Jump to content

Basset Artesien Normand (BAN-tråden)


Bård 308

Recommended Posts

  • 1 month later...
  • Replies 530
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

ja det var veldig trist. hadde store forventninger til denne hunden.det så så lovede ut.

Hadde fått kreft i blodkarene i tannkjøttet. så det var enten å fjerne halve ansiktet hans eller avlivning. da var ikke valget så vanskelig. dette var visst veldig uvanlig hos en så ung hund iflg vetrinæren.

så da blir det å se seg om etter en ny valp. og håpe på bedre lykke denne gangen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja, da har valpene såvidt begynt å reise til sine nye jakthjem! Litt liten interesse for rasen om dagen synes jeg. Skulle hatt noe på trykk eller noe i en film snart vi også folkens!

Sitter faktisk igjen med to perfekte tispevalper nå ved 8 ukersd alder! Har aldri skjedd meg før altså! Jaja... Skulle det være noen derute som trenger en rådyrhund får dere spre budskapet her!

 

tispe7.JPG

 

Ellers gratulerer med Qrut og avkommet! Moro det! Hadde ikke tid til noen tur ned dit i år gitt! Tarn til neste år!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Minner om ordinær drevprøve for bassetrasene på øya Vega nordvest for Brønnøysund i søndre Nordland 2.-5. september. Har plass til max 20 hunder, så her er det bare å melde på! :wink:

 

Ved mer enn 20 påmeldte hunder blir det loddtrekning om plassene.

 

Mer info finnes på Norsk Bassetklubb sine nettsider, og på NKK sine terminlister. Påmelding skjer til Jørgen Nergård, Norsk Bassetklubb.

 

Håper å se en BAN eller to der ute! :D

 

Edit: Editert teksten litt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jepp, det er loddtrekning ved overtegning av antall plasser, en klønete formulering av meg som jeg har endra på. Og Norsk Bassetklubb står som arrangør ja, selv om prøven(e) der ute er mitt hjertebarn. Jeg har sørget for terreng, losji og det som ellers trengs som ramme rundt et slikt arrangement.

Link to comment
Share on other sites

Så har den tunge dagen kommet og gått.

Rolf ble, etter måneder med både håp og fortvilelse, avlivet på mandag.

 

Vi har hatt tre treningsdager hver uke, resten var hviledager der det ble minst mulig aktivitet.

De lengste turene ble opptil tre og en halv time lange,

så han tålte etterhvert litt så lenge han fikk hvile neste dag.

Haltingen var der hele tiden, stort sett uforandret.

Og jeg har hele tiden vurdert en helt bestemt ting - hvordan han satt når han slappet av.

 

Jeg har hatt ferie i to og en halv uke, og bestemte på forhånd å gi blaffen i hviledagene i denne perioden.

Det er åtte måneder siden operasjonen, og han har hatt lang tid på å bygge seg opp.

En jakthund må kunne leve normalt uten at det må legges inn hvileintervaller,

så jeg begynte å ta ham med på små skogturer selv om vi hadde vært på tur dagen før.

Tok ham med til kompiser med hunder, selv om han dagen før hadde blitt sliten.

Sånn mener jeg at en hund skal kunne leve - i aktivitet.

Den skal holde på med ting den liker, skal kunne leke og utforske skogen...

Og hvis kroppen sier stopp, ja da bør den få slippe å bli redusert til en sofahund.

 

De siste dagene så jeg antydninger til at han igjen begynte å legge litt vekt over på det friske benet når han stod rolig eller satt.

Det betyr konstante smerter i det skadde beinet.

Søndag rodde vi ut til ei lita øy der han kunne rase fritt sammen med sine to jakthundkompiser.

De holdt det gående i drøyt to timer, i voldsomt tempo.

Jeg så på det som en test, den siste i en lang rekke.

Å begynne å holde ham i ro igjen, var ikke noe tema. Vi hadde kommet for langt til det.

 

Søndag kveld gråt han med en skjærende lyd.

Jeg visste jo hva det kom av.

Mandag morgen måtte jeg nesten dra ham etter meg rundt den korte morgenturen.

Han ville ikke gå noe særlig, og da vi kom hjem så la han seg på plassen sin og sturet.

Jeg forsøkte å få ham igang med draleiker osv, men det nyttet ikke.

Etterhvert satte han seg opp, og la nesten all kroppsvekt over på det friske beinet.

I tillegg til dette hadde han igjen store smerter i bakbena, han skrek til og forsøkte å bite seg i bakkroppen.

Dette kjente jeg igjen fra i vinter, da veterinæren konkluderte med at han hadde løse kneskåler.

