Jump to content

Lokkemiddel til rev & rådyr fra xxl


Wiggen

Recommended Posts

var innom xxl på tiller her om dagen, og klarte ikke la være å handle en flaske med lokkemiddel til rev og en til rådyr. han som ekspederte hadde lite greie på disse produktene, men har forstått såpass at det er et konsentrat som skal blandes ut med 9 liter vann.

all instruksjon og tips står på tysk, og det er ikke lett for en som kun har hatt fransk på skolen.

 

noen som har prøvd disse produktene/kjenner til dem og kan gi en innføring i hvordan de brukes?

 

hadde vært supert!

Link to comment
Share on other sites

teksten fra flaska:

zu diesem konzentrat fugen sie 9 liter wasser hinzu und ruhren gut um. jetzt ist das lickmittel gebrauchsfertig. alle unsere lickmittel können sie zum bespruten von bäumen, sträuchern, zum anlegen von fährten und zum beimischen unter das kirrmarerial verwenden. das kirrmaterial verbesseren sie wie folgt: sie geben ihr kirrmaterial in einen eimerund übergiessen dieses mit dem lockmittel. dann verschliessen sie den eimer mit einem deckel und lassen das ganze einen tag stehen. jetzt können sie das kirrmaterial ausbringen.

 

tipp:

sie können mit dem lockmittel, wenn sie wissen, wo sich der wechsel des jeweiligen wildes befindet, eine fährte tupfen oder sprühen, um das wild dorthin zu locken, wo sie es haben wollen. am ende der fährte sollte aber ein kirrmaterial ausgebracht sein, das mit dem jeweiligen lockmittel versehen ist.

 

 

oversatt google-style:

konsentrere seg om dette de legger til 9 liter vann til godt og dysentery. lickmittel er nå klar til bruk. alle våre lickmittel kan bruke det til å bespruten av trær, busker, skape ved kjøring og føre den til under kirrmarerial bruk. den kirrmaterial forbedringer som følger: De gir den til en kirrmaterial Gießen eimerund om dette med lokke. Deretter kan de forseglet i bøtte med lokk og la det hele stå for en dag. Nå kan du besøke kirrmaterial spre seg.

 

Tips:

De kan bruke lokke, hvis de vet hvor endringen av vilt er en spray eller DAB på vei til å tiltrekke seg vill der, hvor de ønsker det. på slutten av sporet, men et kirrmaterial bør gitt til lokkemat som er relevant.

 

noen som føler seg kallet til å utdype de delene av teksten som er ufullstendig?

Link to comment
Share on other sites

Hmm. skal vi sjå..

 

Til dette konsentratet tilsetter du 9 liter vann og rører godt om. no er lokkemiddelet klart til å bruke. Alle våre lokkemiddel kan sprutes på trær, busker, råser/stier du vil at viltet skal følge for å føre dem til åtet, eller på selve åtet. For å forbedre åtet kan du bruke lokkemiddelet på det som følger: (usikker på hva som står videre her men det skal vel sprutes litt lokkemiddel på åtet?) Deretter kan de forseglet i bøtte med lokk og la det hele stå for en dag. Nå kan legge ut åtet.

 

Tips:

Dersom du vet om en trekkrute dyra bruker kan du spraye en rute ut fra denne for å lokke viltet dit du ønsker. På slutten av sporet ditt bør det ligge lokkemat/åte.

 

 

Håper dette hjalp litt.. er en gooooooooooooood stund siden sist tyskundervisning, så eg er ganske rusten. :|

Link to comment
Share on other sites

Ja ja, vi prøvde dette på bukkejakta i fjor. Det lukta eple av blandinga, spruta på klærne og på kjente stier og frem til postene vi satt på.

 

Det artige er at det var en av oss som ikke brukte stoffet og han fikk bukken på posten 0610 om morgenen...

