Jump to content

416X68 Rhino Villkatt


Rino Hals

Recommended Posts

Har bilde men får f#¤ ikke lagt det ut. Det er for stort...

 

Legg det inn paa photobucket og reduser stoerrelsen, da vel...

Eller send det paa mail til wr318ne(at)yahoo.no, saa gjoer jeg det for deg.

For det bildet maa vi nesten se...!!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Oida, her var det mye pent å se på. Nå tar jeg sats og hopper etter Wirkola, men har man lovet så har man lovet.

 

Her er .404'n min:

IMG_2573-1024.jpg

 

Stilen er nok mer praktisk enn klassisk, men jeg har prøvd å hente litt inspirasjon fra mellomkrigstidens "Game ranger" rifler fra Jeffery og Cogswell & Harrison. Ikke noe fancy. Jeg må understreke at stokken ikke på langt nær er ferdigbehandlet. Den har bare fått første dose med min hjemmelagede og superhemmelige (døh!) alkanna-valnøttoljeblanding. Stokken skal mettes og porer skal fylles når den tid kommer. Grepskappe og bakre remfeste skal selvsagt også blåneres.

 

Man kan forhåpentligvis skimte diopteret på låskassebrua. Noen vil sikkert stusse litt på valget av siktemidler, men det er en lang historie som jeg heller får ta en annen gang. Børsa har også baser for svingmontasje.

 

Her ligger et par bilder fra andre vinkler, for dem som måtte være interessert:

http://kammeret.no/bilder/albums/userpics/10710/IMG_2566-1024.jpg

http://kammeret.no/bilder/albums/userpics/10710/IMG_2558-1024.jpg

http://kammeret.no/bilder/albums/userpics/10710/IMG_2568-1024.jpg

 

Når tiden tillater det har jeg tenkt å lage en egen prosjekttråd med mer info og flere (og forhåpentligvis bedre!) bilder. Inntil videre skylder jeg på dårlig fotolys, dårlig fotograf, og dårlig kamera til formålet.

Link to comment
Share on other sites

Ikke nok med at dere "stjal" sårt tiltrengte timer av min skjønnhets-søvn i natt, men nå er dere pinadø i gang med å ødelegge arbeidsdagen også!! :wink:

 

Spøk tilside... Utrolig artig å få "være med" på prosjektet ditt helt fra planleggingstadiet, Rino. Og ikke minst, meget innspirerende.

Har selv en G33/40 kasse liggende "å slenge". Denne må da kunne brukes til noe tilsvarende? Kanske en .404 .eks?

Link to comment
Share on other sites

Har selv en G33/40 kasse liggende "å slenge". Denne må da kunne brukes til noe tilsvarende? Kanske en .404 .eks?

Det meste går an, men jeg ville ikke bygd en .404 eller noe annet tilsvarende grovt på en G33/40. Har en følelse at børsemaker'n vår er enig med meg her, men han skal selvsagt får svare for seg selv. For det første blir det lite gods mellom kammeret og løpsgjengen, og ikke minst, G33/40 er ei kasse skreddersydd for lettvektsrifler og .404 Jeffery er liksom ikke kaliberet man helst velger i ei slik rifle.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nydelig børse Elgen. Et spml: er veldig intr i å få høre hele historien bak diopteret.

 

BTW: er det noe kjent med det underbeslaget ? ;)

Takk, takk! Nå vil jeg selvsagt ikke kuppe tråden til Rino, men slike ting som sikter og underbeslag kan vel være av interesse for alle "prosjektplanleggere", så jeg kan si noen ord.

 

Når det gjelder sikter, så har det seg slik at jeg lenge har vært en stor tilhenger av jaktdiopter. Noen husker kanskje "Svinet", den stygge svarte 8x57 Mauseren som jeg hadde med på SF et par år. Svinet hadde et Husqvarna jaktdiopter på låskassebrua og i tillegg en 2x kikkert i Scout-montasje framme på pipa. Etter å ha skutt et par elger og flere tusen treningsskudd med denne børsa hadde jeg lært et par ting: 1) Scout-konseptet er for meg helt uegnet til jaktbruk, og 2) jaktdiopteret er forbausende raskt i bruk og dessuten omtrent jevngodt med kikkerten presisjonsmessig. Etterhvert kom det en ny høst, og svinet måtte som svin flest bøte med livet og ble behørig slaktet og partert. Mesteparten av flesket ble solgt eller gitt bort, noe gikk rett på dynga, men hjertet (dvs. låskassa) tok jeg vare på. Det er den som nå sitter i .404'n, som jeg i noen år hadde gått og grublet på.