 

Jeg har holdt på med treningen så lenge smertene har vært relativt små,

for jeg har jo håpet at en større og sterkere muskelmasse kanskje kunne løse problemene.

Men nå var det ingen som helst tvil.

De akutte smertene var for store,

og jeg innså også at han aldri ville kunne bli noe i nærheten av den hunden som han hadde fortjent å være.

Det var på tide å la ham få fred...

 

 

2ev91fm.jpg

 

Rolf 5/6 '09 - 19/7 '10 R.I.P

 

 

 

 

 

Så hva gjør man videre da?

Gir man fullstendig opp og slår fra seg alle tanker som kretser rundt videre hundehold?

Av ren kjedsomhet, klikket jeg meg i går inn på finn.no.

Der hadde selveste Bullstaff ei nydelig fem år gammel tispe som han skulle selge til den rette.

Bullstaff har jeg hatt mye kontakt med, dette er en mann av rette virket.

En hund derfra, selv en som er ferdig formet, lokket plutselig mer enn jeg på forhånd kunne forestille meg.

Men uflaksen min fortsetter - den nydelige, lille tispa hadde blitt hentet dagen før.

Og det klarer jeg nok ikke å få ut av hodet på en stund, det knyter seg i meg når jeg tenker på hvor nær jeg var..

 

Ferie har jeg fortsatt, i halvannen uke til.

Det er for kort tid for en ny valp, men nok av tid for en voksen eller unghund.

Så hvis noen skulle vite om et snilt og rolig talent som ser seg om etter et godt hjem...

Link to comment
Share on other sites

Oi, det var trist! :( Har fulgt med på Rolfs kamp her inne og krysset fingrene for han, men du gjorde det rette føler jeg. Han fikk alle mulige sjanser, men kunne aldri få et fullverdig liv med slike smerter. Kondolerer. :(

 

Får håpe du finner en ny hund.

Link to comment
Share on other sites

Det hadde også vært bra om basset artesien normand i større grad blir stilt på jaktprøver, en liten rase trenger den eksponeringa det gir. :)

 

Bra hunder gir god reklame og dermed etterspørsel, og rasen kan øke i omfang. Det er litt kjedelig at petiten har fått så stort forsprang på de andre bassetrasene.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Litt liten interesse for rasen om dagen synes jeg. Skulle hatt noe på trykk eller noe i en film snart vi også folkens!

 

Ja, den tanken har slagit även mig...

 

För några veckor sedan satt jag på en trädgårdsservering med basseten under bordet. Tre danska tanter kom förbi.

”Iiih, men hvor er den söd!” sa den ena.

”Det er en basset!” förkunnade den andra.

”Naj, det er ikke en riktigt basset, öronen er for korte! ” hävdade den tredje, som förstås hade Basset Hound i tankarna.

Här var jag tvungen att lägga mig i och förklara att detta visst var en riktig basset, faktiskt om möjligt ännu mera ”riktig” än BH. Och sedan följde den sedvanliga föreläsningen om rasens ursprung och användning, släktskapet med BH, etc, etc.

 

Herreguuuud vad jag är trött på att så gott som ingen (inte ens jägare!) vet att det finns fler bassetar än Basset Hound. Behovet av marknadsföring är oändligt. Månne går det att produktplacera rasen? Basset Hound finns ju i en serie (”Fred the Basset”) och i svensk barnlitteraturen (”London” i Nelly Rapp-böckerna). Till och med Basset Griffon Vendéen har lyckats krångla sig in i en barnbok (”Morris”-böckerna). Fast det är klart, man kan ju lyckas bara alltför väl, tänk på hur det gick för dalmatinerna (”Pongo”) och collie (”Lassie”). Det här tål att tänkas på... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Venatrix; jeg tror du skal være VELDIG GLAD for at BAN eller for den saks skyld flere bassetraser IKKE får eksponering i film, bøker etc! Da ender det veldig fort som med mange jakthundraser; de blir selskapshunder. Ukritisk avl skyter i været, jakthundlinjene konkurreres ut eller blir utvannet.

Se bare på feks beagle, dachs, basset hound (!), Foxterrier osv. Majoriteten er selskapshunder i dag.

 

Nei dere, bruk slike forum som dette, send inn bilder/historier til jaktblad, lag hjemmesider om rasen, mm.

 

Og ikke minst; still hundene på jaktprøver! Skal flere få øynene opp for en liten rase så må de vise til noe prøvemessig, og ha det eksteriørmessige i orden også. Driv hundene fram til championat og la de bli kjent i de rette målgruppene.

