Jump to content

Basset Artesien Normand (BAN-tråden)


Bård 308

Recommended Posts

Takk å takk dere :D Jo her går det strålende. Custern fikk meg på ja :) Har samme fremgangen som deg tikkat3sv. Chess har markert 4 ganger at hun vill ut, og alle gangene gjorde hun fra seg :lol: Ellers er det mye snø her i s.sjøen, og det snør pinadø bare mer. Ser frem til barmark nå vill komme i gang med treningen :mrgreen: Har en plan på å få Chess godkjent ettersøks hund før jeg starter innjagingen. Komentarer/erfaringer på dette mottas med takk.

 

Ranger: Du er hjartens velkommen til sybyæ nårti så helst :D

 

MVH Gerald

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 530
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Har en plan på å få Chess godkjent ettersøks hund før jeg starter innjagingen. Komentarer/erfaringer på dette mottas med takk.

 

MVH Gerald

 

Tror ikke det er så dumt å prøve å få bikkja godkjent som ettersøks hund før du begynner å jage med den. Tror du fort kan få en hund som loser i band hvis du jager for mye med de.

Jeg fikk BAN`en min godkjent før den var ett år. ventet bevist med å jage for mye med han før jeg fikk gått ferskspor prøven!

 

En annen ting jeg vil anbefale deg sterkt er å trene søk med bikkja! Det har du igjen mye for!

Jeg har ikke vært flink nok med min, og det ergrer meg noe så j.... Min jager bra, men er altfor trang i søka, og jeg tror det kommer av at jeg har gått så altfor mye med han.

Min er bare 1,5 år gammel, så jeg håper jeg kan få trent litt bedre søk med han.

Skulle nesten ønske jeg brakk ett bein eller noe til høsten, slik at jeg ikke klarte annet enn å sitte rolig å vente, vente å vente. Er altfor rastløs av meg :(

Link to comment
Share on other sites

Hei. Nå er Chess snart 11 uker :mrgreen: Er fortsatt srålende fornøyd. Chess er så og si stueren,og hun kan komandoen sitt og på plass :D Det er ei meget lærenem frøken. Eneste problemet er å komme seg ut. Alt for mye snø :evil: Setter inn et bilde som er tatt i dag. Hvordan går det med dere andre som har fått valp fra Woods Bullet??

 

289zvv7.jpg

 

 

Bullstaff: Står det bra til der?

Link to comment
Share on other sites

Hei Hei...

Kan ikke si at Bea er helt stueren enda. Er ofte ute, men om jeg ikke følger med kan det skje uhell. Hun har tilgode å gi beskjed når noe skal ut. Har du bare luftet Chess ofte eller har dere drevet noen form for trening?

Ellers går det meste bra med Bea, hun har også lært seg sitt, men på plass sitter ikke helt enda.

Vi har øvd litt på spor de siste dagene, har slepet en del av hundepølsa rund omkring både ute å inne, og det er tydeligvis veldig gøy. Utrolig nese på disse hundene :)

 

Frank

Link to comment
Share on other sites

Hei. Har ikke gjort annet en å slippe henne ut hvær gang hun har spist, sovet eller lekt. Det skjer små uhell her også enda, men det er lenge mellom hver gang. Jeg slipper henne også ut med en gang hun har hatt et uhell. Ser jeg at hun setter seg inne er det et bestemt NEI å rett ut.

Link to comment
Share on other sites

Joda, her går det riktig bra. Det blir noen dammer her enda også må jeg innrømme, men et færre antall da. Hun vet hun ikke skal, for når jeg tar henne på fersken, så sprinter hun mot det som kan være døra ut... Har prøvd flere alternativer der da :lol:

 

Ellers er dere nok litt lenger enn meg når det kommer på pølsetrening i stua! Det kryr pinadø med bikkjer her( da jeg også passer på en til, også kommer jammen Amie(parson) innom snart også..), så tida mi strekker liksom ikke helt til føler jeg. Nå er jeg riktignok så bortskjemt at jeg har egen trener til Salma jeg da! Privattrener... svært skar det vara!

