Jump to content

Nye ladedata fra Lapua/Vihtavuori


Bamrud

Recommended Posts

Jeg legger til grunn, som en selvfølge :wink: , at dere ikke mener å indikere at denne fabrikkens trykkskutte data er pysete? I så fall er ikke det en oppfatning vi skal flagge hardt her på forumet antar jeg?? :shock:

 

Ellers registrerer jeg at det varierer en del mellom kalibrene hvor godt data`ene overensstemmer med min egne erfaringer. En del av ladningene er faktisk i overkant harde, i mine våpen.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Jeg legger til grunn, som en selvfølge :wink: , at dere ikke mener å indikere at denne fabrikkens trykkskutte data er pysete? I så fall er ikke det en oppfatning vi skal flagge hardt her på forumet antar jeg?? :shock:

 

Ellers registrerer jeg at det varierer en del mellom kalibrene hvor godt data`ene overensstemmer med min egne erfaringer. En del av ladningene er faktisk i overkant harde, i mine våpen.

 

Tron

 

Slapp av, onkel! Ta en bugg! :lol:

Her insinuerer vi ingenting annet enn litt humor, og en betrakning av at Vithavouri stadig justerer ned sine ladninger. Jada, bra det selvsagt. I allfall hvis da har vært for høye.

Sukk, det var mye heftigere å være hjemmelader før, når ikke alskens trykkmålingutstyr og kronografer var allemannseie. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Her insinuerer vi ingenting annet enn litt humor, og en betrakning av at Vithavouri stadig justerer ned sine ladninger.

 

Humoren skjønner jeg, håper bare ingen misforstår den og tror det er greit å lade til bolten "må smøres" for å få den opp. Jeg overreagerer sikkert, og er noen teite nok til å ta det på alvor er det jo bare gamle Darwin "in action" (sosialdarwinisme er undervurdert) :)

 

Betraktningen din om at Vihtavouri stadig justerer ned data´ene sine er jeg derimot bent frem uenig i. Når det gjelder de vanligste kalibrene, og noen litt mer uvanlige jeg bruker selv, har de jo faktisk lagt på opp til flere grain når det gjelder svært mange ladninger og målt hastighet har økt enda mer for en del kalibre, som tyder på at de bruker moderne arbeidstrykk nå i motsetning til for 15 år siden. Noen få eksempler sammenlignet med 1. utgave av Vihtavouris ladebok (1994):

 

6,5x55: 85gr Sierra/N150 + 0,7gr/+70fps, 120gr Sierra/N150 +5,4gr/+170fps, 156gr Mega/N560 +2gr/+70fps

 

.30-06: Tabellen er praktisk talt helt lik

 

Litt særere

7mm RM: 160gr Speer/N165 +5gr/+300fps (!) ditto med N560+5gr/men samme hastighet.

.375H&H: Bare N140 å sammenligne med, her er alle data redusert i nyeste tabell med fra 0,6 til 4 grain. Bare èn ladning er direkte sammenlignbar.

 

For de aller fleste kalibre har jeg jo ikke sjekket dette, er det så store reduksjoner? Og er det i hastighet eller kruttmengde? Litt av poenget med å gi ut nye data er jo å kunne fange opp evt. justeringer av brennhastighet som er gjort underveis....

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Ser nå at Lapua/Vihtavuori har lagt ut nye ladedata på sin nettside. :D

http://www.lapua.com/uploads/media/Inte ... de2008.pdf

 

Sikkert gått ned et grain igjen da, siden sist. :wink:

Dem har vel mere sprut i kruttet sitt i år da, vettu. :lol:

 

 

Publiserte ladedata blir man aldri klok på...

Jeg har for morro skyld sammenlignet noen av dataene i årets utgave på nett med en del tidligere utgitt data fra Vihtavuori i papirutgave, deriblant Lapua Reloading Manual 1st Edition (1993) og Reloading Guide fra årene 2000 og 2002.

I enkelte kalibre har maksladningen gått ned, i andre har faktisk maksladningen økt med et par grains.

Dette med selvsagt samme kule, COL og krutt-type. Det pussige er at i f.eks 6,5x55 har ladningen økt i årets utgave, mot ladninger i 243win har maksladningene plutselig "mistet" et par-tre grains i samme utgave med N-160 i BEGGE kalibre.

 

Det kan virke som at i stedet for å trykkskyte nye lot'er med krutt, burde de heller kalibrere trykktestingsutstyret sitt. :mrgreen:

 

Derfor bør man alltid ha minst 6-7 ladebøker i hylla.

Jeg har "dessverre" to nye ladebøker fra henholdsvis Lapua og Hornady i posten på vei til meg i disse dager. .... Er det no' rart en begynner å bli sprø! :shock:

Link to comment
Share on other sites

Jeg savner de små heftene som het "Loadbook USA" som kom i en del ulike kalibre, hvor "alle" publiserte data for et kaliber var samlet som halvdårlige fotostatkopier i et hefte. Kjempegreier, så slapp jeg kjøpe en haug nye ladebøker annet hvert år. Det er jo heller sjelden det står så mye annet interessant i disse (unntak for Ladeboken, A-square sin tykke, rare "bibel" og delvis Normas ladebok med en del geniale tabeller)

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Har sjøl nesten utelukkende brukt Vihtavuori i snart 30 år. Da jeg begynte kunne jeg ha "strøken" 3006 hylse med n 160 bak 180grs Hornady-kule. Enda var det bare så vidt hylsa var gasstettende! Hastighet ca 750m/s.

