Jump to content

Kikkertsikte til 1000-3000 kr


Veivisaren

Recommended Posts

Er det noen som vet om noen tester til kikkertsikter i denne prisklassen? Skal bruke det på en .22 magnum. Skal derfor jakte på rype, and, skarv ol. Dette ligger vel på ca. 70-100 m hold. Gjerne et lyssterkt kikkertsikte, men da må man vel opp i pris også? Dere kan også komme anbefalinger fra egne erfaringer :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har berre erfaring med Bushnell og Leupold i den klassen der, som eg har vært fornøyd med. Men Trur ikkje ein trår så galt med ein Nikon heller, dei har fått meget skryt.

Så Bushnell Trophy, Leupold VXI og Nikon Monarch, må vel være gode alternativer i denne klassen her.

Link to comment
Share on other sites

Det avhenger til hvilket bruk.

 

Skal det brukes til jakt av typen der en kan ende opp i situasjoner med lite lys?

 

Skal det monteres på en bitteliten Ruger 10/22, Mini-14 eller en M98?

 

Skal det jaktes med kikkerten, eller er du ute etter en rimelig langholdskikkert?

 

Hvis den skal jaktes med, hva er å regne som "normale hold" gitt den topografien du kommer til å jakte i?

 

Hvor store er målene du eventuelt skal jakte på?

 

Du får bedre og mer velbegrunnede råd jo mer informasjon vi har å gå etter.

Link to comment
Share on other sites

Leupold VXI 3-9x40 er jeg meget fornøyd med

sist jeg kjøpte kostet det 2200 kroner her på østlandet

 

hilsen

Torodd

 

Jeg støtter dette forslaget, Leopold er gode og meget solide sikter og står ikke i veien dyre tyske sikter mekanisk.

Jeg har selv en leopuld 2.5-7x33 på en 22 cal, siktet veier kun 300 gram og jeg betalte kunn 1800kr.

Dette siktet er montert i de gamle org tikka 25mm hurtigmontasjene, og passer således rett på den nye sako finnlighten min,

og kommer nokk til å bli med på villreinjakt hvis det blir nye turer på Hardangervidda i årene som kommer

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan gå god for Bushnell Trophy

Har en Bushnell Trophy 3-9x40 som jeg kjøpte for 10-12år for ca.900kr. Brukte den på elgrifla i 7-8år før jeg oppgraderte til en Zeiss og Bushnell’n ble plassert på .22’n.

Den har vært med på jakt under alle slags værforhold og har aldri fått fukt i den, samtidig som den har vært presis, så det må man vel si er verdt 900kr :)

Den koster vel nå litt i overkant av 1000 lappen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...