Jump to content

V-max eller ballistic tip 6,5x55


jit

Recommended Posts

Til rev vil nok begge disse fungere godt. Ville nok ikke valgt noen av de på rådyr. Til nød Ballistic-tip'en da V-max er en typisk varmintkule som mer eller mindre "eksploderer" ved treff og ødelegger mye godt rådyrkjøtt. Til rådyr ville jeg heller valgt TBBC eller Swift sine kuler.

Link to comment
Share on other sites

Blir det riktigt vist man sidestiller egenskapene til V-Max og Ballistic Tip Varmint ?

 

Og videre...sidestiller A-Max med Ballistic Tip Hunting ?

 

Alle desse er vel såkalt exploderende kuler i mere eller mindre grad med tilsynelatende beslektet konstruksjon, men hvor ligger nyansene i egenskaper ?

Link to comment
Share on other sites

Nå er det også viktig og få med seg, at i 6mm og nedover finns 2 typer BT.

En som heter BT Varmint, og en som heter BT Hunting. I 6,5mm og større, eksisterer kun BT Hunting.

BT Hunting er en god kule, hvis den blir brukt til det rette formålet, nemlig en jaktform som blir uglesett her hjemme, nemlig langholdsjakt. Ved skudd på mere enn 400 meters avstand (som dette prosjektilet er beregnet for, derfor den gode BCen) ekspanerer denne fint, og effekt i viltet er bra og kjøttødeleggelsene er akseptable.

Slik som norske jegere bruker den, med full pupp ladninger, og hold på under 100 meter, får man resultater i tråd med ekempelene over. Full eksplosjon, og masse dårlig suppekjøtt.

 

Ved en fornuftig ladning, der innslagshastighet blir et sted mellom 550 og 700 meter, bør ikke BT Hunting være mye verre en endel annet.

 

Jeg kan legge til at jeg har skutt gås på over 390 meters hold, med 65gr V-Max. Ladet til 1047m/s i 243en min. Og det så ikke værre ut en Hornadys 80gr FMJ i 980m/s på 100 meters hold. Dette viser bare hvor inngående viktig det er å vite litt om ytrebalistikk, og kuleegenskaper, før man lader opp, samt klager på resultatet etterpå.

 

Rett kule, til rett jobb, presentert i riktig hastighet = kjøtt på bordet.

 

Men nå kommer vel hylekoret, med en gang, og fordømmer meg, men ulovelig er det ikke :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker BT i .308 Win på bukkejakta i Polen. (V0 860 m/s)

Av de siste 9 bukkene, er det én som har hatt et usedvanlig stygt utgangshull, men den kula gikk gjennom begge bogbladene, og touchet innom ryggraden på veien. Bukken ble liggende på stedet. (Skuddhold 120m). De øvrige har gitt helt normale skuddskader/slakt, også med "knall og fall".

Skuddholdene har vært fra 8m til 140m.

Polakkene har et litt annet forhold til ettersøk enn det vi er vante med her på berget, og da er det greit at dyret går rett ned i smellen. Jeg ville ikke vært redd for å bruke samme medisin på norske bukker.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det også viktig og få med seg, at i 6mm og nedover finns 2 typer BT.

En som heter BT Varmint, og en som heter BT Hunting. I 6,5mm og større, eksisterer kun BT Hunting.

 

Må nok desverre rette deg litt her.... Du får nemlig BT Varmint til de fleste større kaliber også.... Ihvertfall opp til .30 cal... Den veier 125 grains og funker på samme måte som v-max, Sierra varminter osv.... Endog ikke like hissig som v-max og varminter, men den går totalt i oppløsning.... Eneste jeg har funnet igjen etter skudd i vannkanner, meloner og annet vilt, er den fine grønne plasttuppen.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...