar precisionen på laddningarna betydligt. Sen har det ju lite att säga vad du kontrollerat laddningarna med. Du har ju en spridning i vågen också.

Link to comment
Share on other sites

Søk og du skal finne:

 

viewtopic.php?f=58&t=1809&p=13082&hilit=dillon+kruttmål+polering#p13082

 

/D

 

 

Nå er det vel på tide at SØK feltet og dens funksjon blir mer synlig på startsiden..

Går jo ikke knapt en dag uten at det er noen som spør om noe de enkelt kunne funnet ved et søk, om de hadde tenktpå / sett søkefeltet . . . :wink:

 

Føler at en lett kan "tråkke litt" på dem som ikke er så kjent her inne som de gamle "innleggs-gjenngangerne" om en minner om en søkfunksjon, som de tydligvis ikke har sett :D

 

Av og til sender jeg heller en PM, som en påminder om funksjonen, samtidig som de ønskes velkommen i dette gode selskap :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kopiert fra ett annet forum med link til forumet

http://www.brianenos.com/forums/index.php?showtopic=41727&hl=

 

 

Tom Freeman skrev:

Here is what I have done to make my Dillon powder measures throw more consistent charges with all powders. Not just coarse grained powders like Varget, 4198, ect…

 

First remove the plastic hopper from the measure. If its yellow and cracked, order a new one.

 

If you look inside you see how rough the inside of the measure is. Its just a aluminum casting.

 

Before Polishing

Dillon_Before.sized.jpg

 

I start by hitting the inside with some 440 wet/dry sandpaper to take off the high spots. I also break the edge where the hole is in the bottom. Then I fire up the Foredom (AKA Dremel) and start polishing. I use a small Scrotchbrite wheel for the majority of the work. After it starts looking better, I start up with the felt tips and polishing rouge. Once it looks like a good mirror finished feed ramp, I apply some car polish. Several coats just to make sure it stays pretty and more importantly, slick.

 

After Polishing

Dillon_After.sized.jpg

 

It is a royal pain to get inside the track where the adjustment bar slides, but it seems to help. Using a piece of flatbar, I just knock off the highspots with some 440 sandpaper. Then using a large diameter felt wheel, I polish the bottom and left (side away from lever linkage) side. Just polish, don’t remove any metal. Try as I might, my camera wont focus that close.

 

A big part of adjustment repeatability is the addition of the Uniquetek imagewrap.img? adjustment knob. With absolutely zero backlash, turning it to X.XX on the dial equals what it did the last time you used it there. Before installing the Uniquetek, I polish the powder bar also. I lightly break the sharp edges on the corners. Try not to remove much metal. Just get it slick. Don’t forget to polish the little notch where the square plastic washer rides. Once installed, consider adding a *very* small amount of grease on the backside of the washer. Probably cant hurt, might help. Here is what the measure looks like with the Uniquetek installed.

 

Finished

Dillon_Complete.sized.jpg

 

I have a grounding wire running from my 1050s to an outlet to keep the whole machine grounded. I also keep anti static spray close by if I see powder sticking to the side of the measure. Some guys tape a static cling sheet to the outside of the powder hopper, but then I cant see how much powder I have left…

 

I also polish the inside of the powder funnel that rides inside the powder die and also where the powder flows through the measure itself. If it is for 223 or another case where compressed charges are likely, I heavily polish the hole and make it as much of a taper as I possibly can. This allows the powder go in the case faster and keeps spilling down to a dull roar. With a good taper and polish job, I can throw 27.0 gns of Varget in a Lake City 223 case without occasional spilling. Before, 26.6-ish was about it.

 

Don’t forget to grease the outside rear of the measure where it rides up and down. That is the only place where grease/oil *should* be used.

 

After doing all this, I can throw 10 charges of Varget and only have a 0.2 (0.3 on a bad day) variance, 0.1 either side of the desired weight.

 

As a technique, I pull the handle down somewhat fast and smooth, stopping abruptly at the bottom of the stroke. Every time. This keeps the powder settled so even amounts get dropped. I go up much slower as I am using an auto indexing machine.

 

I don’t use any graphite or other dry lubes on the powder bars. It can build up and make the powder bar bind. Gunpowder has enough graphite-ish stuff in it to keep things moving.

 

Don’t leave powder in your hoppers, it attracts moisture and can klump up leading to powder “jams.” Fine grained pistol powders are really bad about this. Ask me how I know.

 

Lastly, I hate the Dillon low powder sensors and powder check dies and don’t recommend them.

Link to comment
Share on other sites

Når det er tråder om lademaskiner og hjemmelading er det alltid Dillon som blir fremhevet, trist at det er en del som ikke er tilfreds med kruttmålet.

At det trengs modifisering av et så sterkt annbefalt produkt er for dårlig :roll:

 

Men er det noe som er perfekt, rett ut av esken ???

Mitt selvlagde kruttmål er ganske nære :lol:

Link to comment
Share on other sites

vl....blir jo klagd på at endel produkter fra LEE er best om de blir modda eller polert litt, men det kan virke som det også gjelder for ting fra den definitivt dyrere blå "storebroren" og...... ?

 

Forskjellen er at om Dillongreiene blir polert og masert litt så holder det tilnærmet evig, mens Lee fortsatt blir utslitt på noen titusen skudd.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Takk for gode inspill. Og ja jeg har brukt søkefunksjonen, men kom ikke lenger med informasjonen jeg fant der. Derimot var infoen fra braineros et meget bra moment som vil bli prøvd. Men har fortsatt et spm til dere: Hva regner dere som godt nok avvik på et sånt type kruttmål?

 

Mvh

 

Hans

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader 6,5x55 på min XL-650. Et avvik på 0,3+/- er det jeg regner som normalt og akseptabelt. Jeg har kruttsjekker-die og syns den fungerer bra. Hvis alarmen på denne låter, tar jeg denne hylsa ut og kontrollveier den. Er ladningen innenfor mitt toleranseområde, slippes ladningen tilbake i hylsa og ladingen fortsetter. Jeg kan faktisk ikke huske at jeg har hatt avvik større enn 0,3grain. Jeg bruker RA NC96M, RA 10 og Norma 19 i mine ladninger.

Link to comment
Share on other sites

vl....blir jo klagd på at endel produkter fra LEE er best om de blir modda eller polert litt, men det kan virke som det også gjelder for ting fra den definitivt dyrere blå "storebroren" og...... ?

 

Forskjellen er at om Dillongreiene blir polert og masert litt så holder det tilnærmet evig, mens Lee fortsatt blir utslitt på noen titusen skudd.

 

/D

 

Hvem har hatt de så lenge at de har fått erfart dette :mrgreen:

 

Men om ei Lee holder "noen" 10-tusen skudd, kan det bli i mange år det, for en som ikke lader så mye.

 

Kjenner mange som har ei Lee Pro 1000, kjøpt på 80-tallet da de kom for fult i Norge.

De funker som bare det de enda, rart,,,

De aner selv ikke hvor mange 10-tusen skudd som er ladet...

 

- en kan komme langt med litt vedlikehold, smøring og forsiktig behandling :wink:

Link to comment
Share on other sites

Loadmasteren er noe herk. Stadig problemer med hetteisetteren og indeksering.

Pro1000 er gull :D Har hatt min siden 95 og lader 38/357. Så lenge det ikke blir mye kruttsøl fungerer den topp :D

 

Har hørt mye av det samme. intrykket mitt er at så lenge su ikke bytter kaliber eller har behov for mer en tre dier, er pro100 et godt progressivt alternativ.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...