 

Salma vokser nå til og jeg må vel innrømme at hun minner meg veldig om min første BAN Chico i temperement og oppførsel. Hun er noget sta kan man si, uredd og med en liten f... i øya innimellom :lol: . Men blir a i skauen som chico ble også, ja da har jeg da klart noe. Skal virkelig ta meg selv i nakken, og bruke tid på henne i sommer og høst. Forventningene er jo store!

 

Fokuset blir vel liggende på Salma og Sting i år. Sting har jeg ment å få stilt på jaktprøve til høsten. Det var jo meget hyggelige tendenser hun viste nå i fjor så der kan man leve litt i trua om en skikkelig jeger.

 

Ellers for de som skal til vikingskipet til helga, så kan man jo ta turen bortom standen til Norsk Bassetklubb.. Der skulle da være noen hyggelige mennesker der skulle jeg mene! Kanskje noen hyggelige hunder også!

Link to comment
Share on other sites

Hei. Må vel poste litt så det blir aktivitet på BAN tråden.

 

Var ute en times tid i et nydelig vær i dag :D Chess er blitt noe tryggere i skogen etter hvert. La seg vell ut en 30-40 meter før hun snudde å kom til bake. Ellers er det en drøm å ha henne i hus :D Rolig og meget trygg på alt og alle. Stueren er hun også :mrgreen: Trener spor med pølsebiter som funker helt fint. DETTE ER MORRO :lol: Legger ut noen bilder som er tatt i dag. Hvordan går det med dere andre som har valp fra W.Bullet?

 

2zxt4du.jpg

Dette er Chess og dattra mi på snart 4 år. :P

2he8sb9.jpg

11hz9r9.jpg

Link to comment
Share on other sites

BAN har ikke noe mer problemer med kulde enn de andre rasene. Jeg slipper hundene så lenge ikke stokken viser så veldig mye under 15 blå. Er det kaldere enn det så slipper jeg helst ingen av hundene om det så er støvere eller lavere type hunder. Men det hender jo....

Ser jo an litt da... om den viser 20 blå på morgenen så blir det jo gjerne litt bedre utover dagen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Flott bikkje LAD, jeg er litt svak for de der, kan være et interessant alternativ om man blir lei av masse pels! :wink:

 

Tåler de kulde godt disse? Da mener jeg en dag i snø opp til buken ned mot 10-15 kalde?

 

Det er min første jakt hund så jeg vet ikke hvordan rasen er generelt i mot kulda. Min hund er ung og kan si valp så jeg jeg gikk ikke med han på jakt hvis det var veldig kaldt. Vi var ute når det var kaldest ca. 7-8 kule grader og det gikk kjempe fint. Jeg tror som voksen hund han vil klare fint temperaturen av 10 - 15 kule grader men det er sikkert avhengig av hundens form og om han er helle tida inne i huset eller i hundegården. Min er mye ute i hundegården og hundehuset som er godt isolert og har varme kabler i gulvet så han klager ikke noe :lol: , tvert imot tror jeg han trives der bedre enn alt mass i hus av tre barn jeg har.

Link to comment
Share on other sites

Ja, da er Salma blitt tolv uker og det går fremover her. Stueren og spretter opp og ned terrassetrappa nå(to trinn). Hun har fått lov til å bruke den snødekte terrassen som do nå, men framover må a nok helt ned!

 

Hvordan går det med dere andre da? Jeg skulle fått tatt noen bilder snart, men jeg må nok innse at je er litt treg. Skal nok få til noen etterhvert her.

 

Ellers så går turen til Sør-Fron i morgen for å hente en parringshanne til prtugiseren! Dissa linjene har jeg sett etter en stund, og med gode jaktprøveresultater tror jeg det skal bli riktig så bra!

 

Ellers er det vel snart både årsmøter og samlinger for bassetfolket, så man ser vel noen av sjelene der! Får nok ikke reist på noen samling, men SKAL til Hokksund i allefall. Er NM på Stange samme helg, men har fått bedt meg fri fra resultatservicen den dagen!