 

Min mening er at om man eier en hund av en snever rase så har man plikt til å være ambassadør for rasen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Først: Kondolere med Rolf, Snokum! Det er trist å oppleve sånnt, og attpåtil to ganger på rad... Håper du finner en god en med bra helse nå!

 

Bård 308: Har Garmin som jeg brukte på moderen; det var faktisk så morro og interessant at jeg gikk glipp av flere rådyr! Sto og så på skjermen og hørte losen kom nærmere i det rådyrene hoppet over foran posten... Det var nesten verdt det også. Etterhvert så må en vel bare bite i det sure eplet og legge fra seg gps-en når losen er i kjømda :wink:

 

Lykke til med kommende sesong (du også med forhåpentligvis ny hund, Snokum)!

Link to comment
Share on other sites

Det var Sara-Una som ble BIR i BAN-rasen. Og jeg tror jeg vet hvem som eier den!!!

(Viser til innlegg fra "bjornbra" foran på siden som er veldig misvisende, kanskje han har vært på valpeshow??)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det var Sara-Una som ble BIR i BAN-rasen. Og jeg tror jeg vet hvem som eier den!!!

(Viser til innlegg fra "bjornbra" foran på siden som er veldig misvisende, kanskje han har vært på valpeshow??)

 

 

Beklager hvis det oppsto misforståelser, men det kommer frem av mitt innlegg at jeg var der på søndagen, altså på valpeshowet.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte etter hvert at det måtte være forklaringen. Ble naturligvis veldig paff, og la ikke merke til at det var søndagen du siktet til. Fint at du oppklarte misforsåelsen.

Gratulerer med vinneren og lykke til med din BAN. Er det gutt eller jente? Hvor gammel?

Link to comment
Share on other sites

Nei nå må jeg bare skrive at jeg ser fram til høsten folkens! Blir godt med litt Basset-glammer igjen altså!

 

Håper vi får noen fyldige historier, med bilder her utover september'n og ut året:-)!

 

Grattis med bra valp bjornbra og bra hund VET! Kom for sent opp på lørdag til å få sett dere, men traff da noen rundt på området senere på dagen!

 

Lykke til i høst!

Link to comment
Share on other sites

Takker så mye for sympatien, folkens.

Det er en trasig tid fortsatt, plutselig er ikke livet fullt så aktivt lenger.

Blir mye sofasitting.

Nå er det sannsynlig at jeg skal opp til brannskolen utenfor Harstad i en måned neste høst,

og det betyr at det kanskje vil bli litt vrient med en valp fra sommeren av.

Jeg frykter at jeg muligens må vente i to år før jeg får muligheten til å hente valp igjen.

En omplasseringshund ville gå greit, der er det kort tilvenningstid.

Men å måtte vente i to år på valp... Det er lenge.

 

 

Nå har jeg ikke orket å logge inn her siden mitt siste innlegg,

og dermed har jeg heller ikke sett en personlig melding vedrørende en BAN til omplassering.

Det er tre uker siden jeg fikk den, og da er jeg vel sannsynligvis for sent ute denne gangen også.

Nå kan jeg bare skylde meg selv... :roll:

 

Men uansett hvor mye greier det er om dagen, gleder jeg meg stort over andre BAN-eieres suksess.

Nå må jeg fortelle om min favorittblogger, Agneta Westman.

Hun har blitt en god venn, er en utrolig sympatisk dame, og verdens beste "matte" som svenskene sier.

Hun skrev bloggen om Myrra, Rolfs søster. Myrra ble tragisk nok kjørt ihjel i desember i fjor.

Men nå har Agneta endelig fått en ny valp, denne stammer også fra Motvindens kennel i Sverige.

Denne gangen er det Gruffa som lar oss ta del i det strevsomme valpelivet.

Avlegg henne en visitt, og opplev verden sett gjennom en bassets øyne.

Jeg har meldt meg på listen helt nederst på siden, og mottar en daglig oppdatering.

Et lite høydepunkt i hverdagen.. :)

 

http://gruffa.wordpress.com/

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner det å nærme seg tid for slipp i skogen. Denne gangen blir det spennende. Tenk dere hvor spennende det er med ei lita BAN-tispe på 17 måneder.

Det er ikke nok å vinne utstillinger, "the proof of the pudding lies in the woods"!

Bjornbra , du får stå på , det er ikke så mange brukbare hanner å få valper med.

 

Sara-Una og jeg fikk en nedtur på Bjerkebanen på søndag. Hu ble fremvist elendig av meg, - alt for mye stress blant 4100 hunder. Dessuten traff vi en dommer som hengte seg opp i det han mente er "åpne øyne" som han kalte det, og dermed fikk vi for første gang en 2.premie.