Gikk over til n 150 da det kom. Fungerte veldig bra i mange år, helt til jeg fikk tak i en lot som ikke lå langt unna n 140 i brennhastighet! Da prøvde jeg n 160 igjen, og da oppførte det seg som det skulle.(57-58 grs bak 180 grs kule og ca 820/830 m/s). Selv om en skal være forsiktig med ladedataer; Alvorlig talt, dataene til vihtavuori nå om dagen i dette kaliberet er da alt for slappe? En 3006 må da få lov til å være seg sjøl?

Link to comment
Share on other sites

 

Sikkert gått ned et grain igjen da, siden sist. :wink:

 

Jeg legger meg umiddelbart langflat, og beklager dypt mitt flåsete utsagn. Og som teksten viser så var dette ingen påstand, bare en høyttenkning, eller antakelse om du vil. :wink:

 

Jeg innrømmer at jeg ennå ikke har fordypet meg i tabellen, og tviler vel på at jeg kommer til å gå igjennom den med lupe heller. Det som er mest interessant er å se om det har kommet med noen nye kalibre siden sist. Jeg følger skjelden disse bøkene slavisk, men det hender at jeg tar et raskt overblikk hvis jeg begynner på noe nytt, eller noe som det er lenge siden jeg har hatt fingrene i.

Men det er bra at de gir ut denne gratis, og oppdaterer den såpass ofte. :wink:

 

Håper at jeg kan tilgis for at jeg falt for fristelsen å tulle med dere gutter. Dere får slå meg litt!! :(

Link to comment
Share on other sites

Hvor enn fristende det kunne være å slå deg litt, Buster, så liker jeg nå den litt hmmm... skal vi si... upolerte stilen din, da :D. Forøvrig har jeg omtrent samme innstilling som deg til ladetabeller. Det er flott at de gir dem ut gratis, men de inneholder sjelden den hele og fulle sannheten. Veldig greit å ha når man begir seg ut på noe man ikke har gjort før.

 

Desuten tenkte jeg umidelbart det samme som deg... "Nå har'em sikkert gått ned litt mer på ladningene sine" :lol:.

Link to comment
Share on other sites

gått ned :shock: synes de har gassa på jeg. Standard ladningen min i 308win er 150 grs Sierra MK, med 43 grs N140 bak. Her har de oppgitt maksladning til 47,3 grs N140. Da må det knase når du setter kula :shock: Du Macci, har du starta som ladekonsulent for Lapua?? Minnes noen knaseladninger hos deg *hrhr*

Link to comment
Share on other sites

Enig med siste taler, enkelte av ladningene deres i 7mm Rm er positivt farlige i mitt våpen, og den tåler f.eks. Normas maksladninger uten problemer.

 

Jeg i og for seg enig med både Buster og macchiato, ladetabeller bruker jeg som veiledning når jeg ikke har peiling/erfaring etc. med et kaliber/en bestemt kule. Poenget mitt over er sef. at for nybegynneren eller den uinteresserte som ikke kan/vil vurdere trykk er det ikke greit å dra til over maksladningene til vihtavouri! Så er det sagt nok en gang...

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Enig med siste taler, enkelte av ladningene deres i 7mm Rm er positivt farlige i mitt våpen, og den tåler f.eks. Normas maksladninger uten problemer.

 

Jeg i og for seg enig med både Buster og macchiato, ladetabeller bruker jeg som veiledning når jeg ikke har peiling/erfaring etc. med et kaliber/en bestemt kule. Poenget mitt over er sef. at for nybegynneren eller den uinteresserte som ikke kan/vil vurdere trykk er det ikke greit å dra til over maksladningene til vihtavouri! Så er det sagt nok en gang...

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

gått ned :shock: synes de har gassa på jeg. Standard ladningen min i 308win er 150 grs Sierra MK, med 43 grs N140 bak. Her har de oppgitt maksladning til 47,3 grs N140. Da må det knase når du setter kula :shock: Du Macci, har du starta som ladekonsulent for Lapua?? Minnes noen knaseladninger hos deg *hrhr*

 

Håh, nei... det er nok lenge igjen til finnene gror baller store nok til å bruke mine komprimerte knaseladninger. Dette er forresten smygjaktpatroner, som er ladet slik at det ikke skal "rasle" i patronene i magasinet :wink:. Forøvrig er de trykkvurdert på en sikker måte (det gikk bra) :mrgreen:. Oppgir ikke de dataene, da de antagelig kun er trygge i mitt våpen, med den friflukten og kuler med den bæreflaten som er i denne ladningen. Men jeg bruker Vihtavuorikrutt, ja :wink:.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...