Link to comment
Share on other sites

Har benytta samme type stoff til hjortejakt. Har ikkje særlig trua på at det "lokker" inn dyr, i staden er stoffet glimrande til å kammuflere menneskelukta viss vindretninga skulle skifte. Lyktes i å lure inn en 10 tagger for nokre år sida. Da brukte eg luktestoff kombinert med brøling. Om det var stoffet som gjorde at bukken kom har eg lita tru på, men er sikker på at det kan ha noke for seg viss han får lukta av deg. Men har ikkje særlig trua på det funker anna enn i brunsten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jeg skal prøve både dette konsentratet, samt urinstoff fra rådyr (som lukter tjære). Om dette bare maskerer min egen lukt fra sko og nederst på buksen, er jeg fornøyd. Jeg så, sammen med min fetter, 2 rådyr som kom løpende forbi oss når vi satt å hadde laget bål. Når de kom til den "stien" vi hadde gått inn, bråsnudde de 90 grader og krysset ikke engang de sporene vi hadde satt. Det var som en usynlig vegg. De store og gamle rådyrbukkene, vil nesten alltid sirkle deg når du sitter og lokker. Da vil de før eller siden, krysse sporene du satt på vei til post. Om det så skulle vise seg at det virkelig lukter tiltrekkende på bukken i tillegg (istedenfor eple og tjære), så vil den kanskje følge sporene mot der du sitter å lokker om den utelukker at det er et menneske tilstedet. Så jeg antar at det ikke lokker inn dyr fra avstand pga. lukt, men at den hindrer avsløring av sirklende dyr, eller dyr som på annen måte får vinden mot seg og teften av jegeren. Skal teste dette ut i bukkejakten. Blir nok som med vitaminer om det funker...de virker, men man merker det ikke.

Mer spennede er de nye lokkefløytene. Å blåse i en Hubertus nå er som å spille orkester med en 17.Mai fløyte, og med Buttolo, må man pokker meg trykke rett om man skal ha ønsket og kontrollert lokking/kommunikasjon med dyrene. Trykker man feil, avslører man seg fort, selv om det enkelte ganger er de minst forventede lokkelydene som lokker best.

Blåste i Hubertus'en min for å stille den inn, men glemte å lukke verandadøren på jakthytten. Satt meg ned med en kopp kaffe, og under 10min senere kom bukken brølende og letet etter meg. :) Trodde ikke mine egne øyne. Men, den dempede lyden fra inne i hytte, gjorde nok at den kom litt fortere enn normalt da den mest sannsynlig trodde jeg var lengre vekk. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har liten tro på at dette kan kamuflere lukten av mennesket. Dvs. å tro man kan jakte med vinden uten å støkke dyra, det er naivt.

Til rev er vel vanlig blod minst like effektivt til å få den mot åtet. Rådyr tror jeg det er best å unngå å blande luktesansen deres inn i jakta. Finn heller poster som ikke versetter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri hverken håpet eller trodd at noe som helst kunne kamuflere menneskelukt i medvind. Ei heller sagt at jeg trodde at dette middelet skulle lokke inn og lede vilt til et åte. Jeg snakker om rådyrbukker som tar seg en runde for å finne ut av en lokkefløyte (lyd) i terrenget. Hvis ikke vinden avslører deg, kan man forhåpentligvis kamuflere sporene som man har satt i terrenget om disse stoffene virker. Og som skrevet tidligere, kan man kanskje også være heldig å få bukken til å følge sporene om det virkelig klarer å overbevise den om at det er et rådyr som har gått der. Men, lokkefløyten vil utvilsomt være det som lokker den in, både til åte og annen postering. Jeg er enig med deg i at å tro at noe gjør oss "uluktelig" hvis vinden er sterk nok og feil vei, ville vært naivt, men her må du få med deg hva jeg snakker om.

Link to comment
Share on other sites

Det var vel meg ja, men eg meiner ikkje at man ikkje lenger behøver å tenke på vindretninga. Det eg meinte er at hvis ein støter på ein hjortebukk i brunst og vinden ikkje er like stabil, kan luktestoffet gjere bukken usikker på kva han lukter. Har ved fleire anledninger i den mest intense brunsten opplevd at bukken ikkje har stukket av sjølv om eg var overbevist om at han lukta meg. Det er nettopp da eg tenker at luktestoffet kan være til hjelp ved at bukken ikkje stikker av gårde med ein gong.

 

Også ein kamerat av meg brukte dette stoffet i ein brunstdam. Då kom det ei kolle og satte snuten ned i dammen akkurat der det var lagt ut. Men om ho hadde komt uansett er jo ikkje godt å vite.

 

Har ikkje brukt dette stoffet sida då eg hadde mine fyrste turar som 16 åring. Men har lyst å eksprimentere meir med dette framover. Det er jo mange i USA som meiner at det funker.

 

Kven viste at lokking av rev blei ein "idrett" i Norge for 10 år sida? :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...