Jump to content

Hva er vitsen med lengre løp i hagler?


johals

Recommended Posts

Lengre hagler har en tendens til å "peke" bedre,

og forbedre mulighet for treff på fluktskudd.

 

Selv merket jeg dette på en hagle jeg endte opp med å gi til en kamerat,

skjøt 23/25 med den før jeg kortet den ned 10cm,

da gikk treffene ned til 12-15/25.

 

Var faktisk enklere å bare "peke" med den når den var litt lengre.

 

Samling avhenger av hvilken choke du bruker.

En hagle med 50cm løp med trekvart choke (skal iallefall) samle likt som en hagle med 80cm løp og samme choke.

Link to comment
Share on other sites

du får jo som kjent litt mer hastighet i lengre løp

For sentertente rifler: Ja

For svartkrutthagler: Ja

For salongrifler: Nei

For røyksvaktkrutt-hagler: Nei

 

Lengre pipe gir mer stabil sving og, som VeT|Us skriver, "peker" bedre. Kort pipe på hagla gir gjerne litt mer "nervøs" oppførsel i svingen og er vanskeligere å treffe godt med. That's it.

Link to comment
Share on other sites

Og så smeller det mer fra korte hagler (munningen nærmere øret).

Løpslengde har for dagens hagler, kun relevans til støy og balanse (i omvendt rekkefølge).

 

Man må rett og slett bare prøve seg frem til hva en liker og skyter best med.

 

Kan gi ett eksempel, meg selv for 18 år siden (i militæret på Steinkjer).

Skjøt med velferdens Baikal 12/70 O/U. Treff lå vel på jamt 11-13/25. Måtte alltid sikte (kort kolbe) og skjøt de så lang ute at jeg ble indelig hatet av de som skrev (mye visking da jeg ofte knuste duene helt ute ved siste stolpe :twisted: ).

 

Prøvde så den styggeste hagla jeg vet om, en Valmet. Bygget for voksne folk med litt lengde alle veier.

Hatet den som pesten, men traff etter kort trening (10skudd) jamt over 14-17/25 den dagen jeg brukte den (han ville selge den til meg). Den skjøt jeg duene med på like kort eller kortere hold enn de fleste andre, men jeg bommet på lange hold, da jeg ikke hadde vent meg til siktet (skjøt normalt uten å sikte med den), på slutten begynte det også å komme seg litt. :D

Men gud for ei støgg hagle.

 

P.s beste jeg noen gang skjøt med baikalen tror jeg var 17/25 eller 18/25, med valmeten klarte jeg å skyte 22/25 i konkuranse den dagen og vant (og jeg følte jeg hadde mer inne) :shock:

 

Så at hvordan en hagle passer deg har noe å si, er jeg i hvertfall overhode ikke i tvil om. 10cm her og der gir lett enorme forskjeller når ting skal gå fort.

Link to comment
Share on other sites

Pipelengden har befintlig lite og si i forhold effekt. Med lengre piper, vinner man kunn som andre har nevnt tidligere, bedre "pek". Et lengre våpen vil også gi bedre stabilitet i svingen eller bevegelsen i forhold til et bevegelig mål i ikke altfor høy hastighet.

Personlig, tror jeg ikke så veldig mange har brukt for hagler med løp over 78 cm, men ser jo, at endel skyter med 81 og enda lengre løp.Selv skyter jeg grener som jegertrap, skeet samt jakter endel, og til mitt bruk har jeg 78cm til trap, 72 cm til skeet og til slutt 70 cm til jakta.

De aller fleste hagle patroner ladet i dagens moderne tid, er ladet med krutt som er totalt forbrendt i et løp på 54 cm så strengt tatt, klarer man seg med denne løpslengden. Skyteegenskapene derimot, fordrer nok noe lengre piper.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du får påmontert samme choke som du brukte før, blir skuddbildet det samme på XX antall meter som før.

 

Det betyr: Haglas potensial er den samme, og den kan isåfall fremdeles samle haglene innenfor den samme diameteren den kunne før kapping av pipe. MEN; Med kortere pipe er det etter min mening vanskeligere å treffe, iallefall på fluktskudd.

Så derfor kan du kanskje ikke skyte på like langt hold.

Link to comment
Share on other sites

Melder meg på i 'bedre sving' koret.

 

Har ett løp på 68 cm gjenget for Remington-choker. Der er utvalget relativt stort, så i tillegg til normale choker har jeg en rimelig harry regulerbar sak m/flammedemper. Naturlig nok stor og tung. Stor forskjell på bevegelsen i hagla med og uten vekt ytterst.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...