Jump to content

4.Mars 2008 kom det en lov..


Hedmarkingen

Recommended Posts

Snakket med en kar om dette rundskrivet. Han sa at jeg sannsynligvis ikke får tillatelse på en .500, men jeg kan få på f.eks .450 Marlin revolver. Dette fordi det er kaliber 45. Har en rifle i .450 Marlin, syns det er brutalt med dette kaliberet i revolver! Er virkelig lovgivningen slik? Eller blir dette en personlig tolkning av den?

Link to comment
Share on other sites

Det er nok fordi "enkelte" føler at de må produsere en del slike rundskriv i året for å rettferdiggjøre lønna si!?

Og siden det har blitt en del slike rundskriv i løp av årene blir det vanskeligere og vanskeligere

både å komme på nye ting å lage rundskriv om, og ikke minst vrient for oss å fatte meningen med dem.

 

Se bare hva avdelingsdirektør Magnar Aukrust i Justisdepartementet sa i et intervju med Dagsavisen:

"Han viser til at departementet og POD har hatt en dialog underveis

og at det har vært viktig å kvalitetssikre de mange forslag til forskriftsendringer blant annet med tanke på en politisk behandling."

 

Media og våpenmotstandere der imot synes nok at forbud, uansett hvor meningsløse, er av det gode!

 

Tenk hadde vi jegere og skyttere klart å fått en god journalist eller to til virkelig sette seg inn i hvor feilslåtte mesteparten av disse rundskrivene er!

Sukk, ja man kan drømme... :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Snakket med en kar om dette rundskrivet. Han sa at jeg sannsynligvis ikke får tillatelse på en .500, men jeg kan få på f.eks .450 Marlin revolver. Dette fordi det er kaliber 45. Har en rifle i .450 Marlin, syns det er brutalt med dette kaliberet i revolver! Er virkelig lovgivningen slik? Eller blir dette en personlig tolkning av den?

 

Ja!

Og la oss ikke spekulere i logikken.

Da ryker bare enda flere kaliber...

Du kan til og med få en revolver i .460S&W, da denne egentlig ikke har kulediameter på 0.460 tommer men på .452 (11.5 mm).

Navnet .460S&W er bare fordi det høres kult ut! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Rekylen i ein .460 S&W er ikkje verre enn rekylen i eit våpen i .454. I same våpen, klart rekylen av .460-patrona blir noko verre. Grunna den tunge X-ramma til S&W så temmer den ein del av rekylen i forhold til f.eks. ein Ruger .454. Dei fleste S&W blir vel levert med rekylbrems óg. Grunnen til at eg sjølv valde .454 framfor .460 er at eg rett og slett ikkje likar S&W si X-ramme, mykje pga. tyngde og storleik.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke at de krimminelle har no problemer med å få tak i noe slikt uansett hvor mye forbud det er mot såpass kraftige revolvere jeg..

Til tider lurer man jo på om byråkrati er lik idioti.

Det er jo søren meg ikke lov å gå i skogen å spikke seg en sprettert lenger!

Tanken på å gå i skauen å spikke meg en neste gang det er amnesti bare for å levere den har fallt meg inn.

 

 

 

50bmghandgun2.jpg

50bmghandgun.jpg

kaliber .50 BMG :shock:

Den er av naturlige årsaker kun enkeltskudds..

 

men denne her derimot:

http://www.pfeifer-waffen.at/cms/html/i ... lay&pid=32

Koster kun 124,428.20 NOK

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke at de kriminelle har no problemer med å få tak i noe slikt uansett hvor mye forbud det er mot såpass kraftige revolvere jeg..

 

De kriminelle har ikke noen særlig interesse i en revolver som er for stor til å bære eller som ammo ikke er lett tilgjengelig.

men det var nok heller ikke de kriminelle forbudet var ment å ramme....

Det er nemlig ikke så lett å gjøre noe mot smuggling ol. Mye lettere å redusere antall våpen hos de lovlydige skyttere

Link to comment
Share on other sites

Det er jo søren meg ikke lov å gå i skogen å spikke seg en sprettert lenger!

Tanken på å gå i skauen å spikke meg en neste gang det er amnesti bare for å levere den har fallt meg inn.

 

 

"Husflidsprodukter" er unntatt forbudet, så hjemmespikket sprettert og armbrøst er lov å lage,eie og bruke.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Armbrøst er ikke helt lovlig. Du må faktisk ha tillatelse for "seriøse" armbrøst. Kjøper du et på lekebutikken slipper du :)

 

Se våpenloven

 

 

Ved kjøp av ny ja, men armbrøst var i fritt salg tidligere og kjøpte du en da kan du helt lovlig beholde den.

Ved videre salg skal kjøper ha tillatelse. Som han ikke får.

Link to comment
Share on other sites

Armbrøst??? Tror lovmakerne har sett for mange Rambo-filmer!!!!!!

 

Men, far min lagde i sin tid et armbøst til meg av paraplyspiler (de gode gamle paraplyene med spiler av skikkelig stål). Da han skulle prøvskyte den før den ble overlatt til hans håpefulle, så bommet han på blinken. Pila fant han igjen ca 150 m unna, godt plantet i naboens uthusvegg. Det var en meget redusert utgave som etterhvert ble overlevert 8-åringen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...