 

Jeg var helt klar på at jeg ville ha diopter i stedet for et klassisk skur, rett og slett fordi jeg personlig skyter både bedre og raskere med et slikt sikte. Samtidig ville jeg ha mulighet for å montere kikkert. Her må jeg innrømme at behovet for kikkert har sitt utspring i Druugt Hold øvelsen på SF, som jeg pga. kaliberfaktoren var så heldig å vinne et år med 9,3'en. Men okkesom, den åpenbare løsningen var Recknagel sitt geniale jaktdiopter, som passer på baser for svingmontasje fra samme firma. Kanskje ikke like elegant som tradisjonelle åpne sikter, ettersom diopteret må plukkes av før kikkerten settes på, men det tar omtrent 5 sekunder.

 

Etterhvert som tiden gikk og børsemakeren (RH) somlet, begynte tankene å kverne omkring klassiske storviltrifler og mer "riktige" åpne afrikasikter. Til slutt ringte jeg Ragnar og vi ble enige om å droppe diopteret og heller sette et enkelt, åpent V-skur på løpet. Men da børsa var ferdig og jeg skulle hente den, ja da hadde karen glemt denne avtalen, og det satt ikke noe skur på løpet. Jeg syns jeg hadde ventet lenge nok, så jeg tok med meg børsa slik den var, med diopteret i reserve. Det er selvsagt ingen stor sak å sette et skur på løpet hvis jeg i fremtiden vil ha det, men egentlig trives jeg godt med diopteret.

 

Her er et nærbilde av diopteret sammen med en liten detalj som jeg er fornøyd med:

http://kammeret.no/bilder/albums/userpics/10710/IMG_2571-1024.jpg

 

Når det gjelder underbeslaget, så tviler jeg på at du drar kjensel på akkurat dette. :wink: Det kommer nemlig fra Ted Blackburn, og er laget for lengre patroner enn originalen. I utgangspunktet tar det patroner på opptil 92,5 mm lengde, men jeg har kortet det inn til 90 mm ved å lodde inn en platebit i front. Ted Blackburn er en trivelig kar som virkelig kan sine saker, men dattera hans Maggie som driver butikken er et rotehue av dimensjoner, og jeg kommer nok ikke til å kjøpe noe mer derfra med mindre jeg må. I dag lages tilsvarende underbeslag av både Duane Wiebe og D'arcy Echols, i tillegg til Sunny Hill og Recknagel (de to sistnevnte er svinedyre).

Link to comment
Share on other sites

Det er bare hyggelig at du skriver og evt legger inn bilder Elgen.. Det skulle bare mangle...

 

 

Her er Rigbyen jeg skrev om litt tidligere...

 

 

IMG_2924%5B1%5D.jpg

 

IMG_2925%5B1%5D.jpg

Jeg legger ved dette bildet også, som viser hvor baksiktet er plassert på dette våpenet.

 

Litt unødig å ha montert kikkert på rifla, men eieren mente at det kanskje var orginalt (noe jeg betviler).

Uansett greit for eieren som er plaget av "dårligere syn" enn de fleste..

Link to comment
Share on other sites

Takk til Elgen for visning! Den blir flott! Ve å bruke en lav kikkert og diopter satt i samme montasje, får du så likt siktebilde ved anlegg på stokken som mulig, veldig bra!

 

Den Rigby'en, Rino, vet du når den ble laget? Ser ikke bort fra at den kom med de kikkertmontasjene, de har lenge montert kikkerter, som dette bildet viser av en .350 Rigby fra gamle dager:

skann0006.jpg

Men det er jo en dårlig løsning, siden kikkerten blir alt for høyt montert. Men konservative gamle børsemakere var ikke så glad i de nye siktemidlene, og viste liten forståelse for bruken.

