Jump to content

Mauser M98 spørmål, låsekasse.


Mauser68

Recommended Posts

Lurer på ein ting. Har gått med tanken på å få tak i ei ekstra låsekasse til Mauser, for et anna prosjekt. Er det stor forskjell på låsekassene som er produsert ? Eg tenker i dei baner på at eg kan bruke sluttstykket/bolten til begge låskasser, eller er dette berre tull, og ein bør ha låsekasse og bolt som passer til kverandre ? Eg kjem til å bruke patron med samme diameter på bunn, så det er ikkje der problemet blir i såfall.

 

Ein annen ting, som eg misliker med Mauser M98, er det harde anslaget på tennstiften. Dette går utover presisjon, sidan omtrent heilte børsa hopper ved avtrekk. Kva kan ein gjere med dette for å minisere det harde anslaget, uten at det går utover avfyringa. Lite for seg å modifisere dette, og så sitt ein med ei rifle som ikkje takler all ammo med forskjellige typer hetter.

Link to comment
Share on other sites

Ofte fullt mulig å bruke et sluttstykke i to kasser, men du KAN får et toleranse problem da disse Mauser'ne ble produsert over hele verden nesten.

Men prøv! Det går i 99% av tilfellene. Men en annen ting som du bør sjekke, er om låseklakkene ligger skikkelig i anlegg og "tar" likt. Hvis de ikke gjør det så kan du ofte få et presisjons-problem, og å begynne å lappe dem når bolten skal passe til to kasser er ikke lett...

Nå har de fleste Mausere ikke den bolten som opprinnelig skal sitte i børsa alikevel, da dette ofte har blitt forvekslet ved service o.l. i forsvaret fra før. 8)

Men ikke ta det for gitt at det passer. Du må se litt på det, og etterhvert prøveskyte litt, kritisk!! Å se om det er noe som ikke stemmer helt.

Link to comment
Share on other sites

Takk for linken og info 50 BMG, den der har eg sett tidligere, men husker ikkje navnet på, så det var akkurat den eg tenkte på ja... :)

 

Og Morten, som den Mauser entusiasten eg er, så banner du kraftigt i kjerka her, Remington fysjom... :mrgreen:

 

Neidå, frå spøk til revlover, så er eg nok einig med deg, det finst absolutt betre utgangspunkt enn Mauser, men dette prosjektet blir et billig prosjekt, og den ultimate presisjonen er eg ikkje ute etter i denne omgang. Skal komme tilbake til, kva eg har tenkt å gjere, men dette er berre i startgropa, så eg er ikkje 100% sikker på alt enno.

Så eg tenker pris, tilgjengeligheit osv...

 

Buster, takk for info, det er vel i grunn det eg frykter det du seier her. Men det er ikkje snakk om store penge sprellet her, så å kjøpe komplett kasse, blir vel mest sannsynlig det eg kjem til å gjere. Det er vel betre med et tilpassa sluttstykke som passer kassa i utgangspunktet. :)

Link to comment
Share on other sites

 

Ein annen ting, som eg misliker med Mauser M98, er det harde anslaget på tennstiften. Dette går utover presisjon, sidan omtrent heilte børsa hopper ved avtrekk. Kva kan ein gjere med dette for å minisere det harde anslaget, uten at det går utover avfyringa. Lite for seg å modifisere dette, og så sitt ein med ei rifle som ikkje takler all ammo med forskjellige typer hetter.

 

Du kan sette inn ei slappere fjær, men da blir lukketiden lengre også.

Eller gjøre som meg, sette inn "speedlock", som har ei lettere tennål og derfor blir det mindre vibrasjoner pga massen(vekten) som skal akselerere og stoppe. Også blir lukketiden kort.

Men vær litt forsiktig så du ikke ender opp med ei rifle som klikker, for det er noe dritt. Største problemet til Mauser er den lange vandringen som tennåla har.

Mener å huske at dette også kan modereres, men har ikke satt meg inn i det. :wink:

Det er det som er Mauser! Den skal smelle HVER gang! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jepp det stemmer det Buster, den Mauseren eg har har til dags dato ALDRI klikka på ammo, bortsett frå banda 7.62x63 ammo frå 50 tallet, som eg fekk tak i, men det problemet er det ammoen som forårsaka, ikkje børsa...

Ja det var speedlock eg tenkte på her, som 50 BMG linka til, eg visste eg hadde lest om dette, men huska ikkje navnet på den.. Kva er erfaringen din med den Buster, har du fått klikk etter du sette inn den ? Eller funker den som snus fortsatt ?

Link to comment
Share on other sites

Sitt å koser meg i sofaen av og til, og klikker litt med klikkpatron, og det er litt liv der ja.... :mrgreen:

 

Edit : Har også testa med pressa hylser, og det er ikkje store forskjellen på det, eller når eg tester med klikkpatron.

 

OK...da er headspacen stor nok, ja. Det skal ikke være liv i hevarmen/bolt ved avtrekk om headspacen er korrekt. Tenn-nålen demper i hetten, mot at den på tomt kammer hamrer inn i boltens fremre del. Den lange slagtiden er der selvfølgelig,og kan forbedres med speed-lock kit, men husk at hevarmsløftet samtidig blir tyngre og gir mer bevegelse i våpenet ved kjappe ladegrep.

Link to comment
Share on other sites

Sitt å koser meg i sofaen av og til, og klikker litt med klikkpatron, og det er litt liv der ja.... :mrgreen:

 

Edit : Har også testa med pressa hylser, og det er ikkje store forskjellen på det, eller når eg tester med klikkpatron.

 

OK...da er headspacen stor nok, ja. Det skal ikke være liv i hevarmen/bolt ved avtrekk om headspacen er korrekt. Tenn-nålen demper i hetten, mot at den på tomt kammer hamrer inn i boltens fremre del. Den lange slagtiden er der selvfølgelig,og kan forbedres med speed-lock kit, men husk at hevarmsløftet samtidig blir tyngre og gir mer bevegelse i våpenet ved kjappe ladegrep.

 

OM headspace forøvrig skulle være noe romslig, så er det en fordel å bruke de samme hylsene i dette våpenet hele tiden, og, til presisjons/baneskyting, kun presse hylsene så mye at de kamrer litt trangt. D.v.s. at du kjenner ørlitt motstand på bolten når du lukker den helt igjen. På denne måten så sitter patronen litt i spenn, og den sentrer kammeret skikkelig, og tar opp slakken mot anlegget til låseklakkene.

Meeen.......dette vet du sikkert. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Den lange slagtiden er der selvfølgelig,og kan forbedres med speed-lock kit, men husk at hevarmsløftet samtidig blir tyngre og gir mer bevegelse i våpenet ved kjappe ladegrep.

 

Så hevarmsløftet blir tyngre med å montere Speedlock kitet, er det det du meiner ? Kva er det som er grunnen til dette ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...