Det gode var at både BIR og BIM på alle måter hadde fortjent sine premier. Har aldri sett en penere BAN-gutt enn Akilles. Han hadde det meste!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei Alle sammen.

Jeg overtok en BAN i våres, da ver han snaut 2 år gamme,l utmagret og usosialisert.

Har jobbet endel med ham, og nå begynner det å gi resultater.

Elverumsutstilling ble både min og Brumle (Star Ban Zmalte) sin ildåp i utstillingsringen, men han tok faktisk Cert.

Har fått låne et rådyrterreng og drive litt trening med ham i (aldri gjort dette før heller).

Slapp han for første gang på lørdag, han gikk noen forsiktige runder hvor han kom tilbake etter få minutter for å sjekke at jeg var der, før han søkte lenger vekk, og plutselig var han i full los gitt. Varte ikke lenge, mellom 5 og 10 minutter før han mistet , men søkte tydligvis videre, intill han en god stund senere kom tilbake.

Jeg gleder meg umåtelig til fortsettelsen og håper og få råd og vink når det gjelder videre trening her.

1282544768_resized.jpg?width=480&height=640

Link to comment
Share on other sites

heisann! traff deg på elverum!

 

Moro å høre at du satser på han hva jakt angår! Det er kjempebra! Blir spennede å høre om hvordan det går utover høsten! Du får oppdatere oss litt innimellom!

 

Ellers er det bare å slippe. Hunden kommer nok til å bli mere og mere sikker på seg selv og settingen for hvert slipp!(kan være greit å investere i en hundepeil kanskje. litt sikkerhet for seg selv og hunden, men la alltid hunden komme inn igjen etter los selv! pass i allefall på at ikke peiler blir brukt for å hente bikkja til enhver tid. da får du en hund som ikke går bakspora hjem..., og det er dumt)

 

Ellers er det bare å kose seg i skogen med bikkja!

Link to comment
Share on other sites

Hei, og takk for råd og oppmutrende ord.

GPS halsbånd har han allerede, tror jeg hadde blitt overnærvøs på dette først slippet hadde jeg ikke hatt den og følge med på så jeg så hvor han var til enhver tid! Og det og hente inn hunden etter los er jo uaktuelt, for maken til tilfredstillelse som å se en hunden komme løpende tilbake med halen hevet og glad for gjensynet, får jeg vel ikke før den dagen jeg får skutt rådyr for ham!

Denne uken har jeg også hatt ham med meg på skytebanen, skytingen gjorde ham ingenting heldivis, greit å vite at han ikke er skuddredd!

Medlem av Bassetklubben er jeg, har jo en hound fra før, hun har jeg forresten begynt å trene blodspor med, i håp om å få en ettersøkshund av henne, og det tegner bra så langt.

I tillegg har jeg for kort tid siden fått en houndvalp, hun er ikke mer enn 12 uker nå, har ikke helt funnet hvilke kvaliteter som ligger i henne enda.

Til helgen blir blir det ikke noen tur på skogen , da er det hundefestivalen i Trondheim som står for døren.

 

 

Har en god helg, og skitt jakt dere som skal ut i helgen!!

Link to comment
Share on other sites

Hei Alle sammen.

Jeg overtok en BAN i våres, da ver han snaut 2 år gamme,l utmagret og usosialisert.

Har jobbet endel med ham, og nå begynner det å gi resultater.

Elverumsutstilling ble både min og Brumle (Star Ban Zmalte) sin ildåp i utstillingsringen, men han tok faktisk Cert.

Har fått låne et rådyrterreng og drive litt trening med ham i (aldri gjort dette før heller).

Slapp han for første gang på lørdag, han gikk noen forsiktige runder hvor han kom tilbake etter få minutter for å sjekke at jeg var der, før han søkte lenger vekk, og plutselig var han i full los gitt. Varte ikke lenge, mellom 5 og 10 minutter før han mistet , men søkte tydligvis videre, intill han en god stund senere kom tilbake.

Jeg gleder meg umåtelig til fortsettelsen og håper og få råd og vink når det gjelder videre trening her.

 

 

Det var artig å få deg med i gruppa. Klart du har en hund med store muligheter.

Har hatt Sara-Una i skogen i dag. Vi fikk se skimt av en bukk på langt hold og forsatte i den retningen. Det ble full musikk da vi fant sporet. Hun fikk 6 min lostid i dag under vanskalige forhold. Da hun kom tilbake (det gjør BAN alltid hvis du ikke har stukket av) hadde hun en helt annen nysgjerrighet. På resten av turen søkte hun mye bedre og plutselig var ikke regnværet heller noe tema. Det er timene i skogen og viltkontakter som teller! Vi skal nok få fart på frøkna.