Link to comment
Share on other sites

Den Rigby'en, Rino, vet du når den ble laget?

 

Jeg har sendt en mail til eieren, min sør-afrikanske jaktkompis Jan, med spørsmål om våpenet, samt om han gidder å skrive litt om historien bak våpenet. Så vi får se hva som etterhvert dukker opp av opplysninger.

 

Hva vet du om historien bak våpnet ditt Hyper? Vet du hvor "kassa" har gjort tjeneste?

 

Edit:

Rigbyn felte i 2005 en flott bøffel hos Pierre van Tonder i Selous, Tanzania.

Link to comment
Share on other sites

For det første: dette er veldig moro :)

 

Jeg vet litt om børsa - og den har nok vært flere steder i verden før den havna i Norge.

 

Jeg kan jo først si litt om opprinnelsen. Den ble bygd tidlig i 1920, og den som bestilte den var Captain Lomax (nemlig!). Høres vel egentlig ut som en tegneseriefigur, og hva som skjedde vet jeg ikke, men etter det jeg kan lese meg til så ble kjøper i desember 1930 JG Gamble. Har forsøkt å finne noe spor videre, men det har jeg ikke lykkes med. Stokken var 14 3/4 tommer, og med en cast-off på 1/8. Løpet var 25''. Noe særlig mer vet jeg faktisk ikke om original tilstand. Det er likevel trolig at denne var utstyrt med magasin, selv om det var ordinært hengsla beslag da jeg overtok den (tydelig at det var skiftet ut i "senere" tid). En annen ting som jeg mener tyder på dette er at dette var en "Best Quality" og har mateklips. Den neste delen av historien blir litt spekulasjon, men de kildene jeg har hatt tilgang til mener at det er sannsynlig at børsa ble brukt i Afrika frem til 2. verdenskrig. Så er jeg rimelig sikker på at denne ble beslaglagt der under krigen, samlet sammen med mange andre våpen og lagret. En eller annen gang etter krigen havnet denne i en "haug" med våpen som fant tilbake til sitt hjemland - England. Så hadde det seg slik at en nordmann bestilte en god del mausere (låskasser) fra denne engelske våpenhandleren (omtrent på midten/slutten av 70-tallet). Den lasten som kom var i dårlig forfatning og ble sendt i retur, men da hadde tydeligvis våpenhandleren kommet på bedre tanker og sendte over en ny last med helt andre låskasser. Her lå bla 425'en (samt en god del andre flotte låskasser). Kassen har ligget innerst og bakerst i et våpenskap inntill jeg kom over den for noen få år siden.

 

Jeg vet med andre ord ikke nøyaktig hvor denne har vært, men ut fra tilstanden så er det vel sannsynlig at den har vært med på jakt noen ganger ;)

 

Det som virkelig var en jobb var å forsøke å finne et originalt magasin (som på tegningen). Det lykkes jeg med (trodde jeg) og fikk en pakke fra en børsemaker i Sør-Afrika. Ved nærmere undersøkelser har nok dette magasinet vært brukt til enda lengre patroner enn 425'en, men det er så nærme som jeg foreløpig kommer. Målet er selvfølgelig å få tak i et originalt, men da skal jeg ha mye flaks tror jeg. Om jeg ikke husker feil så sendte den eminente Fossdal meg en tegning av et slikt magasin (stemmer ikke det Fossdal?) - så det er alltids mulig å bygge det fra grunnen av.

 

Noen av patentene er ikke "originalt WR". Bushprotectoren er f.eks en konstruksjon fra Ola, men den fungerer utmerket. WR sine var lengre, og det var ofte brukt perlekorn isteden for stolpe. Jeg tror jeg har lyst til å prøve perlekorn i forsiktet en gang :) Forskjeftet var nok også betraktelig kortere den gangen - oktogonløp er vel heller ikke sannsynlig, og så hadde vel stokken betraktelig mer fall også (mener Fossdal er veldig glad i mye fall :mrgreen: )

 

Nederst noen bilder som faktisk dokumenterer noe av det jeg har skrevet.

 

sertifikat.jpg

 

side1_bok.jpg

 

side2_bok.jpg

 

425_prosjekt.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det skjer ting, men det går ikke så fort.