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jo her går det bare bra. :D Chess vokser til, store forandringer for hver uke som går. vi bruker også verandaen til lufting, men etter hvert må også hun ned på plenen å gjøre fra seg. Det viser seg etter hvert at Chess er ei meget bestemt å MEGET sta frøken. Men det går vell å gjøre det om til noe posetivt. Kan vel være en fordel i skogen får jeg håpe :lol:

Står det bra til med dere andre da??

Setter inn noen bilder tatt nå i kveld :mrgreen:

 

2upsk1g.jpg

Dette bilde er litt snodig. Hun skal til å nyse :lol:

xkpoi0.jpg

m7yk4x.jpg

 

Bullstaff: Du må sette inn noen bilder av Salma. Er spent på hvordan hun ser ut :D

Link to comment
Share on other sites

Regner med ørene kommer helt ut i horisontalen akkurat i det nyset går! :mrgreen: Utrolig sjarmerende bikkje! :D

 

Basseter ER stae! :wink: Og trenger derfor å vite hvem som er sjef. Har ikke hatt noen fordeler med den staheten i skauen enda med min petit - tror jeg, men tiden vil vise. :D

Link to comment
Share on other sites

Hei igjenn.

Da er det vel på tide med en liten oppdatering. Jeg har vært bortreist de siste ukene så Bea har vært sammen med matmor noe som har gått heilt greit. Matmor går skole så det har blitt noen drøye timer alene, men det har gått veldig bra. Hun er desverre ikke 100% husren enda, men det er like før. Savner bare at hun gir beskjed når hun skal ut. Jeg har hatt to dager i skogen med henne i det forykende været som vi har i trøndelag for tiden. Det er en skikkelig morsom opplevelse å se hvor godt hun trives, å hvor spennde alt av spor er. Håper på mye tid i skogen iløpet av påsken og fremover. Ellers har jeg tenkt å jobbe litt mer på sportrening, men jeg får ikke tak i mere blod. Slakteriene i nærheten vil ikke gi meg noe på grunn av den ecoli smitten som er i Norge fortiden, så om det er noen i N-T som har en skvett å avse tar jeg gjerne imot. Benytter sjansen til å legge ut noen bilder i samme slengen jeg...

 

wimzuq.jpg

På tur til skogen.

 

23tik9h.jpg

"Lock on" på et eller annet i skogen, full fart!

 

2u7lj7l.jpg

Alt som ligger beleilig til rund forbi i stua skal inn i buret, så pluselig skal det ryddes å alt skal ut!

 

5z4ai8.jpg

En liten hvil etter skogsturen...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei alle sammen! Snakket med Ruger på telefon i dag, og vi ble enige om at nå måtte det ut noen nye bilder og historier! Sportreningen er i gang og vi venter spent på å få begynne å gå litt skikkelig blodspor!

Legger ved et par bilder av Salma. De er faktisk litt "gamle"(alt er relativt).

Salma er en veldig rolig og fin hund. Slår seg lett til ro både med de andre hundene i hus, og når hun ligger her alene! Vi gleder oss vilt til høsten kommer og vi kan begynne jakttreningen!

 

Salma%20front.jpg

Her hun ute i snøen og solen! Trives!!

 

Galleri1.jpg

Legger ved et bilde av fruen på tur med ca 50% av hundene...

 

salma.jpg

...og et der hun har blitt vekket på sofan... ikke helr fornøyd med det!

