Jump to content

greie på husqarna type 1640


moose 30-06

Recommended Posts

Landrø hadde i alle fall tidligere inne stokker til 1640, mener de var laget hos S&L i Danmark. ta en tlf til de, mulig de har enda Ellers står der sikkert gamle stokker rundt om king hos landets børsemakere. Jeg vet jeg har en, men den har en luring smidd en del på samt kortet den inn... Men den kan fikses, om du ikke finner noe annet.

Link to comment
Share on other sites

jeg har fått kloa i en sånn jeg å ;-) jeg hadde en nabo som kjøpte den på slutten av 70-tallet tror jeg. han skjøt max 50 skudd med den, men stokken lå litt på løpet, så han fikk den ikke til å samle. :lol: jeg fikk den for 1000,-kr, og fikk viken børsemaker til å lage en high teck stokk til den. det var også den karabin utgaven med kort løp. ble meget bra våpen det gitt. kal 30-06 :D:D

Link to comment
Share on other sites

Låskassen er meget lik small ring Mauser, se ellers artikkelen i linken fra forrige innlegg. Vær litt varsom med at alle avtrekk for M98 passer, disse må tilpasses meget nøye. Hadde jeg visst for noen år siden at det gikk an å beholde originalsikringen sammen med et Recknagel avtrekk, da hadde jeg valgt det i stedet for Timney. På min 1651 kilte hele børsa seg, fikk ikke opp hevarmen, da Timney-avtrekket streiket. Dette skjedde samtidig med at kikkerten på Winchesteren dugget, og reservebørsa med bare åpne sikter lå med sprukken stokk. M59'n er noe tung å dra på i bratte hjortelier, men skal man på jakt så skal man. Litt OT dette, men 1640-serien er solide geværer og gode utgangspunkt for ambisiøse eller beskjedne prosjekter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 1600 kamret for 30-06 som er en lett variant med kort løp, 51 cm om jeg ikke husker feil.

Jeg har skiftet avtrekk til ett Recknagel og beholdt orginalsikringen. Jeg bruker enn så lenge orginalstokken med ei Decelerator kolbekappe, men den er ikke god og skyte med så det blir vel en Boberg på meg etterhvert.

Orginalstokken har sprekt ved den bakre tangen, er limet med epoksy og fått beddet inn låsekassa etterpå, dette er ett vanlig problem på orginalstokkene så om du ikke skifter den så få i det minste beddet den først som sist.

Etter mitt skjønn så er det mye børse for pengene om ikke uberpresisjon er målet.

 

Nofish

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Låskassen er meget lik small ring Mauser, se ellers artikkelen i linken fra forrige innlegg. Vær litt varsom med at alle avtrekk for M98 passer, disse må tilpasses meget nøye. Hadde jeg visst for noen år siden at det gikk an å beholde originalsikringen sammen med et Recknagel avtrekk, da hadde jeg valgt det i stedet for Timney. På min 1651 kilte hele børsa seg, fikk ikke opp hevarmen, da Timney-avtrekket streiket. Dette skjedde samtidig med at kikkerten på Winchesteren dugget, og reservebørsa med bare åpne sikter lå med sprukken stokk. M59'n er noe tung å dra på i bratte hjortelier, men skal man på jakt så skal man. Litt OT dette, men 1640-serien er solide geværer og gode utgangspunkt for ambisiøse eller beskjedne prosjekter.

 

I løpet av våren så kommer Timney med avtrekk til 1640 hvor man kan bruke orginalsikringen iflg.John D.Vehr hos Timney

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...