Link to comment
Share on other sites

Heisann, takk for varm velkomst!! :D

I helgen var vi på Trondheim hundefestival med Brumle. Det gikk over all forventning!! Tok Cert + BiR både lørdag og søndag, Lørdag ble han BiG3, og søndag BiG2 og i tillegg ble han BiS på Bassetspesialen søndag! Nå mangler bare jaktpremieringa, må ut på noen flere økter før jeg engang tør å prøve på det.

Link to comment
Share on other sites

Hadde Sara-Una i skogen i 10 timer i helga. Hun fant rådyr både fredag, lørdag og søndag. Dessverre er søket litt dårlig ennå, så jeg får visst være litt tålmodig. Foreløpig har det ikke vært full musikk i mer enn ti minutter, men det går da framover.

Jeg lurer på om hun er litt "skrudd" pga innbilt svangerskap. Noen som har erfaringer med det på jakt?

Link to comment
Share on other sites

Ja,ja, da ser det ut til at jakta blir noe avskrumpet for min del denne høsten :( , klarte å brekke et ben i foten i går, så nå er jeg gipset til langt opp på leggen. Håper å få med meg venner ut på trening med Brumle ihvertfall, tør ikke dra alene, kan jo ikke få tak i ham midt i skogen hvis noe skulle skje.

Link to comment
Share on other sites

Sorry for beinet ditt! Håper ikke du blir sittende inne for lenge.

Vær ikke redd for at han skal bli borte,- husk at en BAN alltid kommer tilbake til eieren (før eller siden).

Er ikke redd for at han ikke skal komme tilbake så lenge ikke noe skjer, men om han skulle sette seg fast i blautmyr eller noe slikt kan jeg jo ikke klare å hjelpe ham, derfor vil jeg ha med meg noen med 2 friske ben.

Link to comment
Share on other sites

Har et lite spørsmål, jeg håper å få svar på.

Var ute med Brumle på tening i går kveld, like ved slippstedet fant han en liggeplass uten ferske spor ut av. Han markerte det med et merkelig ul, før han som ingenting hadde hendt søkte videre. Er slikt normalt?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takk for savr Robert!

Var ute på trening med Brumle igjen i ettermiddag, denne gangen var det hare han tok ut, drev den omtrent rett i fanget på oss,(fryktelig synd at vi ikke hadde med hagla, da hadde det blitt haresteik).

Han holdt den harelosen i drøyt 20 minutter før haren forsvant ned bratta i et grustak.

Er veldig fornøyd med innsatsen hans så langt!

Link to comment
Share on other sites

Bassetklubben la ut siste revisjon av årboka for 2010 i helga. Kanskje litt tidlig å vente på jaktprøveresultater, men jeg er veldig spent på hvordan det skal gå med våre få BANer her på berget.

Håper virkelig at noen av oss tar seg sammen og får stilt brukbare BANer på noen jaktprøver. Jeg skal stille så snart jeg har noe brukbart å stille med, men det ser ut som det tar tid. Heldigvis går det framover med losføringa, men søket hennes er ennå veldig umodent. Visste ikke at det var så langdrygt å få i gang ei tispe. Nå blir det jo alvor på freda´n, så da håper jeg det blir fall så fort som F.

Link to comment
Share on other sites

Ser at drevprøveresultatene fra Vegaprøven er kommet med i revidert årbok, men det er vel bare vi her nordpå som kan finne på å stille bikkjer på drevprøver allerede så tidlig som for over 2 uker siden. :lol: Tydeligvis.

 

Jeg har ikke stilt på så mange drevprøver, det er vel 8 ganger jeg har vært i ilden med egen eller andres bikkjer nå. Jeg har lyst til å bakke opp oppfordringa til VET, still bikkjene. :wink: Det er hverken skummelt eller farlig, derimot veldig lærerikt. Det er spennende og hyggelig å gå med kunnskapsrike dommere, og gleden ved å lykkes kan nesten ikke beskrives.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nå er endelig en ny hund på plass i hjemmet. Fikk kjøpe kullsøsteren til Bamse av oppdretteren. Hadde egentlig tinget en valp, men etter mye om og men så bestemmte jeg meg for denne. Hun er 15 mnd gammel så det blir spennende fremover. Spennende også å prøve ei tispe. Blandede følelser ovenfor dette med løpetid etc. Men det går nok bra skal du se. Skal ut å slippe den for første gang i dag. Gleder og gruer meg :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...