Jump to content

Innehav av salongrifle som 15-16 åring ?


JanTore55

Recommended Posts

Er det mulig å få skaffet en salongrifle (CZ/brno 452) hvis man har jegerprøven, er 15/16 år.

Rifla skal brukes til trening, og etterhvert til jakt. Det er selvfølgelig pappa som skal skrive

våpentillatelse, hvis det er mulig? :D

 

Det ER mulig, såvidt jeg vet. Men du får ikke lov til å bruke den alene før du er 18 tror jeg. Eller var det 16, hvis far står ansvarlig? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til formuet. :D

 

Når du fyller 16 er det mulig å kjøpe det du ønsker av jaktvåpen, med foreldre/verge`s underskrift.

 

Det er også mulig å bruke små bokstaver i overskriften

 

Og det er mulig og bruke søke funksjonen.

Da ville du funnet denne:

viewtopic.php?f=3&t=13367

 

Hvor dette spørsmålet allerede har blitt spurt om og besvart.

Link to comment
Share on other sites

Men du får ikke lov til å bruke den alene før du er 18 tror jeg. Eller var det 16, hvis far står ansvarlig? :wink:

 

småvilt kan man jakte med hvilket som helst våpen type så lenge det er godkjent brukt på det aktuelle viltet og du er 16. men det er jo såklart lov til å tenke seg om to ganger før man skyter uansett våpen og spesielt rifle.

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig som kermitt skriver. Mange tror det ikke er slik, fordi det står feil i jegerprøveboka. (Vet ikke om det er rettet opp siden 2006.)

 

Edit: Leser her nå, og på s. 64 i jegerprøveboka av 1. feb 2006 står det: "Jegerprøven kan du avlegge fra fylte 14 år, men du kan ikke jakte småvilt selvstendig før du har fylt 16 år, og da kun med hagle."

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig som kermitt skriver. Mange tror det ikke er slik, fordi det står feil i jegerprøveboka. (Vet ikke om det er rettet opp siden 2006.)

 

Edit: Leser her nå, og på s. 64 i jegerprøveboka av 1. feb 2006 står det: "Jegerprøven kan du avlegge fra fylte 14 år, men du kan ikke jakte småvilt selvstendig før du har fylt 16 år, og da kun med hagle."

 

det stemmer ikke!!

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig som kermitt skriver. Mange tror det ikke er slik, fordi det står feil i jegerprøveboka. (Vet ikke om det er rettet opp siden 2006.)

 

Edit: Leser her nå, og på s. 64 i jegerprøveboka av 1. feb 2006 står det: "Jegerprøven kan du avlegge fra fylte 14 år, men du kan ikke jakte småvilt selvstendig før du har fylt 16 år, og da kun med hagle."

 

det stemmer ikke!!

 

Må presisere at jeg mente at det som står i jegerprøveboka er/var feil, kanskje litt uklart fra min side.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ok, var litt for rask med det første innlegget. Leste i 2008 boka nå nettop, og der står det. "Jegerprøven kan du avlegge fra fylte 14 år, men du kan ikke jakte småvilt selvstendig før fulte 16 år, og da kun med hagle.

 

Dette stemmer altså ikke?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...