Jump to content

Stegjern


Steve

Recommended Posts

Nå er det nok!

Hva hjelper det med Tubbs truger og Åsnes fjellski når det bare en to cm sne, og bakken er dekt av ett tykt lag olympiais!

Ja det er rent livsfarlig å bevege seg rundt oppe i fjellsidene, så at nu skal jeg ha stegjern!

 

Noen som kan anbefale noe bra, lett og solid.

Og egnet til å gå også horisontalt med. Jeg skal ikke opp på Evrest, men sånne "isbrodder" som gamle damer bruker til å fra taxien duger ikke.

 

 

... og jeg sitter å ser på nett nu, masse stegjern er i aluminium? Disse tåler da ikke steinur og isholke?

Link to comment
Share on other sites

Grivel G10 Wide

Brestegjern som er ekstra vide i front for å passe skisko, snowboardstøvler osv...Egner seg godt til utleie og føringsturer.

New Classic innbinding

 

NOK 1099.00

 

F.. også! Går å venter på et genial idè fra Kammeret brukerne. Eller bruker erfaringer med stegjern. Fikk ei ny hagle her om dagen. Den måtte selvsagt prøves. Lastet 60L sekken med: Korte ski, små tubbs truger,isøks og vanlig tur utstyr. Nede i dalen var det ingen sne, men mye is svuller. Opp mot jakt terrenget var det litt sne og mye is. 300m høyere, fint skiføre i blandingskog, lite rype spor. På snaufjelet var det for lite sne til å gå på ski. Ville ikke ofre de fine fisher jakt skiene. Truger igjen... 5cm sne med glass skare på toppen. MYE støy og ingen ryper. Byttet til ski litt seinere og ploget meg forsiktig ned mot nytt terreng i skogen. Og voilà perfekte forhold, Dyp nok sne og lydløs fremfart og masse spor. Finner godt med ryper og løsner 1 skudd med nyhagla. 1 rype i sekken. Håper jeg treffer like godt fremover. Skyte lyset forsvinner fort her nord og kl.14.10 kommer hagla på ryggen. Må ha meg litt bål kos før jeg begynner på turen hjem. På turen ned med hodelykt, og de vesle trugene med de gode piggene under går såpass bra at isøksa aldri kommer i bruk. Men ikke helt uten å anstrenge hodet og skrotten en smule. Kl.18.30 kan jeg starte kjerra å brumme hjem. Men starter umiddelbart å fordøye opplevelser.

Stegjern og ski! Er det nok? Jeg orker ikke å vente. Har bestilt stegjern. Blir ofte kalt "må ha det" Jensen. Nyhagla da? Sa du.. Beretta Urika Sporting 76cm løp. Mi gamle hagle får du "billig" hos Jakt og Friluft. Beretta Sliver Hawk. :)

Link to comment
Share on other sites

Er ikke bare på vinteren det går på helsa løs. Va i høst på den bratte øya med nefelin nitritt ute i fjorden her. Flott tur, men kikkerten du lånte i sommer ble skrotet i ei stein ur. Hadde nok ikke hjulpet med stegjern der. Må vel begyne å snoke på fjell/klatre forumer får å få bruker info om holdbarheten på stegjernene. Typisk nok så sner det som f.. nu. Gikk tidlig fra jobb. Spente på meg skiene og gikk samme ruta som forrige tur. Ski føre hele veien. De stegjernene blir vel hengende i boden. Sammen med mye annet kjekt å ha.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 4 months later...

Flere som driver evaluering...

Jeg kjøpte ikke steg jern, men ofret ett par små tubbs truger. Brukte bare bindingen med steg-jernene som er montert der.

Boret bort naglene som fester bindingene til alu ramma. Fungerer meget bra. Er lett å ta på\av. Og kan pakkes ned i sekken uten å være redd for at en skal ødelegge sekken eller spets`n

Har kun brodder foran på foten.

Men jeg har kjøpt en kombi skistav\øks, 50m klatertau, en beskyttelses strømpe, 1 isskrue og et par små kiler for sikring av tau.

Og hadde liggende ei sele, taubrems og har litt erfaring med utendørs klatring.

Har klatret eller filt meg ned til ryper jeg har skutt oppe i små bratte partier.

 

Hadde en måned med ferie i feb-mars. Opplevde usedvanlig mye ryper og det var ennå litt plass til ryper i sekken på tross av mye "rart" jakt utstyr.

Link to comment
Share on other sites

Eit par lette gode stegjern gjer seg når ein skal utføra søk etter hjort

i november/desember i bratta på vestlandet. Det er ofte risiko

og utfordrande å koma seg både ned og opp.

Særleg nedturen.

Er det lite med tre til å hiva ei lina rundt så er stegjern topp.

Frosen mark med nokre cm med snø, då er stegjern med i sekken.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes veldig mye stegjern på markedet, en del sleges brukt på http://www.steepstone.no og http://www.brattesider.no.

 

Jeg klatrer mest is og har flere par med stegjern for loddrett is. Her er fronttaggene lenger og taggrekke nummer to mer rettet fremover så det er mulig å stå lenge på bare fronttaggene. Dette er stegjern som er noe dritt å gå med og virkelig fort gjort å hekte borti å rive opp buksene. Til jakt er det bedre med stegjern som er mest mulig flate under for ikke å kladde, leddet så det følger bøyen på jaktstøvel og reimbindinger så de passer vanlige støvler. Feks vanlige bre/toppturjern. Vekt og pris varierer mye, men så har du også stegjernene i mange år. Med noen kiler, slynger , karabinkroker og feks randoneetau skal det mye til at noe stopper deg. Et par lettvekts isøkser så er du rustet for mix også på jakt. Fryktelig artig :-)

 

Sportsnett og Olso Sportslager har en fyldlig nettside som forklarer en del om bruksområde for de forskjellige jernene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...