Jeg jobber med å få tak på hjertet (låskasse)til prosjektet. Har sett litt på hva som i dag finnes av muligheter, og har vurdert Mauser, Winchester og flere andre. Men jeg vil tro at det til slutt ender opp med ei ”custom” kasse tilpasset patronlengden på patronen jeg vil bruke. Jeg vil da kunne få ei ny kasse, underbeslag og magasin som får de rette utseendemessige og funksjonelle detaljene som square-bridge (med intrigert hakemontasje), sikring, utforming av hevarm pluss pluss. Jeg er i dialog med en produsent om dette, og snakket med de senest for noen minutter siden.

 

Ellers spinner tankene rundt alt annet på våpenet, deler og detaljer. Listen over detaljer begynner etter hvert å vokse. Jeg fikk for noen dager siden et par 8X68S hylser av mr. Hansen her, og leker litt med dem. Vil gjerne forsøke å få formet dem slik patronen vil bli. Det vil jo være artig å ha noe ”håndfast” å tukle med og se på ikke sant.

 

Fossdal. Rom ble ikke bygget på en dag.! Det kommer neppe denne rifla til å ble heller…

 

Gud bedre så gøy dette er.

Link to comment
Share on other sites

Vil gjerne forsøke å få formet dem slik patronen vil bli. Det vil jo være artig å ha noe ”håndfast” å tukle med og se på ikke sant.

 

Fossdal. Rom ble ikke bygget på en dag.! Det kommer neppe denne rifla til å ble heller…

 

Gud bedre så gøy dette er.

 

Ja, jeg sjønner det. Jeg synes bare også at dette er gøy, jeg går her og venter på hylsene mine til mitt eget prosjekt, og så lurte jeg da vettu.... :D

 

Ikke så lett å få til en slik dummy i heimen om du har tenkt å blåse ut skulderen, men om du velger å kun åpne hals til .416, kan sikkert R.Hansen lage kammeret, så du trenger ikke spesial brotsj. Jeg ville likevel av praktiske grunner blåst ut skulder, og synes som sagt at .416RemMag er en grei indikasjon på hvordan den da ser ut - fra beltet og opp.

Men du ønsker kansje kortere eller lengre hals, brattere eller slakkere skulder, hva vet jeg.

Personlig synes jeg patroner med kort hals, som .416 Taylor, ser litt merkelig og krampeaktig ut, men på et så personlig prosjekt er det jo viktig at du lager det akkurat som DU vil. Og da tar det tid, I know.

 

Men man må da få spørre! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har infuensa for tiden, men for guds skyld Fossdal, jeg lurer selv jeg, og du må ikke tro at jeg er grinete eller ikke liker at denne diskusjonen pågår. Dette er interessant og jeg koser meg med prosjektet.

Grunnen til at jeg ikke har skrevet mer om dette på noen dager er jobb, en tanke problemer på damefronten, unger pluss div.

 

Tilbake til hylsene/patronen.

Jeg har så vidt snakket med Roger Hansen om kamring osv. Det viser seg at Bamrud har ei rifle i 35(8)X68 som skal ha utblåste vegger(kamret av Roger?), og jeg tenkte å ta en ørliten prat med han (Bamrud) om hjelp til å ta en ørliten blowout av ei eller begge mine hylser, men har ikke kommet så langt ennå. Da gjenstår kun å åpne til 416 etterpå. Går dette så er det vips…. Og jeg har et utgangspunkt det går an å ta en titt på. Har lyst til å måle volum osv. Gøy dette!!

 

Fillern… Nå fikk jeg lyst til å skyte!

 

Og nei Hallgeir, Hansen-kasse er ikke det jeg har i tankene.

Link to comment
Share on other sites

Min variant er en umodifisert 8x68S i motsetning til 35VRM som er en mer Improved verson.

 

Men ta deg en prat med Bamrud, han er en likandes kar! :wink: Du kan sikkert få noen tomhylser av han!

Det sparer deg for mye bry å ta denne varianten, og den vil se bra ut!

Om du vil ha mer improoved, kan du kansje låne 35VRM brotsjen, og la Ragnar bruke den?

