Jump to content

Klikkpatron


Olaf

Recommended Posts

Hei!

 

Var på den lokale sportsforhandleren i dag og skulle kjøpe klikkpatroner. Det vil si, egentlig skulle jeg hente dem. Bestilte i forrige uke.

 

Så kommer han med en type klikkpatron jeg aldri har sett før:

 

338485.jpeg

Trykk på bildet for større utgave

 

 

For det første: Når tennstiften i børsa i det hele tatt fram til punktet der tennhetta egentlig skulle vært?

 

Dessuten kan det nesten virke som om punktet som stikker ut sitter helt fast, altså at det ikke fjærer. Men ikke vet jeg!

 

 

Noen som har vært borti lignende, eller som vet at det fungerer? Er dumt å kjøpe klikkpatroner som ikke sparer tennstiften.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er noen trøst, kostet den 20 kr :roll:

 

Dette var skuffende, trodde våpen"eksperten" hadde litt mer peiling enn som så!

 

 

 

Syntes den var litt merkelig, var bra jeg sjekket her først.. Takk for svar, butikken skal få høre!

 

 

 

EDIT: Mulig det ikke går ann å se på bildet, men på tuppen er det limt på en spiss (ei kule). Antakelig var det derfor han trodde det var en klikkpatron :?

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg mener fortsatt at "fagfolk" skal vite slikt da.

håper vi før høre hva de sier på butikken :wink:

 

 

Er selvfølgelig helt enig! Når jeg tenker meg om har han gått på en glipp før, jeg bad ettertrykkelig om 9,7gr lockbase kule, men han sa at jeg kunne velge ei anna kule som var omtrent helt lik. Han målte kulen på ei vekt for å sjekke at den var 9,7gr, og var sikker på at det var ei 9,7gr kule han solgte meg. Kom hjem og sjekket, den var 10 gr. :o

 

Kommer med tilbakemelding når jeg har vært nedom butikken!

Link to comment
Share on other sites

er farlig å trekke konklusjon, men er den solgt i uvitenhet blir jeg "litt" skeptisk og kanskje litt redd :roll:

kanskje jeg stoler for mye på dem som står bak disken på "lokale" våpen sjapper rundt om kring :oops:

 

Enig.

Innen salg, og kanskje spesielt innen våpen er varekunnskap Alfa og Omega.

 

Blir moro å høre hva butikken sier.

Link to comment
Share on other sites

For å si det slik så har jeg ladet om noen tusen slike hylser, en møkkajobb da hettene må tas ut i en egen opperasjon, enten med vann ( hydraulisk ) eller en utstøter med eksentriske nåler. Finnes også en sak fra RCBS som gjør jobben, populært kalt "nøtteknekker", ikke spesielt rask i bruk den heller.

 

Tennhetter av denne typen var ganske vanlig før i tiden men er heldigvis ikke så mye i bruk lenger........ Jo foresten, fikk et par pakker med forsvarets nye miljøammo i kal 223, der var det jammen brukt berdanhetter........jeg ble sur.

Link to comment
Share on other sites

Er dessverre for sent nå, gikk en tur innom sporten i dag.

 

 

Han tok ei penn og prøvde å prese ned det utstående punktet i sentrum, men klarte ikke å rikke på den. Så sa han: "Det va no som svarte", og sa at jeg skulle komme innom igjen på mandag og få med meg en vanlig klikkpatron. (Han skulle bestille).

 

 

En ekserserpatron er det samme som en blindpatron, er det ikke? Uansett burde vel ikke ekserserpatronen brukes til klikking? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jo foresten, fikk et par pakker med forsvarets nye miljøammo i kal 223, der var det jammen brukt berdanhetter........jeg ble sur.

 

Litt OT

Det er visstnok ikke berdanhetter selv om det er 2 eksentriske hull når du kikker nedi patronen. Det er bokserhetter som er satt i hettelommer med to eksentriske små hull... Mangler også ambolten i bunnen av hettlomma. Jeg har ikke plukka ut hetter selv av disse hylsene og sjekka, men fått dette fra seriøst hold.

Hvorfor det "normale" enkle hullet i senteret er erstattet av de to små eksentriske på denne typen har jeg ikke noe godt svar på, kansje for å plage hjemmeldere??? :cry:

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe problem å lade berdanhylser, du må ta ut hetten i en seperat operasjon, og du skal bruke vanlige 5,5 mm hetter (RWS 2610). De passer selvfølgelig ikke i standard hettemagasiner for LR, så du må modde utstyret litt.

Ellers rett fram, det har vært ladd millioner av disse i Norge. Tidligere var det kun berdanhetter i 6,5, boxer ble ikke vanlig før på slutten av 80 tallet. Spør en gammel DFS skytter og han vil forklare deg hvordan det gjøres.

Link to comment
Share on other sites

Mer OT :oops:

 

Jo foresten, fikk et par pakker med forsvarets nye miljøammo i kal 223, der var det jammen brukt berdanhetter........jeg ble sur.

 

Litt OT

Det er visstnok ikke berdanhetter selv om det er 2 eksentriske hull når du kikker nedi patronen. Det er bokserhetter som er satt i hettelommer med to eksentriske små hull... Mangler også ambolten i bunnen av hettlomma. Jeg har ikke plukka ut hetter selv av disse hylsene og sjekka, men fått dette fra seriøst hold.

 

Jøss, det var jeg ikke klar over. Jeg skulle presse ei 223 hylse i sizerdia og det ble bom stopp, kikka nedi og så to eksentriske hull. Tanken jeg fikk da: Berdan, pokker, er det mulig at noen leverer slike hylser i 2008?. :evil:

 

Skal demontere en patron og se hvordan dette ser ut...... :)

Link to comment
Share on other sites

Mer OT, beklager til trådstarter....

 

Da har jeg trukket kula på en 223 Miljø og fyrt av hetta i stua ( med demper på ) til ungenes store fryd, gnistret jo litt. :mrgreen: Kona gnistret også...... :wink::mrgreen:

 

Du hadde helt rett Hornetman. Boxerhette og to eksentriske tennkanaler.

Er det mulig å lage noe sånn djevelskap? :evil::evil:

Fyren skulle ha vært piska på balla med brennesle. :mrgreen:

 

223Miljpatroner003Medium.jpg

Link to comment
Share on other sites

tilbake til trådstarters spørsmål.

 

hylse uten tennhette og med kule montert er det DFS skyttere vanligvis bruker som "klikkpatron" for å feks øve ladegrep til stangskyting. så den klikkpatronen du er blitt tilbydd kan defineres som en klikkpatron i mine øyne.

 

om den skåner tennstempelet, neppe.

men kange klikk kan du ta uten at tennstempelet ryker?

i sauern min har jeg tatt tusenvis uten knekt tennstempel som resultat.

Link to comment
Share on other sites

Meget mulig, men jeg skulle altså få en vanlig klikkpatron istedet, og sier ikke nei til dette. Er trossalt ikke ladegrepet jeg skal trene, er avtrekket :)

 

Men kommer nok til å gjøre den butikkansvarlige obs på det, han trodde det sentrerte punktet fjæret, og derfor skånet tennstiften :wink:

 

 

Om klikking går greit eller ikke tror jeg det ble diskutert i en annen tråd her inne!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...