Link to comment
Share on other sites

:D I dag ble N S INTUCH Motvindens Qrut far til 9 valper. 5 tisper og 4 hanner. Send gjerne PM om de er noen som inntresert i valp på forsommeren. Ellers er det våren også en fin tid for oss BAN eiere. Gode forhold til sportrening og fersksporing. Nye jakttereng må sjekkes, viltåkere pleies, pelser skal strigles , negler skal klippes og far må øve på gangelaget til ringpresentasjon 8) .Ser fram til å treffe mange BAN`er i Hokksund. Ståle
Link to comment
Share on other sites

Gratulere Motvinden. Har et tispe fra forige kull. (Trine-Qrut) som jeg er meget fornøyd med. Har ikke angret ett skund på valg av rase. Chess har gått sitt første blodspor, med et meget godt resultat. Ser frem til fortsettelsen. Tenkta stille valpen på utstilling 30 mai i Hattfjelldal :D

Slenger med et bilde :D

o8gkrl.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja, nå har det fort blitt noen barnebarn på dere nå Ståle! Salma vokser til her, og jeg må si at detta er den mest harmoniske valpen jeg så langt har hatt i hus av navnte rase:-). Kan vel ha noe med at gutten gjør seg noen erfaringer også! Hu er i allefall fryktelig enke å ha med å gjøre!

 

Eller har vi gjort det stuntet nå og parret Ayla med Basse! Det trur jeg faktisk kommer til å bli knallbikkjer!

Basse har jo noen flotte gamle linjer som jeg har sett etter lenge(linjene fra min første hund Chico). Motvinden husker nok han i allefall. Bedre jaktbikkje har man neimen ikke sett i denna bygda! Så da må man ha trua.

 

Trur også vi nordbaggarna på gitte tidspunkt har mer kull enn svenskene! Og faktisk tror jeg at kvaliteten på kullene er brukbare også. Har ikke godt linjene etter sømmene, men trur nok det blir bra detta her.

 

Ellers kunne jeg ønske meg en forvert til en importhund fra Holland! Gjerne med overkommelig avstand herfra:-) Som en oppfordring!

Link to comment
Share on other sites

Ja noen barnebarn er det jo blitt nå . Den minste i siste kullet døde :| ,men det var gjene like greit. Det blir ikke noe mer på Qrut`n nå. Har hatt flere som vil bruke han , men de er jo en liten rase som ikke må overbefolkes av enkelte hannhunder. Der er nok eksempler på det , og det er ingen tjent med. Nå får vi se på disse to kullene. Trine og Qrut sine ser veldig bra ut, skal se Sandy på utstilling på Orre 1 mai. Det blir spennende, ser meget fin ut. Kraftig benstammer på de bildene som er lagt ut her. Blir spennende og følge med, kjekt med dette forumet så vi kan holde kontakt og følge med . Bilder , bilder og mer bilder. Hilse Qrut og Ståle.

Ps Skal få Sandy til og legge ut bilder fra utstillingen.

Link to comment
Share on other sites

Moren er Kustjagarens Gina og faren er Motvindens Rum som er fra Sverige. Tyra ble født i Lillehammer og holder nå til i Sør-Trøndelag hun er nå 8mnd og ble født 09.05.08 . Tyra har egentlig 8 søsken men 4 av dem døde under fødselen fordi riene sluttet da de siste 4 skulle bli født, dyrlegene ville ikke gjøre noe med dette, mens oppdrettern foreslo at de kunne sette i gang riene med ei sprøyte eller ta keisersnitt, men det ville ikke dyrlegen av ukjent grunn.

 

 

Jeg er ny her på kammeret, og synes dette er en veldig fin tråd.

Særlig artig er det å lese om dette spesielle kullet, da jeg hadde hannhunden i fjor sommer.

Samtidig stikker det litt, for Elmer måtte avlives i en alder av fem måneder.

Han hadde en beinsykdom som av og til kan ramme kortbeinte hunder, kalt Short Ulna Syndrome.

Så det gikk helt galt, men det gleder meg å se at det har blitt bra hunder av søsknene hans.

Det visste jeg egentlig fra før, i vinter hadde jeg en prat med eieren av ei annen "elmersøster".

De hadde da skutt tre rådyr for henne i en alder av sju måneder.

Han hadde blitt tilbudt dobbel valpepris for henne, men var ikke interessert i å selge.

Hadde jakta i alle år, sa han, hovedsaklig med dachs og drever. Men en sånn hund hadde han aldri opplevd. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...