Link to comment
Share on other sites

Etter en PM med Bamrud gikk dette opp for meg ja, men uansett er dette interessant til tusen.

Jeg får forsøke å spore opp noen som har ei rifle kamret for 35vrm og høre om det går å lukte på ei hylse eller to. Kanskje en eller annen som leser tråden kan være til hjelp?

 

Dette begynner virkelig å bli gøy. Det ser ut til at dette blir ei rifle bygget på ei kasse som INGEN andre har fra før.

 

Det var derimot en ting jeg ikke tenkte på å spørre produsenten om, og det er muligheten til å sette navn på våpenet.

Er det mulig å gi den navn etter ønske, eller MÅ den ha et produsentnavn?

Hva er muligheten for å søke å få lov til å bygge selv? Og da selvsagt i samarbeid med en børsemaker?

Det hadde vært styggmoro å ha et våpen med eget navn…

 

Hmmm. Dette blir mange tanker... Og spørsmål...

 

 

Edit: Skriveleif

Link to comment
Share on other sites

Om du vil ha mer improved, kan du kansje låne 35VRM brotsjen, og la Ragnar bruke den?

 

Det er Rangnar Hansen som har brotsjen. Men om han kaller den for 35 VRM er vel tvilsomt.

Er vel .358x68 Imp eller noe sånt.

 

En sak jeg lå vekt på var at jeg kunne lade mantlede revolverkuler og reduserte ladninger. Tror du kan gjøre det samme i .416

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Den Rigby'en, Rino, vet du når den ble laget? Ser ikke bort fra at den kom med de kikkertmontasjene, de har lenge montert kikkerter, som dette bildet viser av en .350 Rigby fra gamle dager

 

 

Fikk bittelitt info i dag Fossdal.

 

 

I have very little information on the Rigby. The previous owner only had it for a few years and he did not know the owner before him, so I have no hunting stories about the rifle. It was in pretty bad shape when my father got it. The stock we had to throw away as it was oil soaked and compacted. The metal also showed signs that someone had worked on it very roughly.

 

From Rigby (when they were still owned by Roberts & Son in London) I learnt that it had been made in 1911 and sold to Newland and Tarlton in Nairobi, Kenya. They were the Rigby agents there at the time and also one of the first Safari outfitters. Notably they organised the Roosefeldt safari and Leslie Tarton, one of the partners accompanied them for part of it.

 

Sadly I don't have more.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 3 months later...

Beklager 35 VRM

 

Jeg har misset "bumpingen" din.

 

Hele prosjektet har ligget på is, og jeg har puslet med en del andre ting. Blant annet har jeg vært i Afrika der jeg fikk besøk av Bamrud og 35X68n hans (den var uhyre effektiv!), og fikk til og med gleden av å guide han på noen spennende jakter.

 

I løpet av tiden siden sist har jeg vært på utkikk etter et egnet "slakteoffer" å kreere dette på. Jeg ble lovet ei nyprodusert kasse, men produsenten har alt for mye annet å holde på med, så.. Hva skal man gjøre da? Som sagt så er dette et prosjekt jeg har tid til å la gå over tid, så noe stress fra min side vil ikke finne sted.

 

Siden sist har jeg også vært i tenkeboksen og funnet ut at jeg nok vil skaffe meg ei fabrikkrifle i Rigby også? Trenger noe som kan brukes som back-up våpen, og jeg trenger den mye før jeg kan få bygget noe eget.

 

Men takk for at du tok opp tråden igjen. Jeg hadde ikke glemt dette, men som sagt kun lagt det litt på is.

 

Ps.

Det har vært nevnt at planleggingen er halve gleden. Det skal jeg skrive under på. Det er en glede å pusle med slikt som dette. Studering av andre rifler, lesing av gammel litteratur, tenking og kanskje det viktigste, føle at man er i ferd med å skape noe…

 

Edit:

Endret trådtittel

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Tråden dukket opp igjen på chatten i kveld.

 

Jeg har ikke gitt opp tanken på denne "villkatten", men har lagt det hele på is...

 

Endte opp med å shoppe en Lott for et år siden...

 

Men, som sagt så er denne ideen fortsatt aktuell, og ser gjerne at evt interesserte fortsatt kommer med innspill.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...